3377
Sök

Hur mkt betalar ni för er bil per månad, med lån osv.?

stahre
2 november 2010
Trådstartare
Som topic. Tänkte låna pengar till bil, begagnad.. vill veta vad ni betalar per månad och hur stora summor ni lånat?
bra tips på bank etc som har bra lånlöften

1 319 Inlägg
2 november 2010
först av allt, whyyy låna?

_----------'

stahre
2 november 2010
Trådstartare
sleepyoh skrev:

Varför brukar man låna pengar?

1 319 Inlägg
2 november 2010
stahre skrev:
sleepyoh skrev:

köpa hus. roll

_----------'

1 215 Inlägg
2 november 2010
gör som en jag känner.

han jobbade ihop pengar till en bil han hade råd med, sålde den för mer än han köpte den för, köpte en ny billig bil, sålde den för mer osv. nu har han skitfin bmw som han bytte mot sin audi (vad de nu va med V8 och quattro).

de va väl någon som blev mijlonär på ett gem? hehe

stahre
3 november 2010
Trådstartare
sleepyoh skrev:
stahre skrev:
sleepyoh skrev:

köpa hus. roll

Eller för att man inte har pengarna man behöver för att köpa bil, hus, osv...

stahre
3 november 2010
Trådstartare
Pavva skrev:
gör som en jag känner.

han jobbade ihop pengar till en bil han hade råd med, sålde den för mer än han köpte den för, köpte en ny billig bil, sålde den för mer osv. nu har han skitfin bmw som han bytte mot sin audi (vad de nu va med V8 och quattro).

okej, känns som jag varken har tid eller grundkapital att köpa en bil, för att sälja den lite dyrare... man lär få göra det ett par gånger innan man kommer upp i några större summor... o då måste man börja skatta istället..
kom igen nu, några här har väl lånat till bil? Känner inte många som har 100000 loppor ligger till en bil.. har inte råd att spara pengar, eller ska jag göra det kommer jag få ihop tillräckligt för en bil om typ 2-3 år

1 319 Inlägg
3 november 2010
stahre skrev:
Pavva skrev:
gör som en jag känner.

okej, känns som jag varken har tid eller grundkapital att köpa en bil, för att sälja den lite dyrare... man lär få göra det ett par gånger innan man kommer upp i några större summor... o då måste man börja skatta istället..
kom igen nu, några här har väl lånat till bil? Känner inte många som har 100000 loppor ligger till en bil.. har inte råd att spara pengar, eller ska jag göra det kommer jag få ihop tillräckligt för en bil om typ 2-3 år

Men en sak du måste tänka på är att, det kan hända vadsomhelst med en bil. man måste ha råd att kunna slänga ut minst 5 tusen när något pajar och man behöver bilen, man bör ha en buffert eller snabba lösningar, om du måste bruka den varje dag. Bara du ser till att du har råd och så så kör hårt smile

_----------'

8 883 Inlägg
3 november 2010
stahre skrev:
Pavva skrev:
gör som en jag känner.

Har du inte råd att spara så har du garanterat inte råd att ta ett lån och än mindre äga en bil.
Gå igenom din ekonomi och se hur mycket du sparar per månad och lägg till ytterligare kostnader för bil så ser du hur mycket du evt kan låna.

Kan du tex lägga undan 3 000 per månad så ska det inte vara omöjligt att även amortera det på ett lån.

Bästa är dock att du sparar och köper bilen kontant.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

711 Inlägg
3 november 2010
Vad snackar vi om för prisklass?

1 319 Inlägg
3 november 2010
Hamilton skrev:
stahre skrev:
Pavva skrev:
gör som en jag känner.

Har du inte råd att spara så har du garanterat inte råd att ta ett lån och än mindre äga en bil.
Gå igenom din ekonomi och se hur mycket du sparar per månad och lägg till ytterligare kostnader för bil så ser du hur mycket du evt kan låna.

Kan du tex lägga undan 3 000 per månad så ska det inte vara omöjligt att även amortera det på ett lån.

Mvh
Hamilton

dagens sanning.

_----------'

V-Power
1 186 Inlägg
3 november 2010
Har alla moralkärringar predikat klart nu?

Här har du en sida där du lätt kan se vad det blir för olika måndagskostnader vid olika belopp och återbetalningstider.

http://www.swedbank.se/privat/privatlan … /index.htm

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

OEM <3
6 957 Inlägg
3 november 2010
Hamilton skrev:
stahre skrev:
Pavva skrev:
gör som en jag känner.

Mvh
Hamilton

Kul att spara i säg 4 år till en bil man ville ha för just för 4 år sedan? Nej.

MEN, det du skrivit ovan är mkt vettigt.

