3159
Sök

Köp av enkel bil som går minst sönder?

Smålänning
7 883 Inlägg
16 november 2010
#21
Block skrev:
låter som honda vinner smile
min kompis har honda civic 95a sedan inga anmäkningar i 4 år medan hans pappa fick 10 anmärkningar på sin S80 i år. Bara att jag e 2m lång och civicen är ganska liten. Jag ska se efter om det finns nått i mellan klassen på hondan. Tackar för alla förslag fortsätt skriva:)

Legend är en fin bil smile

Honda går aldrig sönder smile Men va berädd på att OM den gör det kan delarna bli dyra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Aldrig nöjd
804 Inlägg
16 november 2010
#22
En Honda går aldrig sönder, de rostar bara till oigenkännlighet.

Livet är för kort för att äga Volvo.

7 274 Inlägg
16 november 2010
#23
Block skrev:
låter som honda vinner smile
min kompis har honda civic 95a sedan inga anmäkningar i 4 år medan hans pappa fick 10 anmärkningar på sin S80 i år. Bara att jag e 2m lång och civicen är ganska liten. Jag ska se efter om det finns nått i mellan klassen på hondan. Tackar för alla förslag fortsätt skriva:)

Morsan har haft sin corolla i typ 7 år eller något.
Bytt en kat på bilen, annars har den bara tuffat på.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 november 2010
#24
Svaret är egentligen vilken bil som helst i bra skick vid den åldern, däremot är chansen förstås större att en japan fungerar bättre än tex. en italienare. Tycker med du skall titta efter Toyota, Honda, Nissan eller kanske till och med en Subaru i första hand. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 738 Inlägg
16 november 2010
#25
micra k10! Stryk tåliga, billiga både drift o försäkring! Utseèndet beror väl på hur känslig för stil man är, men mitt tycke så är den helt ok wink


414 Inlägg
16 november 2010
#26
En snikutrustad Mercedes w124 med liten motor. Tex 200E eller liknande!


7 100 Inlägg
16 november 2010
#27
tänkte säga renault 5:a,men såg då att du var 2 meter lång tongue
jag kör en volvo 240gl-88 nu som jag är jävligt nöjd över.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Jävel
2 018 Inlägg
16 november 2010
#28
bmx skrev:
tänkte säga renault 5:a,men såg då att du var 2 meter lång tongue
jag kör en volvo 240gl-88 nu som jag är jävligt nöjd över.

kör också 240 gl 88a, skitnöjd!
Finns typ inget som kan strula, o så är de servo, o bakhjulsdrift:lol:big_smilelolbig_smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 298 Inlägg
16 november 2010
#29
Volvo 740 88-92. Går den sönder så är det oftast inte av allvarlig karaktär. Dessutom är delarna billiga och lätta att få tag i. Vanligaste förekommande bilen på skroten även så lätt att få tag i prylar.

Annars får jag väl hålla med om att Toyota är något att tänka på, många släktingar kör sådana år in och år ut, byter mest glödlampor. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

6 632 Inlägg
17 november 2010
#30
Toyota eller en Honda med VTEC motor

De/Dem

168 Inlägg
17 november 2010
#31
Adiiii skrev:
En renault clio, från 90-talet.
Pappa hade en sån, körde 35 000 mil utan att ens byta kamrem tongue

Det där vågar jag inte tror på för 5 öre.

Jobbar på volvo/Renaultvärkstad. En renault kamrem SKA!!!! bytas enligt intervallen, missar man bytet så kan tex vattenpumpen skära några hundra mil efter intervallen = Motorras!

Detta är inget jag hittar på då det har hänt på mitt jobb.!

PS, Åldersintervall på alla renault med kamrem är Endast fjuttiga 5 år-


103 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#32
Vad sägs om honda Accord från 95 däromkring. Dom är lite större än civic men hur är kvaliten på dessa?

