3433
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

huh?
10 427 Inlägg
28 november 2010
#21
Vi Bilägare filmade en schysst video som finns (/fanns) här:
http://www.vibilagare.se/video/darfor-s … a-bak-1454
Fungerar inte för mig (ev tillfälligt?).

Hur som helst så testar de att köra igenom en kurva som det ligger
en del vatten på, med två olika par nya sommardäck. Med de bästa
däcken fram så sladdar bilen och med de bästa däcken bak så
går den stabilt rakt igenom.


huh?
10 427 Inlägg
28 november 2010
#22
caromania skrev:
adde87 skrev:
Bästa däcken fram, både sommar och vinterdäck, enligt min däcksfirma iaf! Och jag litar på deras kunnande.

// Adde

Vilken julklapp, med så fina tips. Allvarligt, kolla upp saker själv innan du litar blint på några killar i blåställ på macken runt hörnet.

Har också hört liknande från nitiska däcksnissar wink


772 Inlägg
28 november 2010
#23
JonR skrev:
Bak om du vill minska risken för att få sladd!

Fram om du vill kunna bromsa o styra bättre!

Krävs ju inge större övervägningar för att välja att sätta dom bästa fram direkt...

Har man körkort så tycker jag att man också ska kunna häva en sladd, det kan man om man är erfaren, i stort sett med vinterdäck fram och sommardäck bak vid vinterväglag, men bromssträckan och styrförmågan beror mer på framdäcken än på föraren vid vinterväglag

Mvh/Jon

Skulle gärna se en film när du parerar en sladd med sommardäck bak. Jag tror inte ens den mest proffesionella drifting kungen skulle klara att parera det eftersom det inte går.

Om man kör så att bilen går rakt fram när svänger och man har lite sämre mönster fram så kör man för fort. Så enkelt är det.
Och panikbromsar du med dåligt mönster bak så hjälper det inte med bra mönster fram eftersom du antagligen snurrar iaf och förlorar kontrollen.

Det finns en företag i småland som har en flygsträcka där dom kör med lite roliga bilar. Bland annat en där dom plockat av bakaxeln och satt i stil med kundvagnhjul. Den går inte att kontrollera, samma sak när du inte får grepp med bakhjulen.

Bästa däcken bak.
Senast redigerat av PoulZen (28 november 2010)

1 772 Inlägg
28 november 2010
#24
PoulZen skrev:
JonR skrev:
Bak om du vill minska risken för att få sladd!

Fram om du vill kunna bromsa o styra bättre!

Krävs ju inge större övervägningar för att välja att sätta dom bästa fram direkt...

Har man körkort så tycker jag att man också ska kunna häva en sladd, det kan man om man är erfaren, i stort sett med vinterdäck fram och sommardäck bak vid vinterväglag, men bromssträckan och styrförmågan beror mer på framdäcken än på föraren vid vinterväglag

Mvh/Jon

Skulle gärna se en film när du parerar en sladd med sommardäck bak. Jag tror inte ens den mest proffesionella drifting kungen skulle klara att parera det eftersom det inte går.

Va?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Makaronborrare
993 Inlägg
28 november 2010
#25
Bästa bak för i helvete  mad


228 Inlägg
28 november 2010
#26
caromania skrev:
adde87 skrev:
Bästa däcken fram, både sommar och vinterdäck, enligt min däcksfirma iaf! Och jag litar på deras kunnande.

// Adde

Vilken julklapp, med så fina tips. Allvarligt, kolla upp saker själv innan du litar blint på några killar i blåställ på macken runt hörnet.

Ja visst är de en fin julklapp?
Nu ere ju ingen mack som byter mina däck utan en däcksfirma. Dom har förmodligen många fler års erfarenhet än dig? Eller vad jobbar du med?

Det e VI som e HAMMARBY!

