3087
Sök

Avgasvärde höga! HJÄLP TACK!! Volvo 740

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#1
Tjenare smile

Var och besiktigade bilen nyligen och den fick ombesiktning för att alla Avgasvärdena var felaktiga hmm

Vad ska jag göra för att få ordning på dessa? Bilen är då en volvo 740 glt 16v -89


CO 5,5 (0,5)
CO 2500 7,5 (0,3)
HC 192 (100)
LAMBDA 0,83 (0,96-1,04)


Olja och Filter är nybytt och motorn var riktigt varmkörd innan bes. Tacksam för all hjälp big_smile



---  HOPPA TILL SIDA 3...
Senast redigerat av StlpMK (6 februari 2011)

...........Team T-Röd Racing.............

375 Inlägg
19 november 2010
#2
HC är oförbränt bränsle.
Lamda 0.83 betyder att den får för mycket bensin, förhållande luft.
Lamda 1.0= 1KG bränsle till 14.7KG luft.

Edtersom du har en 89:a så borde du ha en felkodsavläsare i motorutrymmet

-Så kanske bränsleboxen som strular,
-igensatt luftfilter
-Läckande/ej tätande spridare
-Trasig lamdasond
Senast redigerat av Andreas_ace (19 november 2010)


2 174 Inlägg
19 november 2010
#3
avgasläckage nära katten, räcker med litet hål...trasig lambda, eller helt soppslut motor, bara dom 3 valen och välja på. glt brukar va nerkörda.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#4
Kanske hjälper med att byta katten? Den kanske är helt slut

...........Team T-Röd Racing.............

2 174 Inlägg
19 november 2010
#5
StlpMK skrev:
Kanske hjälper med att byta katten? Den kanske är helt slut

hur vet du det? skaka ppå den försiktigt och låter det som det ligger löst i den är den slut. Har den suttit där sen bilen var ny är chansen stor att den är åt helvete smile

men lambda värdet säger att den går snålt på luftsidan, mycket vanligt för ett litet avgasläckage, då tror han att han går snålt och spär på soppan, även så det kan bli med en pajj lambda, kostar inget idag och köpa en lambda 300 kr biltema, löd inte ihop kablarna bara sätt kabelskor, värt och prova.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#6
hangman skrev:
StlpMK skrev:
Kanske hjälper med att byta katten? Den kanske är helt slut

hur vet du det? skaka ppå den försiktigt och låter det som det ligger löst i den är den slut. Har den suttit där sen bilen var ny är chansen stor att den är åt helvete smile

men lambda värdet säger att den går snålt på luftsidan, mycket vanligt för ett litet avgasläckage, då tror han att han går snålt och spär på soppan, även så det kan bli med en pajj lambda, kostar inget idag och köpa en lambda 300 kr biltema, löd inte ihop kablarna bara sätt kabelskor, värt och prova.

Har redan köpt en ny lamda för ett tag sedan, då det inte satt någon på när jag köpte bilen..

...........Team T-Röd Racing.............

2 174 Inlägg
19 november 2010
#7
StlpMK skrev:
hangman skrev:
StlpMK skrev:
Kanske hjälper med att byta katten? Den kanske är helt slut

hur vet du det? skaka ppå den försiktigt och låter det som det ligger löst i den är den slut. Har den suttit där sen bilen var ny är chansen stor att den är åt helvete smile

men lambda värdet säger att den går snålt på luftsidan, mycket vanligt för ett litet avgasläckage, då tror han att han går snålt och spär på soppan, även så det kan bli med en pajj lambda, kostar inget idag och köpa en lambda 300 kr biltema, löd inte ihop kablarna bara sätt kabelskor, värt och prova.

Har redan köpt en ny lamda för ett tag sedan, då det inte satt någon på när jag köpte bilen..

okej, den har lika många kablar som den ska ha orignal? slängde du dit en sprillans eller en från skroten? Om man skarvar kablarna ska man INTE löda dom. är du 100% säker att du inte har avgasläckage, räcker med ett sugrörs hål för det ska bli piss!


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#8
hangman skrev:
StlpMK skrev:
hangman skrev:

hur vet du det? skaka ppå den försiktigt och låter det som det ligger löst i den är den slut. Har den suttit där sen bilen var ny är chansen stor att den är åt helvete smile

men lambda värdet säger att den går snålt på luftsidan, mycket vanligt för ett litet avgasläckage, då tror han att han går snålt och spär på soppan, även så det kan bli med en pajj lambda, kostar inget idag och köpa en lambda 300 kr biltema, löd inte ihop kablarna bara sätt kabelskor, värt och prova.

Har redan köpt en ny lamda för ett tag sedan, då det inte satt någon på när jag köpte bilen..

okej, den har lika många kablar som den ska ha orignal? slängde du dit en sprillans eller en från skroten? Om man skarvar kablarna ska man INTE löda dom. är du 100% säker att du inte har avgasläckage, räcker med ett sugrörs hål för det ska bli piss!

Lamdan är nyköpt modelanpassad så ingen skarvning har gjorts, avgasröret läcker nog lite men det är efter katten, vid kardankröken

...........Team T-Röd Racing.............

4 150 Inlägg
20 november 2010
#9
Kolla felkoder i diagnosuttaget på vänster fjäderbenstorn. Du kan kolla hur man gör I heinz boken, där står ochså felkoderna.

Hade liknande symtom på mammas 91 gl. Var lambdan som hade gett upp. Köpte en ny modellanpassad från biltema men den fungerade inte alls. Så lämnade tillbaka den och köpte en begagnad från skroten. Fungerade utmärkt efter det:)


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#10
zemet skrev:
Kolla felkoder i diagnosuttaget på vänster fjäderbenstorn. Du kan kolla hur man gör I heinz boken, där står ochså felkoderna.

