3577
Sök

Försäkring och skatt med chippad motor? (Saab 9-3)

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan,

Mindre än ett halvår kvar till bil och är 99% säker att jag ska ha en Saab 9-3 98-02.
Har kollat på 2.0t 150 hästars saabarna och undrar vad som händer om jag chippar den till steg 1 (150-225 hk har jag för mig) med försäkring och skatt. Alltså hur mycket dyrare det blir per år och vad försäkringsbolagen gör om något går sönder på bilen?


343 Inlägg
25 november 2010
#2
om du smäller med bilen å dom upp märker att bilen är trimad så får du inte utt nånting om du inte har gjort det hos en vekstad som är akturuserad (eller hur de stavas) för saab. och det med skatt har inte not med det att göra.
har för mej att man för göra 10% på org hk

rätta mej om jag har fel

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

3 650 Inlägg
25 november 2010
#3
Ett chip är ju inget som syns, du behöver ju inte nämna att den är chippad. Smäller du så kan ju räkna med att inte få ut något för chipettrimmet bara.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 november 2010
#4
inte för och va sån man chippar inte dessa bilar man byter ut programvaran med en sån där liten hand dator trimmföretagen säljer.


2 337 Inlägg
25 november 2010
#5
MrEricsson skrev:
inte för och va sån man chippar inte dessa bilar man byter ut programvaran med en sån där liten hand dator trimmföretagen säljer.

"Chippa" är väl idag ett samlingsnamn för alla sorters modifiering av bilens programvara med färdiga program, vare sig det är att löda dit ett nytt chip, byta styrbox eller använda en PPC-box (motsv).

10 287 Inlägg
25 november 2010
#6
Du får inte pilla någonting på en avgascertifierad motor. (och alla moderna bilar är avgascertifierade).
Så fort du gör lilla minsta - i pricnip att sätta dit andra tändstift än original - så har du förstört spårbarheten på motorn och certifieringen.

En verkstad får inte göra något heller. Det är bara biltillverkaren och då måste motorn certifieras in som en ny motor.

Men sedan om det kommer att märkas är en helt annan sak.

/Göran


falkon93 skrev:
om du smäller med bilen å dom upp märker att bilen är trimad så får du inte utt nånting om du inte har gjort det hos en vekstad som är akturuserad (eller hur de stavas) för saab. och det med skatt har inte not med det att göra.
har för mej att man för göra 10% på org hk

rätta mej om jag har fel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Du får inte pilla någonting på en avgascertifierad motor. (och alla moderna bilar är avgascertifierade).
Så fort du gör lilla minsta - i pricnip att sätta dit andra tändstift än original - så har du förstört spårbarheten på motorn och certifieringen.

En verkstad får inte göra något heller. Det är bara biltillverkaren och då måste motorn certifieras in som en ny motor.

Men sedan om det kommer att märkas är en helt annan sak.

/Göran


falkon93 skrev:
om du smäller med bilen å dom upp märker att bilen är trimad så får du inte utt nånting om du inte har gjort det hos en vekstad som är akturuserad (eller hur de stavas) för saab. och det med skatt har inte not med det att göra.
har för mej att man för göra 10% på org hk

rätta mej om jag har fel


Tack för svar smile Kanske värt att chansa jag vet inte tongue Men gäller det bara på motorn om den smäller, eller även om jag tex blir krockad backifrån som försäkring inte ger nåt?


343 Inlägg
25 november 2010
#8
det beror ju på om dom upp täker det eller inte, det gäller över hella bilen

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#9
falkon93 skrev:
det beror ju på om dom upp täker det eller inte, det gäller över hella bilen

Va ska dem göra, besikta om bilen innan dem ger mig pengar för att kolla om den är otrimmad?hmm


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 november 2010
#10
TaXUS skrev:
Sharky skrev:
Du får inte pilla någonting på en avgascertifierad motor. (och alla moderna bilar är avgascertifierade).
Så fort du gör lilla minsta - i pricnip att sätta dit andra tändstift än original - så har du förstört spårbarheten på motorn och certifieringen.

En verkstad får inte göra något heller. Det är bara biltillverkaren och då måste motorn certifieras in som en ny motor.

