3378
Sök

Smällde bilen utan vinterdäck, försäkringen??

19 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Tja, smällde bilen tidigare idag och hade sommardäck på när det hände. Fick sladd och kom på ställ mot en stolpe alltså inga andra bilar inblandade. Har audis egna helförsäkring, tror ni dom bråkar med mig för att jag hade sommardäck? Eller är det lugnt eftersom det inte är krav på vinterdäck förs 1 dec.? Bilen står hemma nu så jag hinner byta till vinterdäck om det är så.

Men är det någon som har vart med om samma sak förrut??

2001 Audi S4 Svart

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
10 november 2010
det är lugnt så länge du har minst 3mm på däcken

19 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Är det så? Bra isf, då får ja ut för fälgarna också wink Nån som vill bekräfta?

2001 Audi S4 Svart

362 Inlägg
10 november 2010
du får säkert ut pengar men ev så kan du få höjd självrisk för när det är snö å halt så räknas det ju som vinterväglag å då kan dom va kinkiga med däcken även fast det inte är krav. men det är nog lugnt
lycka till

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
10 november 2010
amazon_jonsson skrev:
du får säkert ut pengar men ev så kan du få höjd självrisk för när det är snö å halt så räknas det ju som vinterväglag å då kan dom va kinkiga med däcken även fast det inte är krav. men det är nog lugnt
lycka till

det där med kinkiga ska inte existera så länge det inte är lag på vinterdäck.
tänk dig som såhär: det är maj och frost en natt med underkylt. ungefär samma situation, och det KAN inte gnällas på vinterväglag när det inte är lag på vinterdäck.

en annan situation: det är november, han är på jobb och ska till däckfirman för att byta till vinterdäck när han slutar. under dagen kommer snöoväder in och snön lägger sig. smäller bilen på väg från jobb..

det GÅR helt enkelt inte att gnälla på vinterväglag

362 Inlägg
10 november 2010
klart det går att gnälla på det.. försäkringsbolag brukar ju alltid försöka slippa undan så lindrigt som möjligt så dom kommer säkert ifrågasätta varför man inte hade vinterdäck. men som sagt så KAN dom va petiga. ja sa inte att dom garanterat är det. men skulle det va så dom motsätter sig så är det väl höjd självrisk me en 500ing eller tusing å det kan det ju va värt om man slipper krångla fram å tillbaka.
ja krocka själv förra vintern, va lite strul fram å tillbaka å självrisken damp ner i brevlådan för ca 14dagar sen.. bara ca 10 månader efter olyckan..smile sånt är livet

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

19 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Jo det var lite som du skriver amazon_jonsson att jag tänkte dom kunde gnälla isf. Har ju vinterdäck att sätta på så det är inga problem men dom lär ju fundera lite hur fan drivknut, länkarmar och fjädring är skevt och däcket står i 45* men fälgen ser ut som ny om ja skulle sätta på vinterdäck.. Men det är ju en annan bärs!

2001 Audi S4 Svart

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 november 2010
Om försäkringsbolaget krånglar så får du stå på dig, de kan knappast kräva något lagen inte kräver av dig. Om du smäller en bil och kan bevisa att du körde i 70km/h på en 70-väg, skall försäkringsbolaget då neka dig full ersättning med motiveringen att de anser 50km/h passat bättre?

Det är väl en sak om de kan bevisa att du körde 20km/h för fort och drog i handbromsen i en kurva, med sommardäck i vinterväglag det vill säga uppenbar vårdslöshet. Men säg att du körde lugnt på grund av väglaget men råkade tappa kontrollen, jag ser inget till att neka dig ersättning då. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KHRacing
10 november 2010
krill skrev:
Tja, smällde bilen tidigare idag och hade sommardäck på när det hände. Fick sladd och kom på ställ mot en stolpe alltså inga andra bilar inblandade. Har audis egna helförsäkring, tror ni dom bråkar med mig för att jag hade sommardäck? Eller är det lugnt eftersom det inte är krav på vinterdäck förs 1 dec.? Bilen står hemma nu så jag hinner byta till vinterdäck om det är så.

Vad är det för bil? detta är ju ett bilforum :-)

absolut att f-bolaget kan klaga på dig, troligen förhöjd självrisk, eller sänk ersättning.

