3442
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

Muttley
28 november 2010
#61
jonnielahti skrev:
Sundberg_01 skrev:
Bästa däcken bak helt klart, går bilen rakt fram så minska farten!

koppla ur, bromsa eller gasa aldrig!

Man kopplar aldrig ur om du tappar greppet, Släpper gasen och de enda du ska göra är att försöka återfå greppet igen. Ungefär som vid vattenplaning du ska enbart hänga med.



Och Jag anser att på framhjulsdrift så sätter man bästa fram om man inte byttar alla däcken samtidigt. Får man rejäla sladdar på bilen så har man troligtvis gjort nått fel. När man kör i halka så ska man absolut kör med försiktighet och enbart mjuka rörelser.  Men som de är alltid, så kan inte svenska folket göra det..
För er som säger emot det, slå på radion och lyssna själva.

772 Inlägg
28 november 2010
#62
JonR skrev:
PoulZen skrev:
Jadå, det vet jag. Men då körde man inte med vinterdäck fram bara eller?
Och det är det jag pratar om. Vinterdäck fram och sommardäck bak, så vad drar du upp förr i tiden för?
Ungefär lika bra att dra upp som bilen med kundvagnshjul som jag tog som jämförelse. Väldigt dåligt gjort av mig, ber om ursäkt för det. Kan du förlåta mig?

Och det är jätte bra att du klarat dig utan att sladda okontrolerat eller kört i diket.
Allt jag ville få fram var att rekomendationen är att sätta bästa däcken bak för att förhindra sladd, som är orsaken till dom flesta olyckor. Rekomendationen har dom fått genom tester och utvärderingar.
Var du sätter dina däck är upp till dig. Jag brukar följa rekomendationen för att jag vill ha en säker bil för min familj, och ha störst chans att klara ut en oväntad sladd.

Du påstog att det är omöjligt att parera en sladd med sommardäck, då borde det väl möjligvis vara omöjligt att parera en sladd med sommardäck runt om, eller du kanske menar att det är lättare då? roll

Ja det är en rekomendation ja... Det är ju det jag har skrivit hela tiden! Nånting som gäller generellt, alltså inget som gäller alla... Och eftersom dom flesta inte hanterar en bil bra vintertid så förstår man varför dom rekomendationerna finns! Är man en osäker förare så följer man rekomendationer, är man en säker förare litar man på sitt eget sinne.

Det är klart att det är lättare. Det var det jag försökte illustrera med bilen med kundvagnshjul.
Du har samma grepp överallt med sommardäck, säger inte att det blir bra grepp alls, men ändå samma.
Vinterdäck fram samt sommardäck bak så blir det olika grepp, vilket blir riktigt svårt att parera sladdar med.

Undrar hur många olyckor som skett av att man "litat" på sitt eget sinne.
Man klarar säkert av att köra 160km/h på motorväg oxå, och med ditt resonemang så menar du att om hastighetsbestämmelserna bara varit rekomendation så hade du kört fortare?
Jag anser ju att en rekomendation är bäst att följa eftersom tester ligger bakom. Och när man inte får grepp i en kurva tex av dåligt mönster fram så har det antagligen gått för fort ändå.

Men vi är olika. Men jag vill inte ligga framför/bakom dig, när du nu litar så mkt på din egen skicklighet att köra bil. Många olyckor sker på grund av det.

Personligen kör jag mkt saktare när det är vinterväglag, även om jag har bra däck runt om.
Vill vara på den extra säkra sidan liksom.
Senast redigerat av PoulZen (28 november 2010)

Game On!
244 Inlägg
28 november 2010
#63
bra däck bak för att slippa sladd, understyrning slipper man genom att hålla RÄTT hastighet i kurvorna, anpassa din körning efter väglaget, men det är inte många som behärskar det och kör allt för fort in i kurvorna och vrider på ratten för häftigt/för mycket vilket resulterar i att bilen går rakt fram


Fisketokig
2 997 Inlägg
28 november 2010
#64
Jag skulle gå emot massan och säga bästa vinterdäcken fram på en FWD-bil.

Åker själv aldrig över 1000 mil på en vinter, snarare hälften så det slits minimalt. Eftersträvar att slita jämnt och därav fräschaste på drivhjulen. Dock skulle jag inte köra slut allt för mycket på dem utan byta alla 4 innan de är allt för dåliga.

Så på en bakhjulsdriven bil skulle det bli bäst bak på vintern.

Vad gäller sommardäck säger jag alltid bäst fram oavsett drivning. Detta för att undvika vattenplaning. Med bra mönster fram blir man av med vattnet och banar väg för bakdäcken. Byta parvis när det behövs vid bakdrivning, alla fyra vid framdrivet.

Jag är helt övertygad att det är bästa, iaf för mig så folk kan säga vad de vill. Jag kommer alltid köra så.

Sen om det passar andra vågar jag inte skrika ut smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 772 Inlägg
28 november 2010
#65
PoulZen skrev:
Och eftersom du lovar mig så vill jag gärna se en film av dig oxå där du har förslagsvis vinterdäck med ett mönsterdjup på 6mm fram, och sen sommardäck bak på 6mm. Och sen kör du på en väg där det ligger snö, inte där det är asfalt framme eller där dom saltat. Sladda där och försök parera den sladden.
Kan du det så ber jag om ursäkt för mitt otroligt dumma påstående att nästan ingen kan det.

Är det bara jag eller kör inte vilken volvoraggare som helst så?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

228 Inlägg
28 november 2010
#66
Martin 9-3 skrev:
Jag skulle gå emot massan och säga bästa vinterdäcken fram på en FWD-bil.

Åker själv aldrig över 1000 mil på en vinter, snarare hälften så det slits minimalt. Eftersträvar att slita jämnt och därav fräschaste på drivhjulen. Dock skulle jag inte köra slut allt för mycket på dem utan byta alla 4 innan de är allt för dåliga.

Så på en bakhjulsdriven bil skulle det bli bäst bak på vintern.

Vad gäller sommardäck säger jag alltid bäst fram oavsett drivning. Detta för att undvika vattenplaning. Med bra mönster fram blir man av med vattnet och banar väg för bakdäcken. Byta parvis när det behövs vid bakdrivning, alla fyra vid framdrivet.

Jag är helt övertygad att det är bästa, iaf för mig så folk kan säga vad de vill. Jag kommer alltid köra så.

Sen om det passar andra vågar jag inte skrika ut smile

Håller helt o hållet med dig!

Det e VI som e HAMMARBY!

Muttley
28 november 2010
#67
NordstromJ skrev:
PoulZen skrev:
Och eftersom du lovar mig så vill jag gärna se en film av dig oxå där du har förslagsvis vinterdäck med ett mönsterdjup på 6mm fram, och sen sommardäck bak på 6mm. Och sen kör du på en väg där det ligger snö, inte där det är asfalt framme eller där dom saltat. Sladda där och försök parera den sladden.
Kan du det så ber jag om ursäkt för mitt otroligt dumma påstående att nästan ingen kan det.

Är det bara jag eller kör inte vilken volvoraggare som helst så?

Alltså så körde jag igår senast med fräscha sommardäck på kanske 4-5 mm, inga problem att parera ur det. Då med en sketsleten 740. smile. handlar ju om hur man hanterar de hela faktiskt.  Om han vill se de får han komma hit ska jag visa.

3 259 Inlägg
28 november 2010
#68
PoulZen skrev:
Det är klart att det är lättare. Det var det jag försökte illustrera med bilen med kundvagnshjul.
Du har samma grepp överallt med sommardäck, säger inte att det blir bra grepp alls, men ändå samma.
Vinterdäck fram samt sommardäck bak så blir det olika grepp, vilket blir riktigt svårt att parera sladdar med.

Undrar hur många olyckor som skett av att man "litat" på sitt eget sinne.
Man klarar säkert av att köra 160km/h på motorväg oxå, och med ditt resonemang så menar du att om hastighetsbestämmelserna bara varit rekomendation så hade du kört fortare?
Jag anser ju att en rekomendation är bäst att följa eftersom tester ligger bakom. Och när man inte får grepp i en kurva tex av dåligt mönster fram så har det antagligen gått för fort ändå.

Men vi är olika. Men jag vill inte ligga framför/bakom dig, när du nu litar så mkt på din egen skicklighet att köra bil. Många olyckor sker på grund av det.

Personligen kör jag mkt saktare när det är vinterväglag, även om jag har bra däck runt om.
Vill vara på den extra säkra sidan liksom.

En sladd häver man inte med hjälp av framdäcken..... Men det är mycket lättare att parera en sladd om man åtminstone har bättre framdäck.

Olyckor händer när folk överskattar sin förmåga och missbedömmer en situation! Självklart finns det ställen som är anpassade för högre och lägre hastigheter än vad det står på skyltarna så det var en jäkligt dum fråga, vart du nu ville komma med den?

Personligen skulle jag helst slippa vara runt folk som resonerar att allt som står i tidningen och som myndigheterna säger är sant i alla lägen. Men det är ju jag det! Och jag kommer fortsätta lita på min förmåga att framföra en bil vintertid då det har fungerat bra i 10års tid. Jag är en mycket bra bilförare och det vet jag om, men jag är också medveten om vart mina begränsningar går för att jag har testat dom på ordentligt på diverse gasvänliga ställen, därav kör jag mycket säkert också. Så jag kör alltid med hjärnan! Chansar aldrig bland medtrafikanter!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Game On!
244 Inlägg
28 november 2010
#69
Sen är de ju skillnad att häva en sladd men en sjufjärs där du har bakhjulsdrift och ett jävla styr utslag, du kan gasa dig ur den och ofta är man medveten om att en gammelvolvo går på bredden, det är inte lika kul om man kommer med typ V70 eller annan lite större framkrafsare och får ett kast med bakvagnen. då har man inte samma chans att parera ut sladden, det enda man kan göra är att styra emot. Då kan de va bra att ha bra grepp på bakdäcken för att slippa den situationen.

Men på Min 940 har ja de bra däcken fram för den ska ju sladdas med(de va lika bra runt om från början, men efter lite åkning så va de visst inte så längre) I det fallet har ja häldre bra dubb fram så ja kan svänga och bromsa(ingen ABS) smile


1 339 Inlägg
28 november 2010
#70
tkd_rille skrev:
jonnielahti skrev:
Sundberg_01 skrev:
Bästa däcken bak helt klart, går bilen rakt fram så minska farten!

koppla ur, bromsa eller gasa aldrig!

Man kopplar aldrig ur om du tappar greppet, Släpper gasen och de enda du ska göra är att försöka återfå greppet igen. Ungefär som vid vattenplaning du ska enbart hänga med.



Och Jag anser att på framhjulsdrift så sätter man bästa fram om man inte byttar alla däcken samtidigt. Får man rejäla sladdar på bilen så har man troligtvis gjort nått fel. När man kör i halka så ska man absolut kör med försiktighet och enbart mjuka rörelser.  Men som de är alltid, så kan inte svenska folket göra det..
För er som säger emot det, slå på radion och lyssna själva.

Precis, förundras ibland över hur folk kör fast att det uppenbarligen råder halka

http://forumbilder.se/images/1c282010929500898.jpg

Håller ca 45-50 km/h här och det kommer verkligen folk som lägger sig 1 meter bakom mig ett tag och kör sen om så snön yr.
Senast redigerat av Remiss (28 november 2010)


Muttley
28 november 2010
#71
Remiss skrev:
tkd_rille skrev:
jonnielahti skrev:

koppla ur, bromsa eller gasa aldrig!

Man kopplar aldrig ur om du tappar greppet, Släpper gasen och de enda du ska göra är att försöka återfå greppet igen. Ungefär som vid vattenplaning du ska enbart hänga med.



Och Jag anser att på framhjulsdrift så sätter man bästa fram om man inte byttar alla däcken samtidigt. Får man rejäla sladdar på bilen så har man troligtvis gjort nått fel. När man kör i halka så ska man absolut kör med försiktighet och enbart mjuka rörelser.  Men som de är alltid, så kan inte svenska folket göra det..
För er som säger emot det, slå på radion och lyssna själva.

Precis, förundras ibland över hur folk kör fast att det uppenbarligen råder halka

http://forumbilder.se/images/1c282010929500898.jpg

Håller ca 45-50 km/h här och det kommer verkligen folk som lägger sig 1 meter bakom mig ett tag och kör sen om så snön yr.

Skitroliga med sådana vägar du har på bilden där är att många idioter ligger för nära kanten. smile Snön riktigt suger ut bilen i diket. Men att köra om på den vägen är också rätt så dumt.

1 339 Inlägg
28 november 2010
#72
tkd_rille skrev:
Remiss skrev:
tkd_rille skrev:

Man kopplar aldrig ur om du tappar greppet, Släpper gasen och de enda du ska göra är att försöka återfå greppet igen. Ungefär som vid vattenplaning du ska enbart hänga med.



Och Jag anser att på framhjulsdrift så sätter man bästa fram om man inte byttar alla däcken samtidigt. Får man rejäla sladdar på bilen så har man troligtvis gjort nått fel. När man kör i halka så ska man absolut kör med försiktighet och enbart mjuka rörelser.  Men som de är alltid, så kan inte svenska folket göra det..
För er som säger emot det, slå på radion och lyssna själva.

Precis, förundras ibland över hur folk kör fast att det uppenbarligen råder halka

http://forumbilder.se/images/1c282010929500898.jpg

Håller ca 45-50 km/h här och det kommer verkligen folk som lägger sig 1 meter bakom mig ett tag och kör sen om så snön yr.

Skitroliga med sådana vägar du har på bilden där är att många idioter ligger för nära kanten. smile Snön riktigt suger ut bilen i diket. Men att köra om på den vägen är också rätt så dumt.

Jo precis, just här var det ganska brett för att vara en sån här typ av väg men brukar ligga såhär imitten om de inte kmr mötande elr om de kmr ngn som tvunget ska köra om.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 november 2010
#73
Martin 9-3 skrev:
Jag skulle gå emot massan och säga bästa vinterdäcken fram på en FWD-bil.

Åker själv aldrig över 1000 mil på en vinter, snarare hälften så det slits minimalt. Eftersträvar att slita jämnt och därav fräschaste på drivhjulen. Dock skulle jag inte köra slut allt för mycket på dem utan byta alla 4 innan de är allt för dåliga.

Så på en bakhjulsdriven bil skulle det bli bäst bak på vintern.

Vad gäller sommardäck säger jag alltid bäst fram oavsett drivning. Detta för att undvika vattenplaning. Med bra mönster fram blir man av med vattnet och banar väg för bakdäcken. Byta parvis när det behövs vid bakdrivning, alla fyra vid framdrivet.

Jag är helt övertygad att det är bästa, iaf för mig så folk kan säga vad de vill. Jag kommer alltid köra så.

Sen om det passar andra vågar jag inte skrika ut smile

missat halkkörningen när du tog körkort?

har du sämre bak ökar risken för sladd när du kör på våt väg. du undviker inte en vattenplaning genom att ha bäst däck fram, du bara försämrar dina chanser att klara dig ur den.

har du bäst däck bak vid en vattenplaning går bilen rakt fram och det är att föredra.

kör hellre ner i diket pga understyrning än sladdar över på mötande körfält.


3 259 Inlägg
28 november 2010
#74
mk2_power skrev:
Martin 9-3 skrev:
Jag skulle gå emot massan och säga bästa vinterdäcken fram på en FWD-bil.

Åker själv aldrig över 1000 mil på en vinter, snarare hälften så det slits minimalt. Eftersträvar att slita jämnt och därav fräschaste på drivhjulen. Dock skulle jag inte köra slut allt för mycket på dem utan byta alla 4 innan de är allt för dåliga.

Så på en bakhjulsdriven bil skulle det bli bäst bak på vintern.

Vad gäller sommardäck säger jag alltid bäst fram oavsett drivning. Detta för att undvika vattenplaning. Med bra mönster fram blir man av med vattnet och banar väg för bakdäcken. Byta parvis när det behövs vid bakdrivning, alla fyra vid framdrivet.

Jag är helt övertygad att det är bästa, iaf för mig så folk kan säga vad de vill. Jag kommer alltid köra så.

Sen om det passar andra vågar jag inte skrika ut smile

missat halkkörningen när du tog körkort?

har du sämre bak ökar risken för sladd när du kör på våt väg. du undviker inte en vattenplaning genom att ha bäst däck fram, du bara försämrar dina chanser att klara dig ur den.

har du bäst däck bak vid en vattenplaning går bilen rakt fram och det är att föredra.

kör hellre ner i diket pga understyrning än sladdar över på mötande körfält.

Vilka däck tror du det är som pressar undan vattnet för bakdäcken.... 100% logiskt att framdäcken får gå i mycket djupare vatten än bakdäcken, då blir det i min värld att framdäcken ska ha mer mönsterdjup om man inte vill ha släpp på dom eftersom vattnet som bakdäcken måste pressa undan knappast kan vara mycket..

Jag har fått vattenplaning några få gånger, dom få gångerna man fått det så har man märkt det på framhjulen,känns rättså precis så som det känns när det blir blank-is, alltså en svävande känsla i ratten, så då är det ju bara att släppa på gasen tills bilen når den hastigheten som gör att den inte åker uppepå vattnet. Jag har då aldrig någonsin varit med om att bilen skulle ha en tendens till att släppa bak iaf, man börjar ju inte direkt vrida på ratten när man får vattenplaning... Eller endel kanske gör det, därav bäst däck bak rekomendationen! smile

Jag påstår att har du bäst däck fram så undviker du vattenplaning längre än om du har bästa däcken bak!
Senast redigerat av JonR (28 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Refined
1 770 Inlägg
28 november 2010
#75
Jag kr alltid bästa fram.
Som tidigare skrivits, hellre kunna bromsa/styra än att motverka kastande bakända!!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 november 2010
#76
Zwudda skrev:
Jag kr alltid bästa fram.
Som tidigare skrivits, hellre kunna bromsa/styra än att motverka kastande bakända!!

ehm, okej?


1 067 Inlägg
28 november 2010
#77
Enkelt..  Bak..

Vänder det för dig så blir det inget ställ som går att parera..   Utan det riskerar att bli en 360 in i en lastbil.


Refined
1 770 Inlägg
28 november 2010
#78
mk2_power skrev:
Zwudda skrev:
Jag kr alltid bästa fram.
Som tidigare skrivits, hellre kunna bromsa/styra än att motverka kastande bakända!!

ehm, okej?

Något som var oklart?
Bra fram = Bättre bromsverkan/bättre styrverkan
Bra bak = Mindre risk att få kast med bakvagnen

Och jag vill hellre kunna bromsa/styra.

Refined
1 770 Inlägg
28 november 2010
#79
Hool skrev:
Enkelt..  Bak..

Vänder det för dig så blir det inget ställ som går att parera..   Utan det riskerar att bli en 360 in i en lastbil.

Något som man kanske skulle kunna förutse och bromsa innan en sådan situation händer.
Bättre med bra fram även vid vattenplaning.

95 Inlägg
28 november 2010
#80
Hejsan, du har säkert redan fått ditt svar var du skall sätta dom nya däcken.
Jag som jobbat som däckmontör i 6år skulle sätta dom bästa däcken bak.
jag som jobbar med sånt får inte sätta det annorlunda.

Alltid dom bästa bak.
spelar ingen roll om det är fram eller bak hjuls driven bil.


Sök