Hade liknande symtom på mammas 91 gl. Var lambdan som hade gett upp. Köpte en ny modellanpassad från biltema men den fungerade inte alls. Så lämnade tillbaka den och köpte en begagnad från skroten. Fungerade utmärkt efter det:)

Har kollat felkoder och det var bara, 1-2-3 Kylvätesketemperaturgivare ingen signal?

...........Team T-Röd Racing.............

268 Inlägg
20 november 2010
#11
StlpMK skrev:
zemet skrev:
Kolla felkoder i diagnosuttaget på vänster fjäderbenstorn. Du kan kolla hur man gör I heinz boken, där står ochså felkoderna.

Hade liknande symtom på mammas 91 gl. Var lambdan som hade gett upp. Köpte en ny modellanpassad från biltema men den fungerade inte alls. Så lämnade tillbaka den och köpte en begagnad från skroten. Fungerade utmärkt efter det:)

Har kollat felkoder och det var bara, 1-2-3 Kylvätesketemperaturgivare ingen signal?

Där har du felet, motorn tror att den är svinkall och fetar på med bränsle..  byt tempgivare så ska du se att de blir annat wink

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

134 Inlägg
20 november 2010
#12
Där är säkert felet också, temgivare kass. Biltemas sonder är inget att ha, köp bosch:)


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#13
Det är problemt, Har köpt en helt ny Tempgivare men han felkodar ändå att den är defekt hmm

...........Team T-Röd Racing.............

Statligt anställd
215 Inlägg
20 november 2010
#14
Har du nollstålt koden? Testa att göra bilen strömlös (Ta bort ena polen ifrån batteriet)under några minuter (2-4min). Då bör felkoden slockna. Testa där efter att starta bilen och se om du får upp samma felkod. Det kan vara så att det är den gamla felkoden som fortfarande ligger kvar i systemet.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 november 2010
#15
Du vet att du måste nolla felkoderna också va? Det gör du genom att läsa av felkod och sen håller knappen nedtryckt 5sek, sen ska lampan slockna har jag för mig. Då ska felkoderna vara återställda. Kommer felkoden tillbaka så kolla kablar och anslutningar mellan givare och fläkt.

Edit, han ovan hann före med att nollställa, men jag kollade hur du ska göra.

Läs av felkod, håll knappen nedtryckt 5sek, då ska lampan lysa konstant, tryck ned knapp 5sek, då ska den slockna och felkoderna vara borta.
Senast redigerat av mrpete (20 november 2010)


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#16
Har nollat felkoderna men dom kommer upp igen när man kört lite..

Har haft en tråd uppe innan om felet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=195788

...........Team T-Röd Racing.............

375 Inlägg
20 november 2010
#17
StlpMK skrev:
Det är problemt, Har köpt en helt ny Tempgivare men han felkodar ändå att den är defekt hmm

har du rätt tempgivare?
Finns 2 modeller.
Annars kanske det tom är kabel brott i ngn kabel?

BTW, Om du vill nolla felkoder snabbt, så ta bort säkring nr 1 bakom askkoppen.
Då nollas den direkt, även bränsleboxen nollas


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#18
Andreas_ace skrev:
StlpMK skrev:
Det är problemt, Har köpt en helt ny Tempgivare men han felkodar ändå att den är defekt hmm

har du rätt tempgivare?
Finns 2 modeller.
Annars kanske det tom är kabel brott i ngn kabel?

BTW, Om du vill nolla felkoder snabbt, så ta bort säkring nr 1 bakom askkoppen.
Då nollas den direkt, även bränsleboxen nollas

Testade med en Tempgivaren från en äldre 740 men med den i så startade inte bilen.
Var på skroten och köpte en men han felkodade ändå, så jag köpte en helt ny på Mekonomen men det hjälpte inte häller..

Har inte testat att rycka säkring nr 1, men har nollat han genom att tagit bort minus kablen på battariet i några timmar.

Tetade också att mäta strömen till givaren och den var ca 3,5 Volt,  har hört att den ska ligga runt 5 Volt, kanske det som gör att han felkodar???

...........Team T-Röd Racing.............

375 Inlägg
20 november 2010
#19
StlpMK skrev:
Andreas_ace skrev:
StlpMK skrev:
Det är problemt, Har köpt en helt ny Tempgivare men han felkodar ändå att den är defekt hmm

har du rätt tempgivare?
Finns 2 modeller.
Annars kanske det tom är kabel brott i ngn kabel?

BTW, Om du vill nolla felkoder snabbt, så ta bort säkring nr 1 bakom askkoppen.
Då nollas den direkt, även bränsleboxen nollas

Testade med en Tempgivaren från en äldre 740 men med den i så startade inte bilen.
Var på skroten och köpte en men han felkodade ändå, så jag köpte en helt ny på Mekonomen men det hjälpte inte häller..

Har inte testat att rycka säkring nr 1, men har nollat han genom att tagit bort minus kablen på battariet i några timmar.

Tetade också att mäta strömen till givaren och den var ca 3,5 Volt,  har hört att den ska ligga runt 5 Volt, kanske det som gör att han felkodar???

möjligt, men volt antalet vet jag ej.
Vet bara att tempgivaren är av resistans typ.
Dvs ju kallare det är desto mer resistans/motstånd blir det, denna info går till styrboxen som den då behandlar.

Skulle du ex klippa en kabeln och montera dit ett 40k motstånd så skulle styrboxen tro att det är -30grader, pga resistansen.

Så det kanske är styrboxen som strular i ditt fall?


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#20
Kanske det... för om jag tar loss kontakten till tempgivaren när bilen är igång så märks ingen skillnad hmm

...........Team T-Röd Racing.............


Sök