3275
Sök

Saab 9000 Extraktorgrenrör med öppen wastegate.

930 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#1
Ja nu äre så att jag äntligen har fått JOBB! big_smile
Och tänker självklart nu under vintern börja trimma bilen, nu till saken.
Jag har länge funderat på att svetsa ett Xgrenrör och sätta dit en öppen wastegate.
Men, nu till det stora MENét om det sitter en inbyggd wastegate i turbon hur bär man sig åt då för att koppla in en annan wastegate som sitter på xröret om jag inte misstar mig.


MVH Marcus

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
5 november 2010
#2
plockar bort klockan och stumsvetsar armen i stängt läge.
du har du en turbo utan internwastegate.
och så snickrar du dit den externa istället..


888 Inlägg
5 november 2010
#3
Varför?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 november 2010
#4
faaast ska du åka med ett sånt herrejösses grenrör så borde du byta bort T25 till något lite roligare. inte överdrivet dyrt heller.

Då slipper man allt va svetsa i turbon heter tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 november 2010
#5
Svälj manligheten med öppen wastegate och lägg pengarna på annat istället! Byt spridare, mappa på e85 och på med ett riktigt avgassystem så går det att kräma ur över 300hk. Byt sedan turbo till antingen aero eller större. 330hk-400hk beroende på agg. Grenröret funkar ju bevisligen till över 500hk. Bevisat flera gånger av olika bilar.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 710 Inlägg
5 november 2010
#6
Håller med junior här.....visst en öppen WG är rätt fränt men då skall det finnas fog för den. En småtrimmad 9000 med originalturbo och öppen WG....det blir lite patetiskt.
Sedan får du bygga om det inför besiktningen varje år oxo....

MVH Jonas
..............

394 Inlägg
5 november 2010
#7
ser verkligen INGEN nytta med att byta bort saabs original grenrör. kanske om du ska sträva efter 500hk++ då borde du nog börja fundera på det.

19T
E85
750cc spridare
255l/h pump
3 bar map sensor
3"
alu IC
annan koppling..... sen har du dina 350hk++

vem fan är maptun?

930 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#8
UhrJr skrev:
Svälj manligheten med öppen wastegate och lägg pengarna på annat istället! Byt spridare, mappa på e85 och på med ett riktigt avgassystem så går det att kräma ur över 300hk. Byt sedan turbo till antingen aero eller större. 330hk-400hk beroende på agg. Grenröret funkar ju bevisligen till över 500hk. Bevisat flera gånger av olika bilar.

man får väl snabbare spool-up med extraktorgrenrör och dessutom så är det snyggare big_smile
Och jag har funderingar på en Garrett GT30BB eller vad den heter kostar iaf 12000 smile

men frågan var inte OM jag skulle skaffa det, jag SKA skaffa det och ville veta hur man gör tongue
Senast redigerat av Kamulen (5 november 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 november 2010
#9
Men du, extraktorgrenrör och externwastegate har inget med varandra att göra. extraktor-rör har man även på sugisar, således har den inget med WG:n att göra...

Ska man däremot åka med extern WG så ska den svetsas i grenröret, varesig det är ett snyggt extraktor-rör eller ett sunkigt limp-grenrör... Går även att svetsa en extern wastegate direkt i avgashuset, fördelen med detta kan disskuteras men det går att bygga så smile
En extern wastegate som man svetsat i avgashuset ser inte ut på samma sätt som en intern om någon bara läser och lär sigundrade smile

Jadu, för att bygga ett bra extraktor så måste man räkna på rör-diameter, kamaxel-värden, typ av inlopp på turbon, motorvarvtal och en hel del annat kul. Tig-svetsning med rotgas är även nästan ett "måste" för att det ska bli bra...
Skulle iaf tro att en ganska liten WG täcker dina behöv bra, tänk bara på att montera den i rätt vinkel mot kollektorn!