Men sedan om det kommer att märkas är en helt annan sak.

/Göran


falkon93 skrev:
om du smäller med bilen å dom upp märker att bilen är trimad så får du inte utt nånting om du inte har gjort det hos en vekstad som är akturuserad (eller hur de stavas) för saab. och det med skatt har inte not med det att göra.
har för mej att man för göra 10% på org hk

rätta mej om jag har fel


Tack för svar smile Kanske värt att chansa jag vet inte tongue Men gäller det bara på motorn om den smäller, eller även om jag tex blir krockad backifrån som försäkring inte ger nåt?

Är du inblandad i en olycka där du inte är vållande skall den vållandes försäkring täcka dina utgifter för att återställa din bil till ursprungligt skick

Rock'n Roll

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#11
TenZer skrev:
TaXUS skrev:
Sharky skrev:
Du får inte pilla någonting på en avgascertifierad motor. (och alla moderna bilar är avgascertifierade).
Så fort du gör lilla minsta - i pricnip att sätta dit andra tändstift än original - så har du förstört spårbarheten på motorn och certifieringen.

En verkstad får inte göra något heller. Det är bara biltillverkaren och då måste motorn certifieras in som en ny motor.

Men sedan om det kommer att märkas är en helt annan sak.

/Göran




Tack för svar smile Kanske värt att chansa jag vet inte tongue Men gäller det bara på motorn om den smäller, eller även om jag tex blir krockad backifrån som försäkring inte ger nåt?

Är du inblandad i en olycka där du inte är vållande skall den vållandes försäkring täcka dina utgifter för att återställa din bil till ursprungligt skick

Dem kollar den inte då alltså? smile
Tycker bara det är konstigt eftersom de flesta på garaget har trimmar/chippat/whatever. Med tanke på hur mycket pengar vissa har lagt ut på sina bilar tongue


3 650 Inlägg
25 november 2010
#12
TaXUS skrev:
TenZer skrev:
TaXUS skrev:

Tack för svar smile Kanske värt att chansa jag vet inte tongue Men gäller det bara på motorn om den smäller, eller även om jag tex blir krockad backifrån som försäkring inte ger nåt?

Är du inblandad i en olycka där du inte är vållande skall den vållandes försäkring täcka dina utgifter för att återställa din bil till ursprungligt skick

Dem kollar den inte då alltså? smile
Tycker bara det är konstigt eftersom de flesta på garaget har trimmar/chippat/whatever. Med tanke på hur mycket pengar vissa har lagt ut på sina bilar tongue

Somsagt, varför berätta att du "chippat" ? Om bilen ser original ut övrigt så e det ingen som bryr sig.


930 Inlägg
25 november 2010
#13
Du behöver inte säga nått, och smäller det så tror jag knappast att dem kollar motoreffekten det är så sällan dem kollar sånt, finns ingen anledning till att kolla den.

Om du inte smäller i en stooor turbo och extraktorrör etc så att det syns att den är trimmad.
Senast redigerat av Kamulen (25 november 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#14
Kamulen skrev:
Du behöver inte säga nått, och smäller det så tror jag knappast att dem kollar motoreffekten det är så sällan dem kollar sånt, finns ingen anledning till att kolla den.

Om du inte smäller i en stooor turbo och extraktorrör etc så att det syns att den är trimmad.

Tror jag fixar steg 1 och slutar där då, så slipper jag fixa sportluftfilter och rör cool


1 168 Inlägg
25 november 2010
#15
kalle bytte avgasrör. han köpte en saab 93 98-02 och fick hål i avgasröret direkt när han kom hem. seriös som han är så byter han ut avgasröret istället för svetsa hålet och få det halvdant. han tar bort en ljuddämpare och vips brötar den pytte lite mer. krockar och får ingen försäkringspengar pga för han har modiferat om bilen..
stämmer? ingen aning.
verklighetstroget? skulle inte tro det. har inne TVÅ stycken bilar på jobbet som är chippade. den ena har mer än den andra. ena har 17" fälgar. den andra har dumpventil. den andra har även tonade rutor runt om.
dom har blivit inlösta utav försäkringsbolagen.


