3421
Sök

Turbokonvertera en b230 motor sitter i en 240

2 121 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! skulle vilja ha lite tips å råd från alla som har mer kunskaper när de gäller turbokonvertera en b230 motor de är första gången för mig så skulle vara kul att prova på
men som sakt vad är de jag behöver göra för att få de att funka bra med soppan & luften på bästa sätt
måste jag göra nått med databoxarna & lmm hur ska jag gå till väga på billigaste sättet som möjligt har turbo å de ligger nu med grenrör å ic oljan vetja hur jag ska dra men all blandning i bensin mängd


mvh hacke


6 Inlägg
6 december 2010
#2
Hej!
beror lite på vad du ska ha bilen till? byggde en turbo motor av en b230f till min 940, då jag endast andvände orginaldelar. körde med 0,5 kg ladd och en orginal 240/740/940 hande inte en chans. har inte en aning om hur mycket jag fick ut men skulle tippa på 200+. Men detta var ju inte så seriöst bygge utan mest för skojjs skull

turbo+grenrör=orginal
A-kam
Turbobox som jag satte i trimm chipp
gröna spridare med tillhörande motstånd
530 topp som jag portade lite lätt själv, skulle ju dock rekomendera 531topp för mer efekt
Tog den lmmen som satt i bilen som jag plockade boxen ur
och andvände kabelhärvan som satt i bilen
3" downpipe


håller nu på med samma motor men skall bli mycket seriösare med nya lager i hela motorn, hx35 och h-profil stakar  m.m.
det som dom flesta har problem med är ju spridarmotstånden. men du kanske har koll på de?

Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#3
Du kan även låta ett extrasprut sköta bränslet när turbo börjar bygga ladd.
Du bygger det smidigt själv och du slipper jaga fatt i boxar, spridare och övrigt.
Du tar lätt ur 200 användarvänliga hästar med extrasprut i samband med en turbokonvertering.
Då behålls orginalsprutet helt orginal.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 december 2010
#4
Annars, som det alltid är, så köper du en komplett turbomotor och hinkar i bara. Beror ju på årsmodell, men har du nyare än 88B så är det ju bolt on med elen. Har du IC, turbo och allt så behöver du ju bara köpa block och boxar.

Ska du köra på de block du har ändå så kan du köpa en oljefilterflyttare, finns sådana med uttag som du bara kopplar ihop med turbon. Annars kan du ta trycket ur oljetrycksgivaren och dra i returen i tråget. Fnnns ett gjutöra på blocket nere vid tråget, under grenröret, där man kan borra och gänga. Där sitter anslutningen på turboblocken som jag förstått det...


Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#5
Bensinskallen skrev:
Annars, som det alltid är, så köper du en komplett turbomotor och hinkar i bara. Beror ju på årsmodell, men har du nyare än 88B så är det ju bolt on med elen. Har du IC, turbo och allt så behöver du ju bara köpa block och boxar.

Ska du köra på de block du har ändå så kan du köpa en oljefilterflyttare, finns sådana med uttag som du bara kopplar ihop med turbon. Annars kan du ta trycket ur oljetrycksgivaren och dra i returen i tråget. Fnnns ett gjutöra på blocket nere vid tråget, under grenröret, där man kan borra och gänga. Där sitter anslutningen på turboblocken som jag förstått det...

Smidigast är stabilast för lågt pris är nog att köpa en motor på lokala självplocksskroten.
Då får du block, topp, vattenpump, oljefilterförflyttare med oljekylning, grenrör, turbo, intercooler, tryckrör, oljerör och downpipe.
Lämpligast är det att plocka en B230FK från en 940 årsmodellerna 95-98.
Det tar mer tid och kostar mer att bygga ihop allt själv, istället för att plocka hela klabbet på en gång.
Jag byggde min första turbokonvertering genom att plocka delar här och var, det tar bara tid.

Invändningar?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

6 Inlägg
6 december 2010
#6
Ibanezman skrev:
Bensinskallen skrev:
Annars, som det alltid är, så köper du en komplett turbomotor och hinkar i bara. Beror ju på årsmodell, men har du nyare än 88B så är det ju bolt on med elen. Har du IC, turbo och allt så behöver du ju bara köpa block och boxar.

Ska du köra på de block du har ändå så kan du köpa en oljefilterflyttare, finns sådana med uttag som du bara kopplar ihop med turbon. Annars kan du ta trycket ur oljetrycksgivaren och dra i returen i tråget. Fnnns ett gjutöra på blocket nere vid tråget, under grenröret, där man kan borra och gänga. Där sitter anslutningen på turboblocken som jag förstått det...

