Men du, extraktorgrenrör och externwastegate har inget med varandra att göra. extraktor-rör har man även på sugisar, således har den inget med WG:n att göra...
Ska man däremot åka med extern WG så ska den svetsas i grenröret, varesig det är ett snyggt extraktor-rör eller ett sunkigt limp-grenrör... Går även att svetsa en extern wastegate direkt i avgashuset, fördelen med detta kan disskuteras men det går att bygga så
En extern wastegate som man svetsat i avgashuset ser inte ut på samma sätt som en intern om någon bara läser och lär sigundrade
Jadu, för att bygga ett bra extraktor så måste man räkna på rör-diameter, kamaxel-värden, typ av inlopp på turbon, motorvarvtal och en hel del annat kul. Tig-svetsning med rotgas är även nästan ett "måste" för att det ska bli bra...
Skulle iaf tro att en ganska liten WG täcker dina behöv bra, tänk bara på att montera den i rätt vinkel mot kollektorn!
Edit: Har du räknat på vad en bra drivlina kostar? En bra 240mm koppling, drivaxlar, knutar+medbringare från Aero/2.3FTT, förstärkning av lådan och kanske en Lamelldiff?