186 Inlägg
10 november 2010
KHRacing skrev:
krill skrev:

absolut att f-bolaget kan klaga på dig, troligen förhöjd självrisk, eller sänk ersättning.

de tror jag inte, är det inte lag på vinterdäck så är det inte! man kan inte dalta fram och tillbaka sådär, försäkringsbolagen måste hålla sig till lagen.. Blir förvånad om han ens får höjd självrisk!

19 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Om försäkringsbolaget krånglar så får du stå på dig, de kan knappast kräva något lagen inte kräver av dig. Om du smäller en bil och kan bevisa att du körde i 70km/h på en 70-väg, skall försäkringsbolaget då neka dig full ersättning med motiveringen att de anser 50km/h passat bättre?

Det är väl en sak om de kan bevisa att du körde 20km/h för fort och drog i handbromsen i en kurva, med sommardäck i vinterväglag det vill säga uppenbar vårdslöshet. Men säg att du körde lugnt på grund av väglaget men råkade tappa kontrollen, jag ser inget till att neka dig ersättning då. smile

Jo du har helt rätt, precis så tänkte jag också från början men vafan.. man vet ju aldrig med försäkringsbolag. Vill ju bara få det överstökat så smidigt som möjligt! Men som sagt är det inte lag så är det inte..

2001 Audi S4 Svart

19 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:

Det är en 1993 audi S4 2.2t 6vxl låda och sachs koppling som skulle tåla 600nm, större turbo, fmic, chipp, extraktorgrenrör, rs2 spridare, rs2 toppackning, rs2 front, 3" från turbo med race-kat, KW väghållningssats 18" aez med kumho ecsta.

2001 Audi S4 Svart

2 982 Inlägg
10 november 2010
om den är reggad med dessa prylar så har du inga probs att få ersättning för dina prylar ex rs grejorna o allt annat.
om den inte är reggad med prylarna så får du ersättning som en org. s4

1 738 Inlägg
10 november 2010
Vet inte om jag har fel nu men senast jag läste i regelboken så stod det att vinterdäck är det lag på 1 dec, men vid vinterväglag innan 1 dec så måste du ha vinterdäck!!

Jag tror inte du får ut något om du säger att du har sommardäck!

Badass
89 Inlägg
10 november 2010
940RDALLE skrev:
Vet inte om jag har fel nu men senast jag läste i regelboken så stod det att vinterdäck är det lag på 1 dec, men vid vinterväglag innan 1 dec så måste du ha vinterdäck!!

Då får du nog läsa boken en gång till....

Visst kanske dom försöker men det är bara stå på sig....

Signaturtext..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
10 november 2010
940RDALLE skrev:

däremot är det tvärtom. du får ha sommardäck efter 1:a december OM det inte är vinterväglag och du har minst 3mm. minsta lilla snö, frost eller is så är det vinterdäck som gäller

1 738 Inlägg
10 november 2010
Ottosson skrev:
940RDALLE skrev:

Då får du nog läsa boken en gång till....

Visst kanske dom försöker men det är bara stå på sig....

Jag hade fel smile Var tvungen att kolla i boken o det stod:

1 december - 31 mars
Vinterdäck, med minst 3mm mönsterdjup, måste andvändas vid vinterväglag!

KHRacing
10 november 2010
Sommardäck skall även ha minst 3mm under vintertid.

19 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Rock-Star skrev:
om den är reggad med dessa prylar så har du inga probs att få ersättning för dina prylar ex rs grejorna o allt annat.
om den inte är reggad med prylarna så får du ersättning som en org. s4

Nej det har du helt rätt i och det visste jag, det mesta godiset plockade jag av idag smile

Pratade även med försäkringsbolaget idag och om man har minst 3mm mönsterdjup på sommardäcken så är det inga problem. Annars blir det förhöjd självrisk med 5k. Men som sagt efter 1 dec ska man ha vinterdäck om det är vinterunderlag.

Så för min del är det inga problem att lämna in den med sommardäcken på..

2001 Audi S4 Svart

19 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Så nu börjar jakten efter en Audi S4 B5 sedan nogaro blå big_smile

2001 Audi S4 Svart

Sök