KHRacing skrev:
PoulZen skrev:
JonR skrev:
Bak om du vill minska risken för att få sladd!
Fram om du vill kunna bromsa o styra bättre!
Krävs ju inge större övervägningar för att välja att sätta dom bästa fram direkt...
Har man körkort så tycker jag att man också ska kunna häva en sladd, det kan man om man är erfaren, i stort sett med vinterdäck fram och sommardäck bak vid vinterväglag, men bromssträckan och styrförmågan beror mer på framdäcken än på föraren vid vinterväglag
Mvh/Jon
Skulle gärna se en film när du parerar en sladd med sommardäck bak. Jag tror inte ens den mest proffesionella drifting kungen skulle klara att parera det eftersom det inte går.
Om man kör så att bilen går rakt fram när svänger och man har lite sämre mönster fram så kör man för fort. Så enkelt är det.
Och panikbromsar du med dåligt mönster bak så hjälper det inte med bra mönster fram eftersom du antagligen snurrar iaf och förlorar kontrollen.
Det finns en företag i småland som har en flygsträcka där dom kör med lite roliga bilar. Bland annat en där dom plockat av bakaxeln och satt i stil med kundvagnhjul. Den går inte att kontrollera, samma sak när du inte får grepp med bakhjulen.
Bästa däcken bak.
Beklagligtvis verkar du inte veta vad som händer i verkligheten jämfört med vad som händer på pappret.
Du jämför alltså en för ändamålet byggd övningsbil, med en vanlig personbil, bara där faller ju allt.
jag lovar dig att iaf jag kan parera det mesta inom sladdar, o vet med att många många fler kan det med.
Att det inte går.. tyder i mina ögon att du inte skall få framföra en bil på allmän väg.
Jag vill då inte ligga bakom/framför dig iaf.
Precis som JonR säger...
ALLTID de bästa däcken FRAM.. en sladd kan man alltid häva i de flesta situationer. Styra/gremm i fram vill man alltid ha.
Ja, jag
jämför ja. För att andra lättare ska kunna förstå vad som faktiskt händer när man kör med sommardäck bak.
Och eftersom du lovar mig så vill jag gärna se en film av dig oxå där du har förslagsvis vinterdäck med ett mönsterdjup på 6mm fram, och sen sommardäck bak på 6mm. Och sen kör du på en väg där det ligger snö, inte där det är asfalt framme eller där dom saltat. Sladda där och försök parera den sladden.
Kan du det så ber jag om ursäkt för mitt otroligt dumma påstående att nästan ingen kan det.
Och det är just såna som du som är problemet, ta inte illa upp nu. Men många tror att det kan man visst och jag kan minsann köra och sladda och kontrollera alla sladdar jag någonsin råkar ut för.
Men för det första så är det andra omständigheter runt en sladd man inte är beredd på och en "kontrollerad" sladd. Du vet vad du tänkt göra, och du är beredd. Tappar du fästet bak och inte är beredd på det så förlorar du många sekunder åt din reaktionstid, tid som gör att det kan vara försent för att börja parera.
För det andra så är man inte så bra som man tror man är. Jag har sladdat mkt, försöker göra det varje vinter för att känna på det. Men då är även jag förberedd på det, och jag har alltid haft bra vinterdäck. Jag har testat ett antal ggr att köra med just sommardäck bak och vinterdäck fram och tvärtom, oxå för att testa på. Och det är riktigt j***a svårt, och jag kan bara föreställa mig hur det är i 90km/h då. Det skulle jag inte ens vilja försöka mig på.
Men överbevisa mig gärna. Visa film på det så ska jag tro dig.
Tills dess, så sätt bästa däcken bak.