3362
Sök

Bilar som är bröder. Dvs. delar eller är samma teknik...

1 298 Inlägg
2 november 2010
#121
Dieselspisarna som sitter i 9-3SS/SC är lånade från Fiat/Alfa Romeo. Tidigare TiD-motorer i 9-5 och 9-3og har däremot varit lånade från lastbilstillverkaren Isuzu. De hette TiD 2.2 och 3.0 där den sista bara fanns i 9-5.

Turbosexan som sitter i 9-3SS/SC är också hittegods från GM's hyllor. Grunden i den skall tydligen återfinnas i någon Holdenmodell bland annat. De vanliga turbofyrorna kommer från Opel och inte från Saabs egna motorfabrik i Södertälje. Gamla 9-5an har däremot fram tills sin död däremot haft riktiga Saabmotorer.

Dagens Volvo S80/V70 delar som de flesta vet platta med Mondeo som också är samma platta som flertalet Jaguarmodeller. Detta syns dessvärre genom att vissa jaguarmodeller delar exempelvis backspeglar, dörrhandtag och vissa inredningsprylar och knappar. Minstingen Jaguar X-type går att få med 2.0D. Samma fordmotor som återfinns i Mondeo och flertalet Volvomodeller fram tills -10. Motorn kommer från början från franska PSA-grupppen. (Peugeot, Citroen mfl.)

Även Aston Martin som är med på ett hörn i GM delar prylar med Volvo och Ford. När jag fick möjlighet att syna en Vantage V12 upptäckte jag att elhissknapparna var desamma som dagens S80/V70 och backspegelkåporna samma som förra generationen S80/V70. Dock på egna armar.

Den blyga pickupen Chevrolet Colorado finns med två motorer. en 4a på 2.8L och en 5a på 3.5 liter. Detta ska enligt källa hos återförsäljaren vara samma sexa som sitter i Trailblazer, fast man kapat av 1 respektive 2 cylindrar. tongue 3.5 litersfemman är förövrigt samma som man hittar i Hummer H3.

På dagens Chrysler 300C med Hemimaskin finns en funktion som stänger av fyra av de åtta cylindrar när belastningen på motorn är låg för att spara soppa. Detta är en finess som kommer från Mercedes för några år sen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

264 Inlägg
2 november 2010
#122
Kanske har skrivits redan..

Chevrolet Tahoe - GMC Yukon

Cadillac escalade baserad på GMC Yukon

Escalade ESV  - Chevrolet Suburban

Chevrolet Avalanche samma grund som Chevrolet Suburban och Cadillac Escalade EXT (pickisar)

Något av ovanstående kanske stämmer iaf hmm Är ju GM hela högen så det är väl samma skit wink


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 november 2010
#123
chrillzter skrev:
...Turbosexan som sitter i 9-3SS/SC är också hittegods från GM's hyllor. Grunden i den skall tydligen återfinnas i någon Holdenmodell bland annat. De vanliga turbofyrorna kommer från Opel och inte från Saabs egna motorfabrik i Södertälje. Gamla 9-5an har däremot fram tills sin död däremot haft riktiga Saabmotorer...

Den motorn finns både med och utan överladdning och om jag inte mins fel, från 2,8 till 3,6L. Den version som sitter i 9-3SS/SC är bland dom klenare, fins åtminstone en sugis som är vassare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 298 Inlägg
2 november 2010
#124
ChriZtoffer skrev:
chrillzter skrev:
...Turbosexan som sitter i 9-3SS/SC är också hittegods från GM's hyllor. Grunden i den skall tydligen återfinnas i någon Holdenmodell bland annat. De vanliga turbofyrorna kommer från Opel och inte från Saabs egna motorfabrik i Södertälje. Gamla 9-5an har däremot fram tills sin död däremot haft riktiga Saabmotorer...

Den motorn finns både med och utan överladdning och om jag inte mins fel, från 2,8 till 3,6L. Den version som sitter i 9-3SS/SC är bland dom klenare, fins åtminstone en sugis som är vassare.

