Det här gäller en 850 från 95 med volvo original låsbult.
Jag besiktigade nyligen bilen och fick en 2a på att höger bakbroms tog lite sämre. Det blir till att palla upp bilen och motionera kolvarna tänkte jag, men när jag skulle skruva ur låsbulten så gick hela skiten sönder. Nu slinter naturligtvis bara hylsan och jag kan inte få loss hjulet.
Vad kan man göra åt detta? Har någon haft samma problem? Hur löste du det?
En idé jag har är att borra ur huvudet på hylsan med ett hårdmetallborr och sedan gänga hålet baklänges. Därefter tänkte jag ta en vänstervriden bult och skruva i och på så vis få ett helt nytt huvud att fästa en hylsa i. Vad tror ni om den lösningen?
Annars ger du dig på med borr så skallen på skruven och borra bort hela skiten helt enkelt. Bygger på att du lyckas centrera någorlunda och har en borr som är 14 ( är väl m14 gänga? ). Borra först med liten och jobba uppåt med tjockare och tjockare.
Hej, jag har köpt mig en ny v70 -06 där föregående ägare har dragit fast låsbultarna med mutterdragare. Så bultnyckeln är helt kass, den hoppar ur spåret så fort jag ska ta i.
Sååå jag hade tänkt att pröva med biltemas skärhylsor men jag hittar dom varken på nätet eller i katalogen. Kan någon möjligtvis skicka en länk till dom?
Annars borde man inte kunna köpa en ny nyckel hos volvo?
Ett annat smidgt tips om nu den sitter väldigt hårt dragen. Borra med typ en 8mm borr genom hela bulten, på så vis släpper spänningen i bulten och efter det så tar du något felgängat och gängar in i hålet och när väl den tar i botten på hålet eller ja du förstår nog så kommer bulten följa med snällt ut.
Annars är dom där skärhylsorna rätt bra, typ 1-2gånger