3903
Sök

Motorbygge Saab 9-5 kombi (Extreme)

552 Inlägg
30 januari 2011
#81
kalven_ skrev:
Då va 40mil avklarade med bilen! motorn funkar som den ska förutom att motorlampan tänds när man drar på och i sin tur gör så att jag bara får grundtryck 0,5bar. måste sticka till saab och kolla vad som är felet. har kopplat på¨en hand dator så jag kan ta bort felkoden så att de blir bra igen men den kommer tillbaka direkt jag laddar på. säkert bara nå skit fel. typ lamda lr lmm.. de visar sig i veckan smile

Troliga orsaker: Defekt LMM, varierar inte bränslemängden till förhållande mot luft = går snålt vid högre varv eller när turbon börjar ladda. Triggar Limphome solenoiden... Eller så är Magnet ventilen kass.

126 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#82
M_Broberg skrev:
kalven_ skrev:
M_Broberg skrev:
har du öppen dump?

nej de har jag inte. har dock bytt dump till en anna återcirkulerande som tål högre tryck. har provat att byta fjädrar i den men de blev inge bättre. jag har ju tomgång som är bra ch den går inte surt.

T7 har en inbyggd kontroll för dump osv.. testat att byta till orginal igen?

jo jag vet att dom är sjukt känsliga mot sånt.. ska prova med den hederliga bosch dumpen få se om de blir nå bättre.


126 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#83
Kibil skrev:
kalven_ skrev:
Då va 40mil avklarade med bilen! motorn funkar som den ska förutom att motorlampan tänds när man drar på och i sin tur gör så att jag bara får grundtryck 0,5bar. måste sticka till saab och kolla vad som är felet. har kopplat på¨en hand dator så jag kan ta bort felkoden så att de blir bra igen men den kommer tillbaka direkt jag laddar på. säkert bara nå skit fel. typ lamda lr lmm.. de visar sig i veckan smile

Troliga orsaker: Defekt LMM, varierar inte bränslemängden till förhållande mot luft = går snålt vid högre varv eller när turbon börjar ladda. Triggar Limphome solenoiden... Eller så är Magnet ventilen kass.

intressant att du påpekar limp home solenoiden. jag har faktiskt nyss satt dit en ny sån men vet inte om de ska kalibreras på nå vis med spjällhuset lr dylikt?


126 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#84
Nu är snart 400mil klara med bilen och de börjar närma sig trimning wink har beställt hem en kollektor och svart avgasbandage ( har redan vitt men vill inte göra samma misstag som gidlund tongue ) Måste såklart bygga om kollektorn så att jag får ett rör till den externa wastegaten som jag ska ha! Skrev i ett tidigare inlägg att motorlampan tändes och bilen fick bara grundtryck. De va bara att nolla spjällhuset (limp home). Fick förklaringen på saab att den hade gått in i limp home mode när jag satte dit en ny solenoid på spjällhuset. annars går bilen sjukt bra för att vara original, och allt jävla snack om att motorn vibrerar och låter illa när man har tagit bort balansaxlarna är en myt!!! de märks inte ett smack!! lite rappare vid gaspådrag bara wink


Xenoholic
2 559 Inlägg
14 mars 2011
#85
Kan bara hålla med dig ang balansaxlarna, kändes som om man fått dit ett lättat svänghjul smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

126 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#86
Aerocombi skrev:
Kan bara hålla med dig ang balansaxlarna, kändes som om man fått dit ett lättat svänghjul smile

Jag blev bara så trött på alla som tror sig veta så mycke och säger att de ska bli sån obalans när man tar bort de tongue


Xenoholic
2 559 Inlägg
14 mars 2011
#87
Finns ju de som skulle gissa o skriva lite mindre o ta reda på fakta i stället wink
Håller du inte med mig tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

126 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#88
Aerocombi skrev:
Finns ju de som skulle gissa o skriva lite mindre o ta reda på fakta i stället wink
Håller du inte med mig tongue

precis!


4 663 Inlägg
14 mars 2011
#89
jaha ser man på då vet man det big_smile

369 Inlägg
14 mars 2011
#90
Kul projekt, lycka till!

Avant för varje slant.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
14 mars 2011
#91
Vem av er blir klara först då? (100% klara menar jag nu) wink.
Schysst jobbat!

