3460
Sök

Volvo 850 10v kamaxelinst problem

Bäst
250 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, har en Volvo 850 2.5 10v och jag har lite problem med kamrem och kamaxel inställning!

Jag demolerade motorn i molekyler då jag bytte topplockspackning på den, var dock inte så noggrann med att kolla så att kammen var nollad.. (Dumt gjort...)
Plockade ihop allt igen och pillade lite med att ställa in den utan resultat.

Så jag beslöt mig för att jag bogserar ner den till Bilia och bad om kamremsbyte och inställning.
Dom ringde senare och sa att de var något konstigt motstånd i motorn när dom skulle snurra runt vevaxeln,
och påstår då att det är någon ventil som har gått ner i en kolv och fastnat/gått av. Dom sa att inugs kammen satt helt fast när dom försökte snurra den.

Men det lustiga är att när jag hade monterat ihop allt och vred på motorn så lät den precis som den skulle när den gick runt, inge klonkande eller skrammel, nått borde man ju höra om en ventil brottas med en kolv? yikes

Så min fråga är om det är någon/några ventiler som har gått av eller liknande? Eller om det bara är att kammen ligger åt helvete fel?

Tack MVH Victor smile

Burna bör man annars dör man!

546 Inlägg
4 november 2010
#2
när man snurrar runt motorn och någon ventil tar i kolven då tar det tvärstopp har nämligen gjort det misstaget själv när ja ställde:)
men när man bogserar då blir det väl att vevaxelen snurrar?yikes
Senast redigerat av ante123 (4 november 2010)

13 Inlägg
4 november 2010
#3
Jag skulle nog inte ha bogserat med växel iaf, ljushuvud smile


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 november 2010
#4
antagligen böjda ventiler. tror inte du fått hål i kolvar eller slagit sönder ventilerna men däremot har du nog fan böjt dom eftersom kamaxeln inte går att rubba


496 Inlägg
Bäst
250 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#6
Blää vad tråkigt att plocka bort allt igen sad
Men men måste ju ha igång den någon gång smile
Tack för svaren!

Burna bör man annars dör man!


Sök