56 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#27
Däckbranschens Informationsråd
http://www.dackinfo.nu/dack/index3.asp? … amp;sida=1
och Transportstyrelsen rekommenderar bästa bak, med minskad sladdrisk som argument.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2010
#28
adde87 skrev:
caromania skrev:
adde87 skrev:
Bästa däcken fram, både sommar och vinterdäck, enligt min däcksfirma iaf! Och jag litar på deras kunnande.

// Adde

Vilken julklapp, med så fina tips. Allvarligt, kolla upp saker själv innan du litar blint på några killar i blåställ på macken runt hörnet.

Ja visst är de en fin julklapp?
Nu ere ju ingen mack som byter mina däck utan en däcksfirma. Dom har förmodligen många fler års erfarenhet än dig? Eller vad jobbar du med?

Jag tycker du ska följa de råd du får av killarna på din lokala däcksfirma. De har ju trots allt flera års erfarenhet av... att byta däck?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 november 2010
#29
adde87 skrev:
caromania skrev:
adde87 skrev:
Bästa däcken fram, både sommar och vinterdäck, enligt min däcksfirma iaf! Och jag litar på deras kunnande.

// Adde

Vilken julklapp, med så fina tips. Allvarligt, kolla upp saker själv innan du litar blint på några killar i blåställ på macken runt hörnet.

Ja visst är de en fin julklapp?
Nu ere ju ingen mack som byter mina däck utan en däcksfirma. Dom har förmodligen många fler års erfarenhet än dig? Eller vad jobbar du med?

måste vara en svartfirma isf. vilka nötter sätter dom bästa fram?


KHRacing
28 november 2010
#30
PoulZen skrev:
JonR skrev:
Bak om du vill minska risken för att få sladd!

Fram om du vill kunna bromsa o styra bättre!

Krävs ju inge större övervägningar för att välja att sätta dom bästa fram direkt...

Har man körkort så tycker jag att man också ska kunna häva en sladd, det kan man om man är erfaren, i stort sett med vinterdäck fram och sommardäck bak vid vinterväglag, men bromssträckan och styrförmågan beror mer på framdäcken än på föraren vid vinterväglag

Mvh/Jon

Skulle gärna se en film när du parerar en sladd med sommardäck bak. Jag tror inte ens den mest proffesionella drifting kungen skulle klara att parera det eftersom det inte går.

Om man kör så att bilen går rakt fram när svänger och man har lite sämre mönster fram så kör man för fort. Så enkelt är det.
Och panikbromsar du med dåligt mönster bak så hjälper det inte med bra mönster fram eftersom du antagligen snurrar iaf och förlorar kontrollen.

Det finns en företag i småland som har en flygsträcka där dom kör med lite roliga bilar. Bland annat en där dom plockat av bakaxeln och satt i stil med kundvagnhjul. Den går inte att kontrollera, samma sak när du inte får grepp med bakhjulen.

Bästa däcken bak.

Beklagligtvis verkar du inte veta vad som händer i verkligheten jämfört med vad som händer på pappret.

Du jämför alltså en för ändamålet byggd övningsbil, med en vanlig personbil, bara där faller ju allt.
jag lovar dig att iaf jag kan parera det mesta inom sladdar, o vet med att många många fler kan det med.

Att det inte går.. tyder i mina ögon att du inte skall få framföra en bil på allmän väg.
Jag vill då inte ligga bakom/framför dig iaf.

Precis som JonR säger... ALLTID de bästa däcken FRAM.. en sladd kan man alltid häva i de flesta situationer. Styra/gremm i fram vill man alltid ha.

-------------------------------

Tillägg: Ja, jag vet att branchen alltod rekommenderar bästa däcken bak, men jag vet okså att JAG är enbra bilförare & kan häva en sladd, där vill JAG ha de bästa däcken fram. smile
Senast redigerat av KHRacing (28 november 2010)

772 Inlägg
28 november 2010
#31
KHRacing skrev:
PoulZen skrev:
JonR skrev:
Bak om du vill minska risken för att få sladd!

Fram om du vill kunna bromsa o styra bättre!

Krävs ju inge större övervägningar för att välja att sätta dom bästa fram direkt...

