4226
Sök

Motorproblem BMW e30 318i

82 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#1
Hej!   Jag undrar vad det kan vara för fel på min bmw e30 318i touring -90 (motorn heter m40-b18). När jag kör och rusar upp motorn till 5000rpm eller högre så börjar den blöddra precis som den går på tre cylindrar, även när jag lägger i nästa växel.. Varvstoppet kommer ju inte förrän vi 6.200rpm (om jag inte har fel för mig).. Jag har bytt stift, rotor och fördelare för det såg inte fräscht ut men problemet kvarstår. Tacksam för hjälp// Nicke


1 122 Inlägg
2 november 2010
#2
tändkablar och spole kan ju vara något

gasa nu foer faen!

82 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#3
Tändkablar är ohmmätta och spole bytt..


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 november 2010
#4
Varvar den till varvstopp utan problem i friläge? Hur mycket tickar ventilerna? Har du kollat skicket på kamaxeln (inte ovanligt att loberna är slitna, följden blir tickande i kombo med seeeg motor)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

82 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#5
Den varvar inte över 5tusen hur jag än gör om jag har växel i eller ej. Den tickar ibland och ibland tickar den inte alls. Ska kolla ventilerna/kamaxel någon dag, men den är inte seg i gången och går som den ska upp till då nämnda 5tusen varv..

Mvh Nicke


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
8 november 2010
#6
"316i/318i M40 (Rak 4:a 8 ventiler) 88-
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler."

Förmodligen slitna kamaxlar så ventiler öppnas inte tillräckligt.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 november 2010
#7
hur ser VR-givaren framme vid triggerskivan ut? är den full i geggamojja eller kablarna är skadade kan du få liknande symptom.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

82 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#8
Det är tydligen hydrauliska lyftare på den...tongue
Ja, den där givaren är full med olja, får prova rengöra den då..

// Nicke


Montör
664 Inlägg
10 november 2010
#9
En kompis till mig hade för ett par år sedan en M40B18-bil med samma problem, fast vid 4500. På den var kamaxeln sjuukt sliten (som de alltid blir med tiden på M40, som sagt i tidigare inlägg i tråden). Troligtvis var det det som var problemet med den bilen, och troligtvis så är det det på din med. Har du kollar hur kamaxeln ser ut? Bara att lossa ventilkåpan och "innerkåpan" som ligger ovanför kamaxeln så ser man direkt på den som den är sliten eller inte.

Och kompisens bil som jag nämnde, den gick också fint upp till 4500. Inte seg tills dess, men där bara verkade det ta slut. Vi bytte dock aldrig kamaxeln på den bilen så vi fick inte reda på om det faktiskt var det felet, men det lär det ha varit eftersom den såg förjävlig ut.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

82 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#10
Jag kollade kamaxlen igår, den var inte så farligt sliten faktiskt.. Men Jag misstänker att det är den...

Nicke


Montör
664 Inlägg
10 november 2010
#11
Funrider skrev:
Jag kollade kamaxlen igår, den var inte så farligt sliten faktiskt.. Men Jag misstänker att det är den...

Nicke

Men den var sliten? Det skall inte finnas några spår i loberna. Alls. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Montör
664 Inlägg
10 november 2010
#13
Ok =/ Stor chans att det är den då. Trimkam nästa!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

82 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#14
Haha, trimkam på m40b18? vet inte riktigt? tongue


Montör
664 Inlägg
10 november 2010
#15
Jo för fan. Mer effekt är mer bra. 3100kr:

Motornord M40 kamaxlar

Vet inte vad en begagnad original i bra skick kostar dock. Eller om man kan hitta en begagnad trimmis?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 november 2010
#16
Funrider: Ett slitage på 1mm på kamaxeln är riktigt mycket...Man brukar säga att om man kan känna nivåskillnader när man drar med en nagel tvärs över kamloben så är den sliten...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
11 november 2010
#17
En polare hade samma problem, fast hans bil ville inte varva mer än 4000varv.
Så han köpte en splitter ny kam.
Efter det kunde han varva 4500 varv:) så det är mer än bara kammen du måste byta om du ska få den o gå redigt.
Polarn löste problemet med en turbo, men tyvärr e bilen död nu, tack vare luft i kylsystemet:(

82 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#18
Jao, tryckarna brukar med vara ganska slitna med har jag hört... Det blir kanske bilbyte ist? wink haha


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
14 november 2010
#19
Jag skulle satsa på en ny motor i form av en M42(16v sitter i 318iS 90-) alt. M43 som har kedjedriven kam.



Sök