Jo jag har också för mig att den finns utan överladdning men vågade inte säga något eftersom jag inte visste säkert. Däremto visste jag inte att den fanns med andra cylindervolymer. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
7 november 2010
#125
Lite till, en del inte så snällt kanske....................roll

Reliant Scimitar har Ford Granada drivlina axlar

Ford mustang är i princip en falcon med ny kaross

Chevrolet camaro och nova likadant

Zastava yogu är en blanding av simca & fiat i karossen

Lamborgini countach delar framvagn med fiat 125/25 Dinon likaså

En Neckar 1100 är en tyskbyggd Fiat 1100

Wiki om bla Chevrolet corsa

Subaru Trendy har daihatsu drivlina fram till runt 90 sen blev det suzuki vitara som fick donera organen
Senast redigerat av Q-less (7 november 2010)

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 november 2010
#126
Det specialbyggdes många Austinbilar med och utan kompressor på 20-30talet av privata äventyrare i kölvattnet av första världskriget. En originalbil hade 10.5 hästkrafter och toppade ca 80km/h.

En fortfarande existerande bil trimmades till 90 hästkrafter med hjälp av en enorm rootskompressor redan 1934. Ägaren av denna bil använder den regelbundet på race och den ska enligt uppgift vara betydligt snabbare än en Jaguar E-type.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 december 2010
#127
Alla ni som kör Saab 9000:

http://cartuning.ws/uploads/posts/2008-09/1222462192_496-lancia-thema-chile.jpg

Skrämmande, att dom har mage att kalla den bilen en Saab.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

98 Inlägg
13 december 2010
#128
sleepyoh skrev:
renault traffic

nissan primastar

opel vivaro

Samma jävla bil...

Har upprepats 2-3 gånger tror jag.

Handledare
1 481 Inlägg
14 december 2010
#129
MantaRobin skrev:
Alla ni som kör Saab 9000:

http://cartuning.ws/uploads/posts/2008- … -chile.jpg

Skrämmande, att dom har mage att kalla den bilen en Saab.

Finns inte en del som är samma på Fiaten och Saaben mer än utseendet. Samtliga plåtritningar är ändrade vad gäller kvalite eller tjocklek.
Fiaten såldes aldrig i USA p.g.a. att den inte klarade krocktesterna. Saaben var en av världens säkraste bilar när den byggdes.

Kuriosa. Bert Karlsson lät bygga en 9000 kombi med bakdel från en Croma kombi.

Har bild men går inte att ladda upp just nu.


1 638 Inlägg
14 december 2010
#130
saab_sonett skrev:
MantaRobin skrev:
Alla ni som kör Saab 9000:

http://cartuning.ws/uploads/posts/2008- … -chile.jpg

Skrämmande, att dom har mage att kalla den bilen en Saab.

Finns inte en del som är samma på Fiaten och Saaben mer än utseendet. Samtliga plåtritningar är ändrade vad gäller kvalite eller tjocklek.
Fiaten såldes aldrig i USA p.g.a. att den inte klarade krocktesterna. Saaben var en av världens säkraste bilar när den byggdes.

Kuriosa. Bert Karlsson lät bygga en 9000 kombi med bakdel från en Croma kombi.

Har bild men går inte att ladda upp just nu.

Enligt en bekant som är saabfrälst så ska dörrarna vara samma fast i bättre kvalitet på fiaten då dem inte rostar lika bra som saabs dito smile


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 december 2010
#131
Munkis skrev:
saab_sonett skrev:
MantaRobin skrev:
Alla ni som kör Saab 9000:

http://cartuning.ws/uploads/posts/2008- … -chile.jpg

Skrämmande, att dom har mage att kalla den bilen en Saab.

Finns inte en del som är samma på Fiaten och Saaben mer än utseendet. Samtliga plåtritningar är ändrade vad gäller kvalite eller tjocklek.
Fiaten såldes aldrig i USA p.g.a. att den inte klarade krocktesterna. Saaben var en av världens säkraste bilar när den byggdes.

Kuriosa. Bert Karlsson lät bygga en 9000 kombi med bakdel från en Croma kombi.

Har bild men går inte att ladda upp just nu.

Enligt en bekant som är saabfrälst så ska dörrarna vara samma fast i bättre kvalitet på fiaten då dem inte rostar lika bra som saabs dito smile

Dörrarna ska vara mer eller mindre lika ja

Rock'n Roll

Mazda Über Alles
121 Inlägg
14 december 2010
#132
likadant med dom gamla b2500 och ranger från 99 och nyare
fiddes skrev:
Ford Ranger och Mazta BT50 är EXAKT samma bil, dom byter bara dekaler varannan veckan ^^

snart på en väg nära dig


Sök