Edit: Har du räknat på vad en bra drivlina kostar? En bra 240mm koppling, drivaxlar, knutar+medbringare från Aero/2.3FTT, förstärkning av lådan och kanske en Lamelldiff?
Senast redigerat av bumpe (5 november 2010)


394 Inlägg
5 november 2010
#10
Kamulen skrev:
UhrJr skrev:
Svälj manligheten med öppen wastegate och lägg pengarna på annat istället! Byt spridare, mappa på e85 och på med ett riktigt avgassystem så går det att kräma ur över 300hk. Byt sedan turbo till antingen aero eller större. 330hk-400hk beroende på agg. Grenröret funkar ju bevisligen till över 500hk. Bevisat flera gånger av olika bilar.

man får väl snabbare spool-up med extraktorgrenrör och dessutom så är det snyggare big_smile
Och jag har funderingar på en Garrett GT30BB eller vad den heter kostar iaf 12000 smile

men frågan var inte OM jag skulle skaffa det, jag SKA skaffa det och ville veta hur man gör tongue

ja, dock ingen större skillnad, då tycker jag hellre att du väljer GTBB30 med lilla avgashuset om det är spoolen du är ute efter. snyggare, javisst det ser ju fränt ut, men så fort du rullat 1 meter in på SBP kommer dom skrika regbes!!!!!!!!!! så det är ju bara plocka av vid varje bes....

plugga är som sagt bara svetsa armen stum, sen fixa till ett gren med externt uttag. 

anledningen till att jag skrev den setupen ovan var för att jag kikade på din bil i profilen och i övrigt står det att du vill ha mellan 320-400hk och då är 19T perfekt, med tanke på grym spool-up!

Mvh

vem fan är maptun?

930 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#11
Von-Aron skrev:
Kamulen skrev:
UhrJr skrev:
Svälj manligheten med öppen wastegate och lägg pengarna på annat istället! Byt spridare, mappa på e85 och på med ett riktigt avgassystem så går det att kräma ur över 300hk. Byt sedan turbo till antingen aero eller större. 330hk-400hk beroende på agg. Grenröret funkar ju bevisligen till över 500hk. Bevisat flera gånger av olika bilar.

man får väl snabbare spool-up med extraktorgrenrör och dessutom så är det snyggare big_smile
Och jag har funderingar på en Garrett GT30BB eller vad den heter kostar iaf 12000 smile

men frågan var inte OM jag skulle skaffa det, jag SKA skaffa det och ville veta hur man gör tongue

ja, dock ingen större skillnad, då tycker jag hellre att du väljer GTBB30 med lilla avgashuset om det är spoolen du är ute efter. snyggare, javisst det ser ju fränt ut, men så fort du rullat 1 meter in på SBP kommer dom skrika regbes!!!!!!!!!! så det är ju bara plocka av vid varje bes....

plugga är som sagt bara svetsa armen stum, sen fixa till ett gren med externt uttag. 

anledningen till att jag skrev den setupen ovan var för att jag kikade på din bil i profilen och i övrigt står det att du vill ha mellan 320-400hk och då är 19T perfekt, med tanke på grym spool-up!

Mvh

Jaha okej ja har kollat på lite olika saker till kärran, jo självklart så byter man till orggrenrör  till bes wink

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

394 Inlägg
5 november 2010
#12
Kamulen skrev:
Von-Aron skrev:
Kamulen skrev:

man får väl snabbare spool-up med extraktorgrenrör och dessutom så är det snyggare big_smile
Och jag har funderingar på en Garrett GT30BB eller vad den heter kostar iaf 12000 smile

men frågan var inte OM jag skulle skaffa det, jag SKA skaffa det och ville veta hur man gör tongue

ja, dock ingen större skillnad, då tycker jag hellre att du väljer GTBB30 med lilla avgashuset om det är spoolen du är ute efter. snyggare, javisst det ser ju fränt ut, men så fort du rullat 1 meter in på SBP kommer dom skrika regbes!!!!!!!!!! så det är ju bara plocka av vid varje bes....

plugga är som sagt bara svetsa armen stum, sen fixa till ett gren med externt uttag. 

anledningen till att jag skrev den setupen ovan var för att jag kikade på din bil i profilen och i övrigt står det att du vill ha mellan 320-400hk och då är 19T perfekt, med tanke på grym spool-up!

Mvh

Jaha okej ja har kollat på lite olika saker till kärran, jo självklart så byter man till orggrenrör  till bes wink

ja men frågan återstår, är det verkligen värt att lägga en ganska så extrem summa, eller tiden och jobbet för att bara ha ett fräsigt x-rör med extern wg för synen och ljudets skull? när det inte ens går att bes med, och till den effekten?

annan sak om du nu ska ta ut 500hk+ men då borde du nog lägga dom pengarna på en vettig låda eller kanske smidd botten? vad vet jag. IMO låter det bara onödigt. ingen mening med det till 400hk +/-

men valet är ju dit smile

Mvh

vem fan är maptun?

