3386
Sök

Saab ng900 turbo probs!

441 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
Hallå ja, har en liten fråga som kanske blir en stor fråga ?

Undrar vad det kan vara för fel på min , fick tag på en box med steg 1 chip "bsr" så när jag satt i den och skulle prov köra, så gick den rätt så snabbt upp till 0,8 bar sen sega upp till 1.1 lite ryckigt "turbolagg kanske" ? men ja om det kan vara att den får för lite soppa! eller om det blir mottryck i dp och vidare ner , för kör med orginal dp nu!

Men han jag köpte boxen av han hade orginal dp med 2.5" bsr optiflow rör från katten och bak! så , men han har inte haft problem med det;O ?!

// mvh Robin hoppas på snabba svar tack!


1 298 Inlägg
22 november 2010
#2
Om det är Steg I i boxen så ska du inte behöva byta ett skit. Ska gå att köra med allt original. Steg II brukar man säga är Steg I programvara, halvsats från katten och sportfilter. Steg III 3" DP och helsats, sportfilter etc. smile
Laddet brukar ligga nånstans mellan 0,9 till 1,2 med steg I lite beroende på fabrikat och sånt.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

111 Inlägg
22 november 2010
#3
hej du robin jag tror det har med soppan att göra att den inte får det den ska eller kolla tändstiften med så det inte är brända hade något liknande på min innan även om min e en v40


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
22 november 2010
#4
Igensatt luftfilter
Stort luftläckage på trycksidan
Gamla tändstift
Trasig tändkassett
Slut wastegateklocka
Sprickor i turbo/wastegateöppning
Trasig magnetventil

Några anledningar till att den kan bete sig så.
Om den skulle få för lite soppa så vill hellre laddtrycket öka.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

441 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#5
chrillzter skrev:
Om det är Steg I i boxen så ska du inte behöva byta ett skit. Ska gå att köra med allt original. Steg II brukar man säga är Steg I programvara, halvsats från katten och sportfilter. Steg III 3" DP och helsats, sportfilter etc. smile
Laddet brukar ligga nånstans mellan 0,9 till 1,2 med steg I lite beroende på fabrikat och sånt.

okok, men säkert på det, med tanke på den ökar ju ladd och så! får den inte mindre soppa nu då?! för jag har hört att vissa chip ökar bara ladd, och vissa ökar ladd och bränsle!

tack för svar du!


441 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#6
UhrJr skrev:
Igensatt luftfilter
Stort luftläckage på trycksidan
Gamla tändstift
Trasig tändkassett
Slut wastegateklocka
Sprickor i turbo/wastegateöppning
Trasig magnetventil

Några anledningar till att den kan bete sig så.
Om den skulle få för lite soppa så vill hellre laddtrycket öka.

Luftfilter är byt,
Tändstift är byt
Tändkassett är byt
wg är inte kollad än men ska göras i dag!
magnetventil är hel!

Tryckrören och så är hela för hannas hade den nog cpat mer ;O


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
22 november 2010
#7
Min0lta skrev:
UhrJr skrev:
Igensatt luftfilter
Stort luftläckage på trycksidan
Gamla tändstift
Trasig tändkassett
Slut wastegateklocka
Sprickor i turbo/wastegateöppning
Trasig magnetventil

Några anledningar till att den kan bete sig så.
Om den skulle få för lite soppa så vill hellre laddtrycket öka.

Luftfilter är byt,
Tändstift är byt
Tändkassett är byt
wg är inte kollad än men ska göras i dag!
magnetventil är hel!

Tryckrören och så är hela för hannas hade den nog cpat mer ;O

Jaså. Men dåså. Då fixar du det där då. ;O ;( ;/ ;P;PPPPppp..............

roll

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 november 2010
#8
Min0lta skrev:
chrillzter skrev:
Om det är Steg I i boxen så ska du inte behöva byta ett skit. Ska gå att köra med allt original. Steg II brukar man säga är Steg I programvara, halvsats från katten och sportfilter. Steg III 3" DP och helsats, sportfilter etc. smile
Laddet brukar ligga nånstans mellan 0,9 till 1,2 med steg I lite beroende på fabrikat och sånt.

okok, men säkert på det, med tanke på den ökar ju ladd och så! får den inte mindre soppa nu då?! för jag har hört att vissa chip ökar bara ladd, och vissa ökar ladd och bränsle!

tack för svar du!

när du ökar ladd ökar bränslet automatiskt för att kompensera.
jag skulle gissa på magnetventilen. är det en låg eller högtryckare du har original?


5 710 Inlägg
23 november 2010
#9
UhrJr skrev:
Om den skulle få för lite soppa så vill hellre laddtrycket öka.

Det där får jag inte ihop......?

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
23 november 2010
#10
Min0lta skrev:
Tändstift är byt

...till vad för stift?
Min0lta skrev:
Tändkassett är byt

Till en du vet fungerar till 100%?

Min0lta skrev:
magnetventil är hel!

Hur vet du det? de är rätt luriga att felsöka på....

