2831
Sök

Hur många hästar kan min 240 ligga på??

220 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#1
hallå jag tänkte höra om någon vet på ett ungefär antal hästar i min 240:)?, jag har en b230ft från en 760 med garret airesearch turbo, 3" avgas hela vägen från turbon, gröna turbo spridare, högeffekts tändspole, dubbla stora soppa pumpar vet inte märke men dem är rejäla:), sportluftfilter, har för mig att det är original intercooler och sen olje kylare:), vore tacksam för snabbt svar:)
och hur många hästar vågar jag plocka ut ur motorn:)?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 november 2010
#2
Grattis du lyckades nästan skriva upp allting man inte behöver för att kunna gissa ungefärlig effekt, det man vill veta är,
vilket laddtryck har du?
bensin eller etanol?
ställt om tändningen nånting?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

220 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#3
runt 1bar, bensin, tändningen är som den ska vara original:)


Tvivlare
2 266 Inlägg
9 november 2010
#4
200hk?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

357 Inlägg
220 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#6
Wikstromm skrev:
Grattis du lyckades nästan skriva upp allting man inte behöver för att kunna gissa ungefärlig effekt, det man vill veta är,
vilket laddtryck har du?
bensin eller etanol?
ställt om tändningen nånting?

jag är inte säker men runt 1 - 1.3 ungefär:), jag kör på bensin, tändningen står just nu som den ska vara på den, hur många grader innan öd ska den stå tror du:)?


1 679 Inlägg
9 november 2010
#8
enklast är att åka ner till sundsvall till motornord och få den bänkad smile


220 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#9
JimmyAndersson skrev:
enklast är att åka ner till sundsvall till motornord och få den bänkad smile

jo det är sant men jag tänkte vänta tills den är riktigt klar det blir lite mer saker senare:), dem verkar vara så jävla oseriösa här...
vart det bra med dörr sidorna förresten:)?


Forummoderator
26 359 Inlägg
9 november 2010
#10
Grn_e34 skrev:
JimmyAndersson skrev:
enklast är att åka ner till sundsvall till motornord och få den bänkad smile

jo det är sant men jag tänkte vänta tills den är riktigt klar det blir lite mer saker senare:), dem verkar vara så jävla oseriösa här...vart det bra med dörr sidorna förresten:)?

Jo men det är fruktansvärt lätt att vara seriös när frågan är så fruktansvärt enkel att svara på?
Jag gissar på mellan 100 till 350 hästkrafter. Där har du mitt svar..roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

220 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#11
AirOne skrev:
Grn_e34 skrev:
JimmyAndersson skrev:
enklast är att åka ner till sundsvall till motornord och få den bänkad smile

jo det är sant men jag tänkte vänta tills den är riktigt klar det blir lite mer saker senare:), dem verkar vara så jävla oseriösa här...vart det bra med dörr sidorna förresten:)?

Jo men det är fruktansvärt lätt att vara seriös när frågan är så fruktansvärt enkel att svara på?
Jag gissar på mellan 100 till 350 hästkrafter. Där har du mitt svar..roll

jo men motorn ligger på runt 165hk original, och det är större spridare, större turbo, och större soppa pumpar, 187.3 var det någon som gissade på (seriöst), och 200 jag tycker det borde vara mer men jag vet inte därför jag frågar ungefär vad folk tror:), sen vare någon som skrev 450(och det vet ju alla här att den inte ligger på så det var ju onödigt att skriva:))


Forummoderator
26 359 Inlägg
9 november 2010
#12
Grn_e34 skrev:
AirOne skrev:
Grn_e34 skrev:

jo det är sant men jag tänkte vänta tills den är riktigt klar det blir lite mer saker senare:), dem verkar vara så jävla oseriösa här...vart det bra med dörr sidorna förresten:)?

Jo men det är fruktansvärt lätt att vara seriös när frågan är så fruktansvärt enkel att svara på?
Jag gissar på mellan 100 till 350 hästkrafter. Där har du mitt svar..roll

jo men motorn ligger på runt 165hk original, och det är större spridare, större turbo, och större soppa pumpar, 187.3 var det någon som gissade på (seriöst), och 200 jag tycker det borde vara mer men jag vet inte därför jag frågar ungefär vad folk tror:), sen vare någon som skrev 450(och det vet ju alla här att den inte ligger på så det var ju onödigt att skriva:))

Jo men du visste inte vad du hade för bränslepumpar, och du skrev bensin - men tankar du 95, 98 eller någon annan sort?
Det är så många variabler som fattas för att en som kan "någorlunda", ska kunna räkna ut det.
Jag hade IG i matte när jag gick ut skolan så jag är tyvärr inte en av dem..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 november 2010
#13
garret airesearch turbo

Original tb03 eller nån modell av T04?

gröna turbo spridare

Gröna original?eller dom sk -968orna?

högeffekts tändspole

plus noll hk

dubbla stora soppa pumpar

plus noll hk

sportluftfilter,

plus noll hk

så mellan 165 och 300
Senast redigerat av NITROUS (9 november 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

