2945
Sök

Trimmning var ska man börja och var ska man sluta?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#1
om man nu ska trimma en motor (i detta fallet saab)

vilka är dem bästa affärerna( billigaste) för att beställa saker typ kolvar ventiler osv?

och vad gör alla uppgraderingar för nytta i för sig?

t ex vad är skillnad mellan nya lättare kolvar jämfört med vanliga , vad gör lättad svänghjul för nytta? osv

vill helst inte blanda in elektronik i de här undrar bara om mekaniska uppgraderingar.

och vad är cirkapris på allt

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

8 Inlägg
11 november 2010
#2
Hej!

Jag rekommenderar att du vänder dig till www.speedparts.se eller www.trollspeed.se ,  dom är Saab experter och kan svara på dina frågor..  Lycka till

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#3
R-kombin skrev:
Hej!

Jag rekommenderar att du vänder dig till www.speedparts.se eller www.trollspeed.se ,  dom är Saab experter och kan svara på dina frågor..  Lycka till

jag visste att jag skulle inte ha nämnd saab. men jh vad gör alla uppgraderingsdelar för skillnad
( spenderar inte biltillverkare miljarder för optimala motorer?)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

8 Inlägg
11 november 2010
#4
Biltillverkarna bygger jo oftast sina motorer med en övermarginal så att motorerna ska hålla för den effekt dom specar. Det beror ju på hur mycket man vill trimma. Vill man bara trimma lite grann så räcker det oftast att chiptrimma (byta till en trimprogramvara) ger mellan 30-50hk på en Saab turbo. Det är lite olika.

Ska man trimma värre så kanske man måste byta ut vevstakar och kolvar för att det ska hålla. Det hela beror ju på hur mycket effekt du har tänkt att ta ur maskinen. Det ena drar ju med det andra i trimdelar.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 november 2010
#5
På Saab 9000, ng900/og9-5 och 9-5 med turbo är det helt onödigt att byta kolvar och stakar under 300hp bara för bytandets skull om motorn är i bra skick.

Rock'n Roll

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 november 2010
#6
TenZer skrev:
På Saab 9000, ng900/og9-5 och 9-5 med turbo är det helt onödigt att byta kolvar och stakar under 300hp bara för bytandets skull om motorn är i bra skick.

Finns det 9-5 utan turbo eller tongue O sen att det skulle vara onödigt att byta kolvar o stakar under 300 hk i en SAAB med T7-motor är väl nästan att lova lite mycket eller hmm
Däremot så håller ju T5-motorerna för bra mycket mer utan att behöva byta dessa smile
Inte svar på topic men var "tvungen" att flika in neutral

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

10 287 Inlägg
12 november 2010
#7
Nu kan jag inte SAAB specifikt men kan försöka svara ändå.

"Bästa/billigaste" affärer för att beställa är inte lätt att definiera. Att ringa någon säljare och fråga om just dom är bäst kan vara lite lönlöst (gissa vad dom svarar). Allt beror på vad man är ute efter. Rent generellt sett är det så att ju enklare trimning man är ute efter desto fler finns det att välja på.

Uppgraderingar kan grovt delas in i två olika kategorier: En kategori för att få saker att hålla och den andra för att få mera effekt. Desto längre man kan hålla sig till kategori två utan att tumma på hållbarheten desto billigare blir det. Rent generellt så gäller även att så fort man måste öppna en motor för att förstärka den på ett eller annat sätt så har det lämnat normal "husbehovstrimning" och hamnat i kategorin "dyra" byggen.

Att lätta roterande delar (eller delar som rör på sig överhuvudtaget) minskar påkänningar och interna förluster i en motor. Det är dock en balansgång speciellt i en överladdad motor där man behöver stadiga saker för att tåla dom ofta extrema krafter det blir.

--------------------- utvikning: krafter -----------------------------------------

Krafter i motorn är i stort sett av två arter: Påkänningar pga trycket i cylindern - "vridmomentet" - och pga varvtalet - hastighet eller accelerations påkänningar. (Jag lämnar friktionspåkänningar och termiska påkänningar därhän här).

