martinez22x skrev:
Hej alla!
behöver lite råd och hjälp! har bokat tepriprov och uppkörning nu på onsdag.
Teori: finns det andra sätt att plugga till provet? menar att sitta och läsa boken om och om igen kan bli långtråkit... använder mig även av körkortest 2, Boniers Trafikskola 2010. finns det andra programm? eller duger dom två?
uppkörning: Jag har tagit 16 körlektioner, kört en del hemma. men ska nu köra upp i en stad som jag ADLRIG har varit i innan, ska köra upp i helsingborg, bor i jönköping. kan man få råd och tips ? vad man ska tänka på, hur en uppkörning går till? har hört att det har räckt att man bara kört stadstrafik så har man blivit godkänd dvs att man sluppit att köra landsväg/motorväg, backa och sånt. vad vill dom att man ska kolla ute/inne i bilen osv? tacksam för alla svar!
Tjopp, jag jobbar som trafiklärare i Helsingborg så jag kan nog ha lite nyttiga tips
Kolla förbannat noga efter körfältspilar och heldragna linjer, dem finns överallt och körfältspilarna kan verka väldigt ologiska ibland så
planera noga. Annars är det bara att köra "som vanligt", har du tagit 16 lektioner bör du väl ha ett hum om vad du ska kolla i säkerhetskontrollen och hur du ska titta i döda vinkeln o.s.v, Det är inte olika i olika städer vettu
Lite platsinlärning: direkt när man kör ut från trafikverket mot motorvägen så är det en heldragen linje mellan körfälten så man måste lägga sig i vänster körfält, många som missar detta, strax efter är det även en avfart från motorvägen där det blir 50 väldigt tidigt på avfartssträckan.. Det finns även ett par tillfällen där båda körfälten går till vänster både innan trafikljus och cirkulationsplatser (du bör alltid lägga dig i höger om de inte sagt att du ska vänster längre fram) Planerar du i god tid missar du inte dessa sakerna men det är inte dumt att veta.
Man kan inte klara en uppkörning på enbart stadstrafik, vissa punkter måste gås igenom och det bör vara drygt 30-40% stadstrafik och resten ute på landsväg/motorväg men det kan skilja rätt mycket. Ibland behöver man inte backa runt hörn och sådant men någon manöverövning görs alltid, det kan dock räcka med en pakering när man är tillbaks på trafikverket t.ex.
Körningen brukar hålla på mellan 35-40 minuter.
Angående säkerhetskontrollen så ska du kunna lite om det mesta, du ska kunna kolla alla vätskor i motorrummet, du ska kunna alla reglage i bilen och såklart hur man sätter på alla lampor samt kolla så dem fungerar. Ofta får man lite stickprov typ "kolla bromsljuset och att tutan fungerar", eller "kolla varningsblinkers och att du kan få bort imma från fram och bakruta" eller liknande. Bilarna dem kör på Trafikverket i Helsingborg är Volvo V50 så kika på en sådan om du känner någon som har.
Helsingborg är för övrigt en rätt svår stad att köra upp i men inte om man planerar i god tid. Som sagt får du ju säga att du bor i Jönköping och aldrig varit där innan så
kanske du slipper de lokala fällorna dom åker till ibland
När du väl får körkortet ska du ju kunna köra i hela världen så du kanske inte bör köra upp alls om du känner dig såpass osäker.