220 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#14
NITROUS skrev:
garret airesearch turbo

Original tb03 eller nån modell av T04?

gröna turbo spridare

Gröna original?eller dom sk -968orna?

högeffekts tändspole

plus noll hk

dubbla stora soppa pumpar

plus noll hk

sportluftfilter,

plus noll hk

så mellan 165 och 300

jag är inte säker men den ser ut som T04b35

spridare, vet jag inte riktigt heller dem är gröna där uppe och svarta där nere och det är bosch:)


1 422 Inlägg
9 november 2010
#15
Skulle lägga en gissning på ca 220-230hk om det lirar som det ska med ~ 1-1,3 bars ladd och original ic. Blir rätt varm luft så en bra investering är en vettigare ic innan du åker och bänkar så kan ju siffran stiga lite.

Säg hur mycket du hade tänkt plocka ur så kan ju folk säga vad som behövs för de siffrorna istället för att fråga vad du vågar plocka ut, det är mest en gissningslek.


10 287 Inlägg
9 november 2010
#16
Helt fullständigt allvarligt utan att försöka vara spydig eller raljera så måste du göra stor omstart om börja i rätt ände.
Att kasta ner en hög med diverse grejor i en stor säck och säga "sim sala bim" funkar inte.

Rätt ände att börja ifrån är att bygga utifrån vad man vill ha ut i effekt. Börja där.

Då kan du få seriösa råd på hur man tar sig dit på ett så vettigt sätt som möjligt.

Bygger man ett rent busbygge så gäller lite andra regler - då kan man skruva ihop lite kors och tvärs och gasa tills det rasar. Men skall man bygga något som lirar så måste man börja i rätt ände.

/Göran


P.S Det är helt lönlöst att gissa i dagsläget. Vi vet tex inget om vad du har för sprut. Om du nu har ett LH sprut - hur stor LMM har du. Vad har du gjort åt toppen. etc.


Grn_e34 skrev:
hallå jag tänkte höra om någon vet ......?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

220 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#17
cheffer skrev:
Skulle lägga en gissning på ca 220-230hk om det lirar som det ska med ~ 1-1,3 bars ladd och original ic. Blir rätt varm luft så en bra investering är en vettigare ic innan du åker och bänkar så kan ju siffran stiga lite.

Säg hur mycket du hade tänkt plocka ur så kan ju folk säga vad som behövs för de siffrorna istället för att fråga vad du vågar plocka ut, det är mest en gissningslek.

okej:), jo det blir ju en ny intercooler snart som kommer sitta på kofångaren:), jag hade iaf tänkt att plocka ut 300hk:)


220 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Helt fullständigt allvarligt utan att försöka vara spydig eller raljera så måste du göra stor omstart om börja i rätt ände.
Att kasta ner en hög med diverse grejor i en stor säck och säga "sim sala bim" funkar inte.

Rätt ände att börja ifrån är att bygga utifrån vad man vill ha ut i effekt. Börja där.

Då kan du få seriösa råd på hur man tar sig dit på ett så vettigt sätt som möjligt.

Bygger man ett rent busbygge så gäller lite andra regler - då kan man skruva ihop lite kors och tvärs och gasa tills det rasar. Men skall man bygga något som lirar så måste man börja i rätt ände.

/Göran


P.S Det är helt lönlöst att gissa i dagsläget. Vi vet tex inget om vad du har för sprut. Om du nu har ett LH sprut - hur stor LMM har du. Vad har du gjort åt toppen. etc.


Grn_e34 skrev:
hallå jag tänkte höra om någon vet ......?


ja jag får helt enkelt åka och bänka den:)


10 287 Inlägg
9 november 2010
#19
Då bygger man lämpligen på LH2.4 sprut.
- R spridare
- 3"LMM
- Portad 530 topp eller orörd 531
- K-kam
- Bränsle och tändchip (det senare kräver s.k guld-box)
- Större IC än orginal
- Orginal bottendel
- kraftigare koppling är orginal. Typ 712 tryckplatta med 850R lamell eller nåt sånt
- M90 låda
- Diffbroms

Samt lämpligen ställbart kamdrev och ställbar bränsletrycksregulator.

När det gäller turbo så har jag ingen aning om vad det är för jox du har. "Bästa" valet är i normalfall en Mitshu 18 eller 19T (eller motsv).

/göran



Grn_e34 skrev:
plocka ut 300hk:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 679 Inlägg
9 november 2010
#20
Grn_e34 skrev:
JimmyAndersson skrev:
enklast är att åka ner till sundsvall till motornord och få den bänkad smile

jo det är sant men jag tänkte vänta tills den är riktigt klar det blir lite mer saker senare:), dem verkar vara så jävla oseriösa här...
vart det bra med dörr sidorna förresten:)?

dörrsidorna vart skitbra smile
Men gissningsvis så ligger den nånstans mellan 200-250hk.



Sök