930 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#13
Von-Aron skrev:
Kamulen skrev:
Von-Aron skrev:

ja, dock ingen större skillnad, då tycker jag hellre att du väljer GTBB30 med lilla avgashuset om det är spoolen du är ute efter. snyggare, javisst det ser ju fränt ut, men så fort du rullat 1 meter in på SBP kommer dom skrika regbes!!!!!!!!!! så det är ju bara plocka av vid varje bes....

plugga är som sagt bara svetsa armen stum, sen fixa till ett gren med externt uttag. 

anledningen till att jag skrev den setupen ovan var för att jag kikade på din bil i profilen och i övrigt står det att du vill ha mellan 320-400hk och då är 19T perfekt, med tanke på grym spool-up!

Mvh

Jaha okej ja har kollat på lite olika saker till kärran, jo självklart så byter man till orggrenrör  till bes wink

ja men frågan återstår, är det verkligen värt att lägga en ganska så extrem summa, eller tiden och jobbet för att bara ha ett fräsigt x-rör med extern wg för synen och ljudets skull? när det inte ens går att bes med, och till den effekten?

annan sak om du nu ska ta ut 500hk+ men då borde du nog lägga dom pengarna på en vettig låda eller kanske smidd botten? vad vet jag. IMO låter det bara onödigt. ingen mening med det till 400hk +/-

men valet är ju dit smile

Mvh

Svetsar och planar det själv, det blir inte så dyrt om man köper rördelarna löst. Typ turbofläns 120kr fläns till blocket 420 rördelarna 50kr styck

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 november 2010
#14
Kamulen skrev:
Svetsar och planar det själv, det blir inte så dyrt om man köper rördelarna löst. Typ turbofläns 120kr fläns till blocket 420 rördelarna 50kr styck

Tänkt svetsmetod?


394 Inlägg
5 november 2010
#15
Kamulen skrev:
Von-Aron skrev:
Kamulen skrev:

Jaha okej ja har kollat på lite olika saker till kärran, jo självklart så byter man till orggrenrör  till bes wink

ja men frågan återstår, är det verkligen värt att lägga en ganska så extrem summa, eller tiden och jobbet för att bara ha ett fräsigt x-rör med extern wg för synen och ljudets skull? när det inte ens går att bes med, och till den effekten?

annan sak om du nu ska ta ut 500hk+ men då borde du nog lägga dom pengarna på en vettig låda eller kanske smidd botten? vad vet jag. IMO låter det bara onödigt. ingen mening med det till 400hk +/-

men valet är ju dit smile

Mvh

Svetsar och planar det själv, det blir inte så dyrt om man köper rördelarna löst. Typ turbofläns 120kr fläns till blocket 420 rördelarna 50kr styck

jo visst, inte särskillt dyrt att bygga själv, men att köpa ett X-rör är dyrt, sen wastegate med får du räkna på också.

lättare sagt än gjort. men om man har svetskunskaperna så do it!
tycker förtfarande det är onödigt. köp dig en vettig låda IMO. smile

vem fan är maptun?

930 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#16
Von-Aron skrev:
Kamulen skrev:
Von-Aron skrev:
ja men frågan återstår, är det verkligen värt att lägga en ganska så extrem summa, eller tiden och jobbet för att bara ha ett fräsigt x-rör med extern wg för synen och ljudets skull? när det inte ens går att bes med, och till den effekten?

annan sak om du nu ska ta ut 500hk+ men då borde du nog lägga dom pengarna på en vettig låda eller kanske smidd botten? vad vet jag. IMO låter det bara onödigt. ingen mening med det till 400hk +/-

men valet är ju dit smile

Mvh

Svetsar och planar det själv, det blir inte så dyrt om man köper rördelarna löst. Typ turbofläns 120kr fläns till blocket 420 rördelarna 50kr styck

jo visst, inte särskillt dyrt att bygga själv, men att köpa ett X-rör är dyrt, sen wastegate med får du räkna på också.

lättare sagt än gjort. men om man har svetskunskaperna så do it!
tycker förtfarande det är onödigt. köp dig en vettig låda IMO. smile

Mja jag jobbar ju som svetsare, jag ska tigga röret smile WG kostar under 1000kr,
Senast redigerat av Kamulen (5 november 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök