Torgilsman skrev:
Jag skulle rekommendera Nikon D90. En robust kamera som filmar i HD och som har en inbyggd auto-fokusmotor i kamerahuset, vilket innebär att du inte behöver ha en sådan inbyggd i objektiven. Detta sparar pengar, såväl som bredda rutbudet, vid köp av objektiv.
Personligen anser jag att en stillbildskamera är just en STILLbildskamera, men det är som sagt bara min personliga åsikt
Frågan angående objektiv förstår jag inte riktigt. Du mäter inte ''zoomen'' i gånger, utan i millimeter, där 55 mm motsvarar skala 1:1 med de små processorerna.
Vad har du tänkt fota? Är det porträttbilder eller kan det bli lite längre avstånd ibland?
Jag skulle rekommendera Nikkors egna 18-135 objektiv. Det är ett relativt billigt objektiv med tillräcklig prestanda
Du har givetvis rätt i att en stillbildskamera är en stillbilds kamera, tyvärr har jag inte pengar till att köpa all state of the art teknologi för pengar, jag är nog så amatör fotograf som man kan bli, men jag hade även tänkt använda kameran för filmningar och då vill man ju ha någon form av vad kan man säga blandning mellan videokamera och stillbilds kamera, som tar både högkvalité på film och bild
Kameran kommer användas till i stort sett allt från att ta bilder på festen, ta bilder på min bil, natur och undergång, allt som faller mig i smaken om man säger så en allround systemkamera så att säga.
Inga upptryck till affischer eller liknande thats way over my level!
Det jag menade med zoom, är väl egentligen att står man på långt avstånd och vill ha en närmare look så zoomar man, precis som en videokamera. Men jag antar att man måste ha ett annat objektiv än det standard som följer med då.
Sorry att jag är riktigt kass på detta, men skönt att få lite hjälp och köpråd i alla fall. Så att förenkla så gör jag så att jag väljer mellan nikon D90 och Canon 500 så får jag helt enkelt prata med någon återförsäljare vad som passar en amatör som bäst.
nya tips tas tacksamt emot i alla fall så sticker jag ut på fredag och köper någon av dem så man kan komma igång o fota detta iskalla antarkisklimat