4 637 Inlägg
17 november 2010
#33
940RDALLE skrev:
micra k10! Stryk tåliga, billiga både drift o försäkring! Utseèndet beror väl på hur känslig för stil man är, men mitt tycke så är den helt ok wink

Finns dessutom med på utmärkelselistor! En av de absolut farligaste småbilarna, och då snackar vi extremt farliga. Anledningen till att det kom en ny, lite säkrare version. smile Bra köp till tjejen om man är trött på sin flickvän.
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

463 Inlägg
17 november 2010
#34
Yelenaspojk skrev:
Adiiii skrev:
En renault clio, från 90-talet.
Pappa hade en sån, körde 35 000 mil utan att ens byta kamrem tongue

Det där vågar jag inte tror på för 5 öre.

Jobbar på volvo/Renaultvärkstad. En renault kamrem SKA!!!! bytas enligt intervallen, missar man bytet så kan tex vattenpumpen skära några hundra mil efter intervallen = Motorras!

Detta är inget jag hittar på då det har hänt på mitt jobb.!

PS, Åldersintervall på alla renault med kamrem är Endast fjuttiga 5 år-

Hehe.. Om du jobbbar på Renaultverkstad borde du veta att en Clio med 1.2 eller 1.4 liters motor har kedja wink
Vattenpumpen på de bilarna går på aggregatremmen. Sen vet jag inte om man kan kalla 5 år fjuttigt, de flesta bilar med rem har liknande intervaller, men Renault med 12000 mil är ganska bra på den fronten. Ta Alfa som exempel, har för mig det är 3 år eller 6000 mil.

De är väldigt okomplicerade, gott om plats i motorutrymmet då det är gjort för 2l-motor. Det enda är väl att så gamla bilar har kattar som börjar bli slitna etc. Köper man en sån liten bil gör man en service med stift/tänddelar, olja och filter så har man en trotjänare som kan gå länge så länge den inte får nedslag pga rost på besiktningen. Det ska gärna vara vevfönster och så lite elektriskt som möjligt, det stämmer tyvärr att Renaults elsystem på den tiden inte var särskilt tillförlitliga.

196 Inlägg
17 november 2010
#35
Yelenaspojk skrev:
Adiiii skrev:
En renault clio, från 90-talet.
Pappa hade en sån, körde 35 000 mil utan att ens byta kamrem tongue

Det där vågar jag inte tror på för 5 öre.

Jobbar på volvo/Renaultvärkstad. En renault kamrem SKA!!!! bytas enligt intervallen, missar man bytet så kan tex vattenpumpen skära några hundra mil efter intervallen = Motorras!

Detta är inget jag hittar på då det har hänt på mitt jobb.!

PS, Åldersintervall på alla renault med kamrem är Endast fjuttiga 5 år-

Det kanske var supermannenbilen? Ingenting gjordes på den bilen, sen om du säger att det är lögn det får du stå för smile Allt som står i skolböckerna behöver inte nödvändigt vis stämma överens med verkligheten.

Full fart spar tid!

735 Inlägg
17 november 2010
#36
Block skrev:
låter som honda vinner smile
min kompis har honda civic 95a sedan inga anmäkningar i 4 år medan hans pappa fick 10 anmärkningar på sin S80 i år. Bara att jag e 2m lång och civicen är ganska liten. Jag ska se efter om det finns nått i mellan klassen på hondan. Tackar för alla förslag fortsätt skriva:)

Min moster har en accord från -93, verkar vara en redig bil som gått utan anmärkningar varje år. Lite större än civic och rätt krocksäker enligt folksam. Det är nog bilen du söker smile

Själv hade jag valt Toyota. Tjejens corolla -95 var annars det hållbaraste jag åkt runt i. Irriterande småfel existerade inte. Bara byta slitprylar och åka. Men man får hålla efter lite så dom inte rostar bort i dörrar och bakskärmar.
Senast redigerat av tobee (17 november 2010)

fälg fantast
1 086 Inlägg
17 november 2010
#37
toyota corolla dx från -85 - 91 1,4 litermotor, billig i skatt, försäkring osv

volvo drar för mö soppa
golf 3 har för smaskig skatt

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

3 259 Inlägg
17 november 2010
#38
Adiiii skrev:
Yelenaspojk skrev:
Adiiii skrev:
En renault clio, från 90-talet.
Pappa hade en sån, körde 35 000 mil utan att ens byta kamrem tongue

Det där vågar jag inte tror på för 5 öre.