Smidigast är stabilast för lågt pris är nog att köpa en motor på lokala självplocksskroten.
Då får du block, topp, vattenpump, oljefilterförflyttare med oljekylning, grenrör, turbo, intercooler, tryckrör, oljerör och downpipe.
Lämpligast är det att plocka en B230FK från en 940 årsmodellerna 95-98.
Det tar mer tid och kostar mer att bygga ihop allt själv, istället för att plocka hela klabbet på en gång.
Jag byggde min första turbokonvertering genom att plocka delar här och var, det tar bara tid.

Invändningar?

Självklart blir det billigare att hämta en färdig motor... Men då missar man ju allt det roliga och om man bygger själv får man även erfarnhet,kunskap och man lär sig alltid något nytt på resans gång.

Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#7
BMW318is skrev:
Ibanezman skrev:
Bensinskallen skrev:
Annars, som det alltid är, så köper du en komplett turbomotor och hinkar i bara. Beror ju på årsmodell, men har du nyare än 88B så är det ju bolt on med elen. Har du IC, turbo och allt så behöver du ju bara köpa block och boxar.

Ska du köra på de block du har ändå så kan du köpa en oljefilterflyttare, finns sådana med uttag som du bara kopplar ihop med turbon. Annars kan du ta trycket ur oljetrycksgivaren och dra i returen i tråget. Fnnns ett gjutöra på blocket nere vid tråget, under grenröret, där man kan borra och gänga. Där sitter anslutningen på turboblocken som jag förstått det...

Smidigast är stabilast för lågt pris är nog att köpa en motor på lokala självplocksskroten.
Då får du block, topp, vattenpump, oljefilterförflyttare med oljekylning, grenrör, turbo, intercooler, tryckrör, oljerör och downpipe.
Lämpligast är det att plocka en B230FK från en 940 årsmodellerna 95-98.
Det tar mer tid och kostar mer att bygga ihop allt själv, istället för att plocka hela klabbet på en gång.
Jag byggde min första turbokonvertering genom att plocka delar här och var, det tar bara tid.

Invändningar?

Självklart blir det billigare att hämta en färdig motor... Men då missar man ju allt det roliga och om man bygger själv får man även erfarnhet,kunskap och man lär sig alltid något nytt på resans gång.

Det har du visserligen rätt i smile
Men har man inte lust att vänta så finns i alla fall alternativet smile
Jag fick vänta och leta delar, fixa en verkstadsplats samt samla in kunskap i två år innan jag
kunde utföra min första turbokonvertering.
Det låter lite taffligt, men det var precis det jag hade råd med, och resultat var värt väntan smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 121 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#8
Ibanezman skrev:
BMW318is skrev:
Ibanezman skrev:

Smidigast är stabilast för lågt pris är nog att köpa en motor på lokala självplocksskroten.
Då får du block, topp, vattenpump, oljefilterförflyttare med oljekylning, grenrör, turbo, intercooler, tryckrör, oljerör och downpipe.
Lämpligast är det att plocka en B230FK från en 940 årsmodellerna 95-98.
Det tar mer tid och kostar mer att bygga ihop allt själv, istället för att plocka hela klabbet på en gång.
Jag byggde min första turbokonvertering genom att plocka delar här och var, det tar bara tid.

Invändningar?

Självklart blir det billigare att hämta en färdig motor... Men då missar man ju allt det roliga och om man bygger själv får man även erfarnhet,kunskap och man lär sig alltid något nytt på resans gång.

Det har du visserligen rätt i smile
Men har man inte lust att vänta så finns i alla fall alternativet smile
Jag fick vänta och leta delar, fixa en verkstadsplats samt samla in kunskap i två år innan jag
kunde utföra min första turbokonvertering.
Det låter lite taffligt, men det var precis det jag hade råd med, och resultat var värt väntan smile

en heldel tips man fick av er.. men har turbo, grenrör, ic, tryckrör ligger hemma nu fick in allt för 1200kr då är turbon från en saab 95 med t3 fläns tänkte bygga på den motorn som är i bilen men fattas bara lite små saker nu som oxå ska skaffas in som pakningar downpipe & spridare sen bättre koppling

men tror ni de funkar??? & kan gå rent med de?


6 Inlägg
7 december 2010
#9
tror helt klart du kommer få de till att funka och de är viktigt att du kompsänker motorn med om du  tänker köra med lite högre ladd annars så kommer du inte ha så roligt så länge:P

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 december 2010
#10
BMW318is skrev:
tror helt klart du kommer få de till att funka och de är viktigt att du kompsänker motorn med om du  tänker köra med lite högre ladd annars så kommer du inte ha så roligt så länge:P

En vanlig F har ganska lågt komp original, och har man bra mapp så kan man köra på ganska högt komp också wink

Om du ska köra på den motor du har tycker jag att du ska köpa turboboxar och turbospridare i alla fall, då borde motorn gå riktigt bra utan att du får hålla på och luras med btr och spridare och riskera spikningar wink


Skåning
739 Inlägg
7 december 2010
#11

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."


Sök