Trycket i cylindern höjs rejält i och med överladdning och trimning av överladdade motorer och leder till att man primärt måste ha kraftiga vevstakar och kraftiga cylinderväggar. Här får man vara lite försiktig eftersom laddtrycket i sig ibland inte är det samma som cylindertryck. En originalmotor med orörd topp där man laddar 2 bar kan ha lägre cylindertryck än en preppad motor med 1.5 bar.

Varvtalspåkänningar leder till att man måste lätta alla rörliga delar i en motor. Så länge man kanske ökar max varvtal med måhända 10% så kan originaldelar klara sig men skall man öka från tex 6000 till 9000 rpm så krävs lätta och dyra rörliga delar som tex ventilmekanismer och kolvar/vevstakar.

-------------------------------------------------------------------------------------


Cirkapris är rätt omöjligt men min gamla tumregel är 300kr/hkr man vill trimma utöver original effekt. Dvs om man har en bil med 200 Hkr och vill ha 400Hkr så får man räkna på (400-200)*300 kr = 60.000 kr innan allt är klart.
Det skiljer givetvis från bil till bil och beroende på krav på hållbarhet och vilka egna (verkstads)resurser man har men det ger en (bra) bild av vad man bör utgå ifrån.
När man räknar ut totalkostnad får man inte glömma "småsaker" som nya packningar, byte av stift, olja, oljefilter, bättre koppling, uppgraderade bromsar, nya stötdämpare/fjädrar och sånt som krävs för att de facto kunna utnyttja effekten.

Den kostnad man räknar ut förutsätter dock att man lyckas på första försöket.....
Här gäller tyvärr formeln att desto mer erfaren man är  -desto större är sannolikheten att man lyckas och desto större ingrepp/trimning man gör - desto större är sannolikheten att det går åt skogen.
Det finns dock trick för att ehhh...."minimera" risker/kostnader vid häftiga byggen som tex att använda en original bottendel vid inkörning av alla komponenter runt omkring och spara sin svindyra motor tills man vet att allt lirar 1000%. För oavsett hur bra/tåliga grejor man bygger med så minskar marginalerna allteftersom man höjer effekten. Det som kan gå tio sekunder innan det blir problem på en 300Hkr motor exploderar på en sekund på en 600Hkr motor. Och har man då plöjt ner 90.000 kr i sin 600Hkr motor så blir man sur.

/Göran





offfroad skrev:
om man nu ska trimma en motor (i detta fallet saab)

vilka är dem bästa affärerna( billigaste) för att beställa saker typ kolvar ventiler osv?

och vad gör alla uppgraderingar för nytta i för sig?

t ex vad är skillnad mellan nya lättare kolvar jämfört med vanliga , vad gör lättad svänghjul för nytta? osv

vill helst inte blanda in elektronik i de här undrar bara om mekaniska uppgraderingar.

och vad är cirkapris på allt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
#8
am Göran ..DET KALLAR JAG EN INLÄGG

du har nog lyckats svara på alla frågor riktigt bra , men min plånbok gillar inte den regeln 300kr/1hk,

detta är annars de som ska trimmas

http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA

och just nu så är ider följande :

först nya förgasare weber 45mm( för att kunna ändra på alla inställningar så vill jag ha gammaldags system inte efi/ecu osv)

sen kanske nu tändsystem , så att jag kan finjustera tändningen , ( med nytt så menar jag med brytare)

sen porta toppen,

sen nytt avgas typ 3tum med 1 dämpare

sen kommer kolvar stakar kammar osv , och kanske en ny koppling någonstans på vägen

sen kanske NOS

sen en ny världrekord i topphastighet på marken...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

926 Inlägg
12 november 2010
#9
Sharky skrev:
Nu kan jag inte SAAB specifikt men kan försöka svara ändå.

"Bästa/billigaste" affärer för att beställa .....

