Dieselspisarna som sitter i 9-3SS/SC är lånade från Fiat/Alfa Romeo. Tidigare TiD-motorer i 9-5 och 9-3og har däremot varit lånade från lastbilstillverkaren Isuzu. De hette TiD 2.2 och 3.0 där den sista bara fanns i 9-5.
Turbosexan som sitter i 9-3SS/SC är också hittegods från GM's hyllor. Grunden i den skall tydligen återfinnas i någon Holdenmodell bland annat. De vanliga turbofyrorna kommer från Opel och inte från Saabs egna motorfabrik i Södertälje. Gamla 9-5an har däremot fram tills sin död däremot haft riktiga Saabmotorer.
Dagens Volvo S80/V70 delar som de flesta vet platta med Mondeo som också är samma platta som flertalet Jaguarmodeller. Detta syns dessvärre genom att vissa jaguarmodeller delar exempelvis backspeglar, dörrhandtag och vissa inredningsprylar och knappar. Minstingen Jaguar X-type går att få med 2.0D. Samma fordmotor som återfinns i Mondeo och flertalet Volvomodeller fram tills -10. Motorn kommer från början från franska PSA-grupppen. (Peugeot, Citroen mfl.)
Även Aston Martin som är med på ett hörn i GM delar prylar med Volvo och Ford. När jag fick möjlighet att syna en Vantage V12 upptäckte jag att elhissknapparna var desamma som dagens S80/V70 och backspegelkåporna samma som förra generationen S80/V70. Dock på egna armar.
Den blyga pickupen Chevrolet Colorado finns med två motorer. en 4a på 2.8L och en 5a på 3.5 liter. Detta ska enligt källa hos återförsäljaren vara samma sexa som sitter i Trailblazer, fast man kapat av 1 respektive 2 cylindrar.
3.5 litersfemman är förövrigt samma som man hittar i Hummer H3.
På dagens Chrysler 300C med Hemimaskin finns en funktion som stänger av fyra av de åtta cylindrar när belastningen på motorn är låg för att spara soppa. Detta är en finess som kommer från Mercedes för några år sen.