Jobbar på volvo/Renaultvärkstad. En renault kamrem SKA!!!! bytas enligt intervallen, missar man bytet så kan tex vattenpumpen skära några hundra mil efter intervallen = Motorras!

Detta är inget jag hittar på då det har hänt på mitt jobb.!

PS, Åldersintervall på alla renault med kamrem är Endast fjuttiga 5 år-

Det kanske var supermannenbilen? Ingenting gjordes på den bilen, sen om du säger att det är lögn det får du stå för smile Allt som står i skolböckerna behöver inte nödvändigt vis stämma överens med verkligheten.

Allt som skrivs på forum är inte heller sant, det mer sannolikt att få upp en standard trabant i 200km/h än att få en Renault att gå 35.000mil utan kamremsbyte skulle jag vilja påstå, renault och alla bilar som renault motorerna sitter i är kända för att rasa strax efter bytesintervallen och då snackar vi inte några tusen mil efteråt utan från 10km och uppåt... Men men, mirakel har väl hänt förr och jag skulle nog vilja påstå att din far är en av väldigt få människor i världen som lyckats med detta, om han nu gjort det..

Ontopic: Förövrigt så ska du inte satsa på nån fransk bil över huvudtaget, elfel i mängder och allmänt puckade och dumma lösningar på i stort sett allt! Ett helvete rent ut sagt att mecka med och går sönder gör dom! Japansk är det man ska åka om man ska åka nåt som är driftsäkert tex mazda, toyota, nissan, men då gäller det att man är bra på att veta vart man ska leta efter rost för det är rosten som dödar dom! Gamla volvos från 90 talet duger gott att köra ihjäl på vintern men inte är det nån bra bruksbil inte, för dyra i bensin och allmänt klumpiga och trötta, mitt råd är att köpa en japs i typ mazda 626 storleken, pigga, smidiga, bränslesnåla och oftast massa lull lull så som elhissar, elspeglar etc etc..

Finns skitbilar av alla märken, det gäller bara att satsa på ett säkert märke och sedan hitta en pärla bland alla lik, satsa på en lågmilad till att börja med och titta på det allmänna skicket, att den har hela skärmkanter är ju viktigare än att det sitter en häftig stereo i osv...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 637 Inlägg
17 november 2010
#39
Gamla Volvo fungerar fint som bruksbil. Lite törstiga i stadskörning men vem är inte det. 740 GL B230F 0,9l/mil blandad körning t ex är inte farligt för en stor och för åldern säker bil. Dessutom pålitlig, rymlig, komfortabla och billiga på andra vis plus att man slipper köpa vinterbil.
Skulle dock inte rekommendera en 4-växlad 240 till 140km/h daglig motorvägspendling. Bullrigt, törstigt och svajigt. Annars, inga problem. (Dock är 5-växlad insprut att föredra.)

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 november 2010
#40
Jag är lite oförstående till detta eviga rekommenderande av gamla Volvobilar med 25 år på nacken. De är bevisligen inte speciellt säkra, och inte heller så pålitliga som alla och deras moster hävdar. Dessutom har de ofta gått väldigt långt vilket betyder att felsökning är svårt. Vad som helst kan vara trasigt när det väl strular.

För 20 år sedan så var begagnade bilar fortfarande ganska dyra. Jag köpte min första bil 1989. Det var en sjukt rostig Passat från 1979. Den helt kass och kostade då 9000kr vilket var en hyfsat normal halvtaskig månadslön och vad en billig och dålig bil kostade då. Nuförtiden får man otroligt mycket bil för en hyfsat normal månadslön på 25-30k, och en helt okej pålitlig, ganska rostfri bil för 15k.

Toyota, Honda, Mazda. Bäst bilar vad gäller pålitlighet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök