JonR skrev:
PoulZen skrev:
Jadå, det vet jag. Men då körde man inte med vinterdäck fram bara eller?
Och det är det jag pratar om. Vinterdäck fram och sommardäck bak, så vad drar du upp förr i tiden för?
Ungefär lika bra att dra upp som bilen med kundvagnshjul som jag tog som jämförelse. Väldigt dåligt gjort av mig, ber om ursäkt för det. Kan du förlåta mig?
Och det är jätte bra att du klarat dig utan att sladda okontrolerat eller kört i diket.
Allt jag ville få fram var att rekomendationen är att sätta bästa däcken bak för att förhindra sladd, som är orsaken till dom flesta olyckor. Rekomendationen har dom fått genom tester och utvärderingar.
Var du sätter dina däck är upp till dig. Jag brukar följa rekomendationen för att jag vill ha en säker bil för min familj, och ha störst chans att klara ut en oväntad sladd.
Du påstog att det är omöjligt att parera en sladd med sommardäck, då borde det väl möjligvis vara omöjligt att parera en sladd med sommardäck runt om, eller du kanske menar att det är lättare då?
Ja det är en rekomendation ja... Det är ju det jag har skrivit hela tiden! Nånting som gäller generellt, alltså inget som gäller alla... Och eftersom dom flesta inte hanterar en bil bra vintertid så förstår man varför dom rekomendationerna finns! Är man en osäker förare så följer man rekomendationer, är man en säker förare litar man på sitt eget sinne.
Det är klart att det är lättare. Det var det jag försökte illustrera med bilen med kundvagnshjul.
Du har samma grepp överallt med sommardäck, säger inte att det blir bra grepp alls, men ändå samma.
Vinterdäck fram samt sommardäck bak så blir det olika grepp, vilket blir riktigt svårt att parera sladdar med.
Undrar hur många olyckor som skett av att man "litat" på sitt eget sinne.
Man klarar säkert av att köra 160km/h på motorväg oxå, och med ditt resonemang så menar du att om hastighetsbestämmelserna bara varit rekomendation så hade du kört fortare?
Jag anser ju att en rekomendation är bäst att följa eftersom tester ligger bakom. Och när man inte får grepp i en kurva tex av dåligt mönster fram så har det antagligen gått för fort ändå.
Men vi är olika. Men jag vill inte ligga framför/bakom dig, när du nu litar så mkt på din egen skicklighet att köra bil. Många olyckor sker på grund av det.
Personligen kör jag mkt saktare när det är vinterväglag, även om jag har bra däck runt om.
Vill vara på den extra säkra sidan liksom.