Har man körkort så tycker jag att man också ska kunna häva en sladd, det kan man om man är erfaren, i stort sett med vinterdäck fram och sommardäck bak vid vinterväglag, men bromssträckan och styrförmågan beror mer på framdäcken än på föraren vid vinterväglag

Mvh/Jon

Skulle gärna se en film när du parerar en sladd med sommardäck bak. Jag tror inte ens den mest proffesionella drifting kungen skulle klara att parera det eftersom det inte går.

Om man kör så att bilen går rakt fram när svänger och man har lite sämre mönster fram så kör man för fort. Så enkelt är det.
Och panikbromsar du med dåligt mönster bak så hjälper det inte med bra mönster fram eftersom du antagligen snurrar iaf och förlorar kontrollen.

Det finns en företag i småland som har en flygsträcka där dom kör med lite roliga bilar. Bland annat en där dom plockat av bakaxeln och satt i stil med kundvagnhjul. Den går inte att kontrollera, samma sak när du inte får grepp med bakhjulen.

Bästa däcken bak.

Beklagligtvis verkar du inte veta vad som händer i verkligheten jämfört med vad som händer på pappret.

Du jämför alltså en för ändamålet byggd övningsbil, med en vanlig personbil, bara där faller ju allt.
jag lovar dig att iaf jag kan parera det mesta inom sladdar, o vet med att många många fler kan det med.

Att det inte går.. tyder i mina ögon att du inte skall få framföra en bil på allmän väg.
Jag vill då inte ligga bakom/framför dig iaf.

Precis som JonR säger... ALLTID de bästa däcken FRAM.. en sladd kan man alltid häva i de flesta situationer. Styra/gremm i fram vill man alltid ha.

Ja, jag jämför ja. För att andra lättare ska kunna förstå vad som faktiskt händer när man kör med sommardäck bak.

Och eftersom du lovar mig så vill jag gärna se en film av dig oxå där du har förslagsvis vinterdäck med ett mönsterdjup på 6mm fram, och sen sommardäck bak på 6mm. Och sen kör du på en väg där det ligger snö, inte där det är asfalt framme eller där dom saltat. Sladda där och försök parera den sladden.
Kan du det så ber jag om ursäkt för mitt otroligt dumma påstående att nästan ingen kan det.

Och det är just såna som du som är problemet, ta inte illa upp nu. Men många tror att det kan man visst och jag kan minsann köra och sladda och kontrollera alla sladdar jag någonsin råkar ut för.
Men för det första så är det andra omständigheter runt en sladd man inte är beredd på och en "kontrollerad" sladd. Du vet vad du tänkt göra, och du är beredd. Tappar du fästet bak och inte är beredd på det så förlorar du många sekunder åt din reaktionstid, tid som gör att det kan vara försent för att börja parera.
För det andra så är man inte så bra som man tror man är. Jag har sladdat mkt, försöker göra det varje vinter för att känna på det. Men då är även jag förberedd på det, och jag har alltid haft bra vinterdäck. Jag har testat ett antal ggr att köra med just sommardäck bak och vinterdäck fram och tvärtom, oxå för att testa på. Och det är riktigt j***a svårt, och jag kan bara föreställa mig hur det är i 90km/h då. Det skulle jag inte ens vilja försöka mig på.

Men överbevisa mig gärna. Visa film på det så ska jag tro dig.
Tills dess, så sätt bästa däcken bak.

Smålänning
7 883 Inlägg
28 november 2010
#32
Det är bra att det finsn så många här som vet att dom kan hantera plötsliga sladdar i 100+... smile

ALLTID bästa däcken bak, då bilar till 99% alltid är tyngre fram så finns det fäste ändå, dessutom känner man fortare hurdant väglaget är. Känns även bättre med vattenplaning på framhjulen så det bara tycker lite i ratten, än på bakhjulen så bilen går upp på ställ på rak väg...

Dock, jag har bästa däcken fram, mot bättre vetande, mest för att inte slita upp dom nya däcken när ja är ute o sladdar tongue

Min chef har alltid satt bästa fram för att man ska kunna styra, men jag frågade hur många av våra kunder i 70+ åldern som egentligen skulle kunna häva en sladd, när dom inte kan köra in igenom en garageport som är dubbelt så bred som bilen...

KHRacing skrev:
Tillägg: Ja, jag vet att branchen alltod rekommenderar bästa däcken bak, men jag vet okså att JAG är enbra bilförare & kan häva en sladd, där vill JAG ha de bästa däcken fram. smile

Ja alla kan häva en sladd... Men inte en plötslig sladd i 100+ för att det va en isfläck på vägen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 november 2010
#33
dom bästa däcken ska sitta i bak eftersom alltid bakändan släpper först om det börjar släppa

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

huh?
10 427 Inlägg
28 november 2010
#34
Bästa bak grundar sig på att de flesta allvarligare olyckorna beror på bilar som fått sladd.
Men inte så sugen på att leta upp källor på det wink


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
28 november 2010
#35
Jag har haft mina bästa däck fram i 15 år nu.
Och jag tänker fortsätta med det.
Så vad ni än säger så skiter jag i det.


772 Inlägg
28 november 2010
#36
Wanegardh skrev:
Jag har haft mina bästa däck fram i 15 år nu.
Och jag tänker fortsätta med det.
Så vad ni än säger så skiter jag i det.

Och det är helt upp till dig.
Rekomenderad hastighet förbi vägreparationer kan man oxå skita i.
Men så värst roligt när det händer något är det inte.

lite OT men är inte dom däcken utslitna vid det här laget då? 15 år är länge. smile

KHRacing
28 november 2010
#37
Wanegardh skrev:
Jag har haft mina bästa däck fram i 15 år nu.
Och jag tänker fortsätta med det.
Så vad ni än säger så skiter jag i det.

hahahaha -  smile (tack)

Poulzen: jag förstår klart o tydligt vad du menar, det e lugnt & nej, jag tog inte illa upp heller, men jag har haft körtkort sedan 1988, kört 50 000+ mil, utan att någonsin varit i diket, krockat en gång.

jag kan häva en plötslig sladd anser jag själv, därför kör jag med den bästa däcken fram smile
(men nu har jag nya runt om)

Man skall trots allt alltid anse att alla andra i trafiken är idioter, eller hur ?

6 632 Inlägg
28 november 2010
#38
Jag hade sagt bästa fram vid FWD, bästa bak vid 4WD och RWD

Fram tills jag körde halkbana..fick göra en övning som var anpassad JUST FÖR MIG OCH MIN KOMMENTAR!
Att försöka häva en sladd var rent sagt omöjligt.

Bästa bak, alltid.

De/Dem

Hobby Fotograf
650 Inlägg
28 november 2010
#39
PoulZen skrev:
Wanegardh skrev:
Jag har haft mina bästa däck fram i 15 år nu.
Och jag tänker fortsätta med det.
Så vad ni än säger så skiter jag i det.

Och det är helt upp till dig.
Rekomenderad hastighet förbi vägreparationer kan man oxå skita i.
Men så värst roligt när det händer något är det inte.

lite OT men är inte dom däcken utslitna vid det här laget då? 15 år är länge. smile

Haha! +1

Ja jag har då mina bästa däck fram jag med, känns bara bättre med grepp fram för styrning och bromsning än mot sladd. Men sen försöker jag så klart att köra med så lika däck fram som bak.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
28 november 2010
#40
PoulZen skrev:
Wanegardh skrev:
Jag har haft mina bästa däck fram i 15 år nu.
Och jag tänker fortsätta med det.
Så vad ni än säger så skiter jag i det.

Och det är helt upp till dig.
Rekomenderad hastighet förbi vägreparationer kan man oxå skita i.
Det var väl inte detta vi pratade om?

Men så värst roligt när det händer något är det inte.

lite OT men är inte dom däcken utslitna vid det här laget då? 15 år är länge. smile

Det var ju nästan roligt.



Sök