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

126 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#92
UhrJr skrev:
Vem av er blir klara först då? (100% klara menar jag nu) wink.
Schysst jobbat!

ja de är ju frågan tongue men jag tror faktiskt andy hinner före mig om jag ska gissa. men jag hinner nog ikapp ska du se tongue De är ju bara de att få till allt med min turbo. måste fixa oljeslangar som passar och sen försöka plugga lr dra runt vattenkylningen som sitter till originalturbon.. har ju inge vattekylning till turbon som jag ska ha på.


126 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#93
M_Broberg skrev:
kalven_ skrev:
Aerocombi skrev:
Kan bara hålla med dig ang balansaxlarna, kändes som om man fått dit ett lättat svänghjul smile

Jag blev bara så trött på alla som tror sig veta så mycke och säger att de ska bli sån obalans när man tar bort de tongue

ja herregud, motoringenjörerna på saab, volvo, ford, toyota, mitsubishi och alla andra bilvtillverkare har fel.

du har rätt! roll


men det e la klart att motorn inte kommer gå lika långt, slitaget blir större. den kansek bara klarar 25 tusen mil till yikes

jag har iaf rätt ang om man märker några vibrationer lr inte. sen om de är bättre för motorn lr inte är en annan sak.. Jag tror inte att en bil med 150hk från fabrik mår så bra överlag med 400+hk heller. om man inte vill riskera att motorn slits så ska man nog bara ligga i sängen och skriva dumma kommentarer på forum!


Xenoholic
2 559 Inlägg
15 mars 2011
#94
lol
kalven_ skrev:
M_Broberg skrev:
kalven_ skrev:

Jag blev bara så trött på alla som tror sig veta så mycke och säger att de ska bli sån obalans när man tar bort de tongue

ja herregud, motoringenjörerna på saab, volvo, ford, toyota, mitsubishi och alla andra bilvtillverkare har fel.

du har rätt! roll


men det e la klart att motorn inte kommer gå lika långt, slitaget blir större. den kansek bara klarar 25 tusen mil till yikes

jag har iaf rätt ang om man märker några vibrationer lr inte. sen om de är bättre för motorn lr inte är en annan sak.. Jag tror inte att en bil med 150hk från fabrik mår så bra överlag med 400+hk heller. om man inte vill riskera att motorn slits så ska man nog bara ligga i sängen och skriva dumma kommentarer på forum!

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

126 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#95
Idag har jag varit i garaget och fixat lite.. snickrade ihop lite rör till wastegaten och så. ska bygga avgas sidan nu är de tänkt så jag håller på med lite saker runt de! mer info kommer när jag har fått alla saker. beställning gjord redan wink

http://forumbilder.se/images/ec52011110525e85a.jpg
http://forumbilder.se/images/6452011110933a32d.jpg
slipat svetsen lite
http://forumbilder.se/images/eb52011111106547f.jpg
lite färg och monterad wastegate
http://forumbilder.se/images/ac5201111123747ee.jpg
Mycke skit för att få avgaserna dit man vill tongue
http://forumbilder.se/images/91520111114257852.jpg
Vadå "kungscobra"? jag ska köra med kungsboa tongue
http://forumbilder.se/images/0d520111116086595.jpg


Gött mos
1 096 Inlägg
16 mars 2011
#96
Haha, snygg kungsboa! wink

De kommer bli skitbra de här wink

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

126 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#97
Nu är snart kollektorn klar! är bara flänsen mot turbon som ska tig svetsas imorgon, sen är de dags att slänga iväg den lilla snäckan som sitter framför motorn nu och börja med de röriga jobbet:)
http://forumbilder.se/images/902201181419P939a.jpg
blir brutalt!


4 663 Inlägg
22 mars 2011
#98
ser gymt fint ut big_smile

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
22 mars 2011
#99
Oerhört fin kollektor, ignorera min kommentar på bilden. Det är ju du som bygger den själv! Bra jobbat smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

126 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#100
Nu har man varit flitig igen! kan ju säga att jag hellre bygger ihop en motor till än att sätta i en shortshift igen tongue Fy faan vilket pyssel! men de gick med lite jävlaranamma smile Här kommer lite bilder!

http://forumbilder.se/images/051201111253Pbee1.jpg
http://forumbilder.se/images/091201111406P85a8.jpg
http://forumbilder.se/images/9b1201111518Pb8ca.jpg
Ett litet tips för dom som ska byta till shortshift så är de väldigt enkelt att att få dit den nya spaken om man borrar ett hål i konsollen som spaken sitter i.. på höger sida så att man får in en 13 hylsa när man ska skruva fast spaken på länkaget smile De är trångt och jävligt men de går tongue Tog även bort skiten som gör att man måste ha backen i för att ta ur nyckeln..



Sök