KÖP aldrig en bil utan att ha en rejäl buffert, se över bilen du är sugen på, servicar, förs. etc.
sök och leta lite bland köpguiderna som finns om bilen, är den bra osv.

Skulle personligen inte ta lån på en hel bil, never..50% typ.
Sen finns det ju dom som säger att det är "Bankens bil", fuck them..bor dom i "Bankens hus" också då eller? Folk säger att det inte är samma sak, det är precis samma jävla skit !!

Mvh

OEM <3

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 november 2010
Tänk bara på att ett vanligt konsumtionslån hos bank ligger på runt 6% effektiv ränta.

Börja med att spara idag och se hur pass mycket det går att lägga undan varje månad. Det ger fort en bra handpenning och kan du spara 6 månader så har du undvikit de 6 dyraste månaderna som ett lån annars skulle innebära. Det är den första lånade kronan som är den allra dyraste.

Bra tumregel på lån till beg bil är max 70% lånebelopp på en bättre beg bil och max 50% på en äldre beg bil. Samt ta till en buffert på 2-3 månaders betalning på bilen. Då finns det iaf utrymme för oväntade utgifter.

Ett absolut minimum på avbetalning kan du sätta som 1:4.
Har du 3500 att lägga på lån så max 700 i ränta och 2800 i amortering så det händer någonting med skulden.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

stahre
3 november 2010
Trådstartare
Jag har ju fortfarande svårt att tro att dom flesta här på gorg har spart ihop till sina feta bilar.... Kolla runt o se vad för bilar som finns smile Jag har ju inte tänkt att ta ett lån på flera hundra tusen. Runt 50-60 ca, med kontantinsats på kanske 20k.. Kollar man swedbank kan jag betala av 609kr/månad på 4 år.  Den totala räntan blir då strax över 4k. Det är ju inte överjävligt.

Det här med att jag inte har råd att ha bil om jag inte kan spara...
Fick låna till min första bil av min mormor som jag haft i 4 år snart. Det jag gjort på den bilen under dessa år är att byta batteri, olja o filter, bakdämpare, spindelled och bromsar bak. Det är dom enda kostnaderna jag haft o har gjort allt själv.. har inte kostat speciellt många kronor.
Ska jag spara till en bil runt 60k kronor kommer jag få spara ett tag, har idag råd att lägga undan typ 2k/månad, efter andra skulder o kostnader. Det skulle alltså ta typ 30 månader att spara ihop till en bil....

1 196 Inlägg
3 november 2010
Att även tänka på är att försäkringar, bränsle kostar pengar varje månad också. Vidare som många redan skrivit är det bra att ha en buffert för att täcka eventuella reparationer eller service.

Skulle rekomendera att köpa en så ny bil som möjligt, för att minimera risken för att saker går sönder och därmed slippa eventuella onödiga kostnader i form av reparationer.

När jag köpte min Fabia så la jag ungefär 60% i cash, resten lånade jag på avbetalning. Betalade sedan av bilen ganska snabbt genom att betala mer än överenskommet varje månad tills bilen var helt betald.
Är man motiverad och vill betala av snabbt så kan man det, och det är ganska skönt att slippa ha lånade pengar någonstans.

1 200 Inlägg
3 november 2010
Min försäkring och skatt kostar totalt cirka 400 kr/månad. Bensinen varierar, men några lån har jag inte.

772 Inlägg
3 november 2010
Kör du mellan 1000-2000mil per år med en ett par år gammal helförsäkrad bil så får du räkna med minst
2000kr i månaden i bensin, skatt och försäkring. Lägg därtill cirka 500kr till för att spara ifall bilen går sönder. Kan vara lite lågt, men det beror lite på vilken bil du skaffar dig.
Och sen kommer då lånekostnaden ovanpå det.

Så räkna med minst en 3000kr i månaden för en helförsäkrad bil i 60tkr klassen med lån och handpenning.
Det är ungefär vad jag betala iaf. Och då har inte min bil gått sönder något än.

Det dummaste man kan göra är ändå att låna till en bil. För att bilen kan bli skrot av olika anledningar, och ibland kanske man inte får tillbaka så mkt alls, och då sitter du med ett lån på en sak som du kanske inte ens har eller kan använda.
Senast redigerat av PoulZen (3 november 2010)

Gött mos
1 096 Inlägg
3 november 2010
stahre skrev:
sleepyoh skrev:

För att man inte har några.

Jag kommer bara ta lån när det är dags att köpa hus.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Mensa -09
132 Inlägg
3 november 2010
Min kostar ca 1000kr/mån i försäkring och skatt.
Senast redigerat av pale (3 november 2010)

Röda bilar är SNABBAST!

Sök