3435
Sök

Japsdämpare

Fotograf
228 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har inte riktigt förstått de där med japsdämpare, hur man monterar såna.. Måste man kapa sitt avgasrör för att få på ett sådant, eller det behövs inte? smile

mvh Agg1

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 november 2010
vad är det du inte förstår? det är ju ingen skillnad att byta till en japsdämpare än vilken annan slutdämpare som helst.

Vill du inte att dämparen ska sticka ut en halvmeter är det klar du måste kapa av lika mkt som du lägger till. Sen får du ha koll på vilken diameter du har på röret innan och matcha med ingående rör i japsdämparen.

En sak till som kan vara bra att ha koll på är att du kan fästa den nånstans, brukar finnas upphängning att köpa till, men passar inte alltid original upphängning samt att dämparen inte ska sitte emot bakkofångaren då plast har en tendens att smälta om det blir för varmt.

RACESOLUTIONS.SE
43 Inlägg
3 november 2010
japsdämpare omnteras som vilken bakre ljuddämpare som helst, alltså, du kapar bort ev. befintlig bakre ljuddämparen och ersätter den med japsdämparen. vill du sen att det ska låta mycket så plockar du av eventuell mitt-ljuddämpare med. kan vara lite meck, och allt skiljer ju från bil till bil smile ska faktiskt montera "japs" på min vinterbil, imorgon.  volvo 850 smile

Eating R:s, Shitting Aeros

Fotograf
228 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
Ja okej, men det är inte så att jag måste såga av något på mitt avgassystem, utan de går bara att plocka av bit för bit ?

106 Inlägg
3 november 2010
Det beror ju helt på hur det ser ut på just din bil, i de flesta fallen måste du kapa men det är ju bara att sätta fast igen sen med nån typ av lite bredare rör om du vill sätta på original dämparen igen. Lycka till!

181 Inlägg
3 november 2010
Annars kan man ju bygga helt nytt avgassystem så slipper du bekymmer vid besikning och så vidare... smile så kan du byta mellan japs och orginal big_smile

Tur att man e som man e när man ändå inte e som man ska....

RACESOLUTIONS.SE
43 Inlägg
3 november 2010
precis som Carro säger, har du tid, ork och kunskap så bygg från lämplig skarv, då kan du byta till original när du vill smile systemen brukar vara delade någonstans framme mellan kat och mellandämparen, och även mellandämpare och slutdämpare, beroende på hur systemet ser ut smile

Eating R:s, Shitting Aeros

Fotograf
228 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
tack för alla svaren! ska kolla upp mitt avgassystem smile

Sök