109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#16
jimmzzan skrev:
kalle bytte avgasrör. han köpte en saab 93 98-02 och fick hål i avgasröret direkt när han kom hem. seriös som han är så byter han ut avgasröret istället för svetsa hålet och få det halvdant. han tar bort en ljuddämpare och vips brötar den pytte lite mer. krockar och får ingen försäkringspengar pga för han har modiferat om bilen..
stämmer? ingen aning.
verklighetstroget? skulle inte tro det. har inne TVÅ stycken bilar på jobbet som är chippade. den ena har mer än den andra. ena har 17" fälgar. den andra har dumpventil. den andra har även tonade rutor runt om.
dom har blivit inlösta utav försäkringsbolagen.

Inlösta? hmm
Borde väl inte göra något att byta ljuddämparn bara? mad


930 Inlägg
25 november 2010
#17
TaXUS skrev:
Kamulen skrev:
Du behöver inte säga nått, och smäller det så tror jag knappast att dem kollar motoreffekten det är så sällan dem kollar sånt, finns ingen anledning till att kolla den.

Om du inte smäller i en stooor turbo och extraktorrör etc så att det syns att den är trimmad.

Tror jag fixar steg 1 och slutar där då, så slipper jag fixa sportluftfilter och rör cool

Sportfilter och rör kan du fixa man får höjaeffekten max 10% lagligt och filter och rör ger inte 10% så kör på det!

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 271 Inlägg
25 november 2010
#18
TaXUS skrev:
jimmzzan skrev:
kalle bytte avgasrör. han köpte en saab 93 98-02 och fick hål i avgasröret direkt när han kom hem. seriös som han är så byter han ut avgasröret istället för svetsa hålet och få det halvdant. han tar bort en ljuddämpare och vips brötar den pytte lite mer. krockar och får ingen försäkringspengar pga för han har modiferat om bilen..
stämmer? ingen aning.
verklighetstroget? skulle inte tro det. har inne TVÅ stycken bilar på jobbet som är chippade. den ena har mer än den andra. ena har 17" fälgar. den andra har dumpventil. den andra har även tonade rutor runt om.
dom har blivit inlösta utav försäkringsbolagen.

Inlösta? hmm
Borde väl inte göra något att byta ljuddämparn bara? mad

Han menar att ägarna fått ersättning för bilarna, med andra ord spelade
trim eller inte någon roll i dom fallen.


109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#19
Kamulen skrev:
TaXUS skrev:
Kamulen skrev:
Du behöver inte säga nått, och smäller det så tror jag knappast att dem kollar motoreffekten det är så sällan dem kollar sånt, finns ingen anledning till att kolla den.

Om du inte smäller i en stooor turbo och extraktorrör etc så att det syns att den är trimmad.

Tror jag fixar steg 1 och slutar där då, så slipper jag fixa sportluftfilter och rör cool

Sportfilter och rör kan du fixa man får höjaeffekten max 10% lagligt och filter och rör ger inte 10% så kör på det!

Tänkte om man fixade steg 1 och filtret plus röret tongue Vilken effekt är det vi snackar om förresten kW?


109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#20
lingua skrev:
TaXUS skrev:
jimmzzan skrev:
kalle bytte avgasrör. han köpte en saab 93 98-02 och fick hål i avgasröret direkt när han kom hem. seriös som han är så byter han ut avgasröret istället för svetsa hålet och få det halvdant. han tar bort en ljuddämpare och vips brötar den pytte lite mer. krockar och får ingen försäkringspengar pga för han har modiferat om bilen..
stämmer? ingen aning.
verklighetstroget? skulle inte tro det. har inne TVÅ stycken bilar på jobbet som är chippade. den ena har mer än den andra. ena har 17" fälgar. den andra har dumpventil. den andra har även tonade rutor runt om.
dom har blivit inlösta utav försäkringsbolagen.

Inlösta? hmm
Borde väl inte göra något att byta ljuddämparn bara? mad

Han menar att ägarna fått ersättning för bilarna, med andra ord spelade
trim eller inte någon roll i dom fallen.

Misstänkte det, ville bara vara säker på att försäkringsbolagen inte beslagit dem och sålt dem eller nåt tongue



Sök