Uppgraderingar kan grovt ....

Att lätta roterande delar ......

--------------------- utvikning: krafter -----------------------------------------

Krafter i motorn är i stort sett av två arter: .....

Trycket i cylindern höjs rejält .....

Varvtalspåkänningar ......
-------------------------------------------------------------------------------------


Cirkapris är rätt omöjligt .....

Den kostnad man räknar .......

/Göran


offfroad skrev:
om man nu ska trimma en motor på allt


Finns inte mycket att tillägga. Ett utmärkt svar.

Skulle möjligtvis vara att kostnads stegen är just stegvis. Till rimliga pengar ökar man effekten en hel del. När man plötsligt går i väggen och måste förstärka motorn så bär kostnaden i väg enormt, utan att effekten ökar någonting. MEN, då finns det nya möjligheter att skyffla på mer kol till vettiga kostnader igen.
Sedan kommer man till ytterligare en tröskel som ska över.
Bestäm i förväg hur trimningen ska vara. Att ta lite pö om pö kan bli riktigt riktigt dyrt.

Mats

5 710 Inlägg
13 november 2010
#10
För att kunna svara på detaljfrågorna så är det bra för folk att veta vad det är för motor vi pratar om, SAAB har gjort allt från 2 cylindriga 2 taktsmotorer till V6:or med turbo och det är en viss skillnad.
Nu antar jag att det gäller motorn i ditt hemmabygge (2.0 i ~1990?) och då blir svaren:

vilka är dem bästa affärerna( billigaste) för att beställa saker typ kolvar ventiler osv?

Nya kolvar med nya mått känns i ditt fall "overkill".
Lättaste/billigaste vägen i ditt fall är att byta upp dig till en 2.3:a. Då har du 20 hästar till för cirkus 500-3000kr.
Ventiler känns heller inte aktuellt för din del. En korttopp (T5 motorer 94>) flödar mer och skulle vara ett billigt alternativ att enkelt förbättra.

t ex vad är skillnad mellan nya lättare kolvar jämfört med vanliga

Ja att de är lättare smile
Tror inte du skulle känna skillnaden om du satte i lättare kolvar i din motor och lämnade allt annat orört.
Som Sharky beskrev är lättare delar ett krav om du skall varva mycket, SAAB:s motorer har ganska lång slaglängd och gillar inte för höga varv.
Tråd i ämnet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … lit=kolvar
vad gör lättad svänghjul för nytta?

En rappare motor.
Iom att motorn får mindre vikt att sätta snurr på svarar den snabbare på gasen.
Dock ger det ingen ökad effekt och en nackdel kan bli att den blir "känslig på kopplingen" dvs det är lätt att få "kärringstopp". I ditt fall spelar det nog ingen större roll.

sen kanske nu tändsystem , så att jag kan finjustera tändningen , ( med nytt så menar jag med brytare)

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.....gamla saker är inte alltid bättre och där har vi ett tydligt exempel. Brytartändsystem är inte bra......
Det finns flera anledningar till att en motortillverkare byter bort teknik.
Kraven på körbarhet, ökad effekt och mindre miljöpåverkan gör att viss teknik inte håller måttet längre.
Förgasare är en sådan pryl....brytartändsystem en annan.

Visst ger det Dig möjlighet att själv och enkelt justera men frågan är om det blir bättre?
Din nuvarande motor har såååå mycket större möjligheter både till högre effekt, och att den funkar bra vid olika driftförhållanden.
En förgasarmotor som är inställd bra på sommaren går kanske kass på vintern....för då behöver förgasaren bestyckas om. När brytarna glappas upp srular tändningen och det du justerat in stämmer inte längre.

Jag tycker du skall försöka fixa till den motor du har nu och utgå från det. Har du väl fått den att gå kan du börja tänka trim.
I folkracevärden åker de med just dina motorer så där sinns det mycket tips o trix och hämta.
O ja.....de är så moderna att de chippar för att ändra tändning/bränsle wink

MVH Jonas
..............


Sök