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
23 november 2010
#11
jonTe skrev:
Min0lta skrev:
Tändstift är byt

...till vad för stift?
Min0lta skrev:
Tändkassett är byt

Till en du vet fungerar till 100%?

Min0lta skrev:
magnetventil är hel!

Hur vet du det? de är rätt luriga att felsöka på....

Tänkte precis samma sak. Blir lite irriterad när man försöker hjälpa till, men får inget bra bollplank att prata med.

Angående vad jag menar med mindre bränsle - mer laddtryck; Det är inte så att jag menar att man sänker bränsletillförseln för att uppnå högre laddtryck. Utan det jag menar är att om inte bränslet skulle räcka till vid något tillfälle (vi säger vid 5000rpm), så kan laddtrycket få för sig att skena om inte systemet hinner att säga ifrån. Detta händer ju inte om man inte har problem med flödet - för små spridare, lågt bränsletryck, liten pump, stopp i systemet. På en bil där tändkasett och magnetventil etc. fungerar så säger ju systemet ifrån och istället sänker laddtrycket blixtsnabbt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

441 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#12
jonTe skrev:
Min0lta skrev:
Tändstift är byt

...till vad för stift?
Min0lta skrev:
Tändkassett är byt

Till en du vet fungerar till 100%?

Min0lta skrev:
magnetventil är hel!

Hur vet du det? de är rätt luriga att felsöka på....

en hel servis är byt på den för cirka en vecka sen,

med magnetventilen för anars hade den bara varit på grundladd! för den laddar 0.8 bar utan boxen!

ja den kasseten är fullt fungerande!


441 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#13
UhrJr skrev:
jonTe skrev:
Min0lta skrev:
Tändstift är byt

...till vad för stift?
Min0lta skrev:
Tändkassett är byt

Till en du vet fungerar till 100%?

Min0lta skrev:
magnetventil är hel!

Hur vet du det? de är rätt luriga att felsöka på....

Tänkte precis samma sak. Blir lite irriterad när man försöker hjälpa till, men får inget bra bollplank att prata med.

Angående vad jag menar med mindre bränsle - mer laddtryck; Det är inte så att jag menar att man sänker bränsletillförseln för att uppnå högre laddtryck. Utan det jag menar är att om inte bränslet skulle räcka till vid något tillfälle (vi säger vid 5000rpm), så kan laddtrycket få för sig att skena om inte systemet hinner att säga ifrån. Detta händer ju inte om man inte har problem med flödet - för små spridare, lågt bränsletryck, liten pump, stopp i systemet. På en bil där tändkasett och magnetventil etc. fungerar så säger ju systemet ifrån och istället sänker laddtrycket blixtsnabbt.

Men jag är jävligt glad över hjälpen! grabbar, men asså dem grejorna är byta, för innan jag servade den då gick den inte allt så bra! då gick den hackigt och ville inte gå fullt ut på varvet! men sen när jag bytade dessa sakerna! så gick den mkt bättre tills det att jag stoppade i steg ett chipet! så var lite orolig på tommen men sen körde jag den cirka 3 mil och lät den stå sen prova den igen då gick den hur bra som helst upp till 0.8 i ladd sen segade lite upp till 1.1 bar!  men det kan inte vara ngt med klockan ?! "wg"


441 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#14
Min0lta skrev:
UhrJr skrev:
jonTe skrev:
Min0lta skrev:
Tändstift är byt

...till vad för stift?
Min0lta skrev:
Tändkassett är byt

Till en du vet fungerar till 100%?


Hur vet du det? de är rätt luriga att felsöka på....

Tänkte precis samma sak. Blir lite irriterad när man försöker hjälpa till, men får inget bra bollplank att prata med.

Angående vad jag menar med mindre bränsle - mer laddtryck; Det är inte så att jag menar att man sänker bränsletillförseln för att uppnå högre laddtryck. Utan det jag menar är att om inte bränslet skulle räcka till vid något tillfälle (vi säger vid 5000rpm), så kan laddtrycket få för sig att skena om inte systemet hinner att säga ifrån. Detta händer ju inte om man inte har problem med flödet - för små spridare, lågt bränsletryck, liten pump, stopp i systemet. På en bil där tändkasett och magnetventil etc. fungerar så säger ju systemet ifrån och istället sänker laddtrycket blixtsnabbt.

Men jag är jävligt glad över hjälpen! grabbar, men asså dem grejorna är byta, för innan jag servade den då gick den inte allt så bra! då gick den hackigt och ville inte gå fullt ut på varvet! men sen när jag bytade dessa sakerna! så gick den mkt bättre tills det att jag stoppade i steg ett chipet! så var lite orolig på tommen men sen körde jag den cirka 3 mil och lät den stå sen prova den igen då gick den hur bra som helst upp till 0.8 i ladd sen segade lite upp till 1.1 bar!  men det kan inte vara ngt med klockan ?! "wg"

Tändstift är ngk R som satt i orginalt.



Sök