3177
Sök

Volvo 940 Turbo "hackar" vid fullgas

4 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Har en 940 turbo som hackar vid fullgas. Bilen ska vara chippad (inget jag kollat själv än) och laddar just nu 0,9bar. Kan det ha med bränslet och göra? Någon som haft detta problem på sin 940 turbo?

Jag kan köra helt normalt utan och varva nämnvärt på växlarna utan att det hackar nånting, men när jag trycker fullt så hackar det rejält flera gånger om jag fortsätter hålla fullgas, tappar laddtryck vid varje hack.

Har filmat för att göra det lättare att förstå vad jag menar:

http://www.youtube.com/watch?v=XNHsFK0KgEQ

Tacksam för hjälp!
Mvh Mattias

Hjultomte
1 500 Inlägg
23 november 2010
hahhah har ungefär den samma bara de den går på 3 o hostar baksmäller sen skjuter den iväg som faaaaan big_smile
Fel: ??????

Ska bli kul och se om du kan få hjälp dock inte kul o köra som jag såg på filmen.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Jodå satt e!!!
79 Inlägg
23 november 2010
Du kanske har en läcka i nåt tryckrör,IC.. hmm

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 november 2010
Vad har du för laddtryck när den hackar? Kan va överladdsspärr som slår in.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Det är precis som det är den tryckvakten som går in o bryter, men den hackar på olika ladd, ibland 0,4 ibland 0,6..
Senast redigerat av Matte71 (23 november 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 november 2010
Matte71 skrev:
Det är precis som det är den tryckvakten som går in o bryter, men den hackar på olika ladd, ibland 0,4 ibland 0,6..

Då hade jag först o främst kollat om de verkligen sitter ett chip i bilen, för då brukar den spärren försvinna. Alternativt prova med en originalbox o ställ ner laddet lite.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 november 2010
Visar din mätare rätt? Kan du testa med annan mätare så är det ju bra, låter som fuel cut? Om det nu finns på en Volvo? Är det före 4000rpm eller efter 5000. Jag har inte kollat filmen, förlåt...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 168 Inlägg
23 november 2010
så där gick min traktor när jag ökade laddtrycket utan att chippa den! exakt sådära. det gör även min nuvarande och den är ochippad och laddar fullt ös med den. den slår av när laddtrycket vill pysa på.
kolla om den ens är chippad.

4 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Okej! Det är en Turbo+ men det kan inte ha något o göra med pluspaketet? Den ska vad jag vet ladda 0,6 orginal, är det inte rätt märkligt att den börjar hacka på 0,4 och 0,6 ibland då? Om det nu skulle vara att den inte är chippad.

280 Inlägg
23 november 2010
kan inte vara soppa pumpen då?

39 Inlägg
23 november 2010
Tja!

det är blött o låter som ett överslag på tändningssidan!

kolla tändkablarna.

lättast o kolla om du tar en blomspruta fuktar ner allt mellan tändspole fördelare o vid toppen (stiften.)
o tomvarva sen så kommer du garanterat att se en gnista (Överslag) någonstans.

4 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Problemet fanns där redan när jag köpte bilen, för typ 3 månader sedan. Fördelare, tändkablar samt stift är nybytt.

39 Inlägg
23 november 2010
inga felkoder?

skulle nog börja med impulsgivare (sitter under fördelaren vid svänghjulet) eller tändmodul sitter på vänstersida(förarsidan) på skärmen.
(org stift o kablar?) rekomenderar inte pirat här!

sedan kan det ju vara lambda LM. luftläck på insug eller avgassiddan.

eller soppapump/relä, tvingskör pumpen/pumparna (vissa har två pumpar o nyare modeller har en pump i tanken bara) o lyssna hur de låter, alt kolla bränsletrycket med.

vet ju inte vilken årsmodell du har.

låter ju som den misständer!

Hemmapul AB
195 Inlägg
12 maj 2012
Tjenna. Gammaltråd. Men min 945 turbo plus började ikväll likadant. Har kopplat bort plus packetet. Höjde laddet idag från 0.7 till 0.9 och först gick den som en dröm. Men ca 5mil senare har jag fått samma fenomen sad kom du fram till nått på din? Mvh anderz

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Forummoderator
26 351 Inlägg
12 maj 2012
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
Tjenna. Gammaltråd. Men min 945 turbo plus började ikväll likadant. Har kopplat bort plus packetet. Höjde laddet idag från 0.7 till 0.9 och först gick den som en dröm. Men ca 5mil senare har jag fått samma fenomen sad kom du fram till nått på din? Mvh anderz

0.9 är ju inte direkt originalladd, så om du kör utan att ha chippat den så kan ju bara det vara orsaken.
Annars, hur gamla är stiften? Är det Volvo orginalstift eller andra?
Och hur höjde du laddet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 452 Inlägg
12 maj 2012
om jag förståt saken rätt så har du turbopluspaketet inkopplad med samtidigt som den skall vara chipad...?ta bort turbopluspaketet o testa...alternativ du tar o öppnar bränsleboxen o kollar om det sitter ett trimchip i för jag kan tänka mig att det sitter ett ekonomichip i som sparar bränsle då beter sig bilen så...

döden kommer tillbaka

Hemmapul AB
195 Inlägg
12 maj 2012
tjenna. alla tänddelar bytades sensommarn 2011 ngk stift, volvo kablar, rotor och fördelare. chipade bilen då med både bränsle och tändning och 3" från turbon med 3" sportkatt. chipen e från bigfish på tradera och verkar vara skit. har hört de av ett par stycken nu. ska prova med att köpa andra chip. för problemet kom igår kväll när jag ökade laddet från 0.7 till 0.9. bilen har gått klokrent innan. så att de e ekonomichip skulle inte förvåna mig.

MVH Anderz

Forummoderator
26 351 Inlägg
12 maj 2012
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
tjenna. alla tänddelar bytades sensommarn 2011 ngk stift, volvo kablar, rotor och fördelare. chipade bilen då med både bränsle och tändning och 3" från turbon med 3" sportkatt. chipen e från bigfish på tradera och verkar vara skit. har hört de av ett par stycken nu. ska prova med att köpa andra chip. för problemet kom igår kväll när jag ökade laddet från 0.7 till 0.9. bilen har gått klokrent innan. så att de e ekonomichip skulle inte förvåna mig.

MVH Anderz

Skulle också tro detta..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 452 Inlägg
12 maj 2012
ska kolla på ett av hans chip när jag får kontakt med en polare som bara är ute efter ekonomikörning o läsa av det så får ni reda på det sen....

döden kommer tillbaka

Hemmapul AB
195 Inlägg
13 maj 2012
kan va bra smile

Sök