2922
Sök

Saab 9-5 -98 Xeon konventering

1 019 Inlägg
30 november 2010
#21
martinn skrev:
Garfield skrev:
martinn skrev:
Jag ser ju inte syftet att xenonkonvertera för att få det snyggt.. jag gör det för att jag vill ha bättre lyse tongue

därför jag ska köra 6000K då det är vitt med blåstick smile

Varför inte 4300K? Då får du ju mer ljus.

mjae.. personligen vill jag ha lite lite blått i färgen också.. och 6000K är det man ska om man ska ha det som ser bäst ut innan man börjar på att förlora styrka..  smile

Mjae? Då konverterar du ju för att få det snyggt. wink
4300K ger mer ljus än 6000K.


2 624 Inlägg
30 november 2010
#22
Garfield skrev:
martinn skrev:
Garfield skrev:

Varför inte 4300K? Då får du ju mer ljus.

mjae.. personligen vill jag ha lite lite blått i färgen också.. och 6000K är det man ska om man ska ha det som ser bäst ut innan man börjar på att förlora styrka..  smile

Mjae? Då konverterar du ju för att få det snyggt. wink
4300K ger mer ljus än 6000K.

ja men hur mycket skillnad är det då? den lilla skillnaden får jag väll leva med isåfall tongue


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2010
#23
jag hade 8000k på min gamla saab 9000 och det var snyggt samtidigt som det lös upp riktigt bra! mycket bättre än vanliga halogen!
men rekommenderar 6000k för att det ser snyggt ut och lyser bra utan att blända på det sätt som xenon med högre kelvin brukar göra.

3500k ger gult ljus
4300k ger vitt ljus
6000k ger vitt ljus med blått stick
8000k ger blåaktigt ljus
10000k ger starkblått ljus
temperaturer över 12000k skiftar i olika färger
Senast redigerat av mk2_power (30 november 2010)


1 019 Inlägg
30 november 2010
#24
martinn skrev:
Garfield skrev:
martinn skrev:

mjae.. personligen vill jag ha lite lite blått i färgen också.. och 6000K är det man ska om man ska ha det som ser bäst ut innan man börjar på att förlora styrka..  smile

Mjae? Då konverterar du ju för att få det snyggt. wink
4300K ger mer ljus än 6000K.

ja men hur mycket skillnad är det då? den lilla skillnaden får jag väll leva med isåfall tongue

En snabb googling gav 4300K ca 3200Lumen, 6000K ca 2900 så man tappar ca 10%.


1 749 Inlägg
30 november 2010
#25
Vad bestämmer vad som är snyggt då?

Det är väl vad man vill ha själv som betyder något?
Och så lagen då förstås om att du inte får konvertera halvljuset...

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2010
#26
patrikke skrev:
Vad bestämmer vad som är snyggt då?

Det är väl vad man vill ha själv som betyder något?
Och så lagen då förstås om att du inte får konvertera halvljuset...

lagen säger att du får konvertera halvljuset om du använder automatisk nivåreglering


2 624 Inlägg
30 november 2010
#27
Och sålänge din lykta är typad för att ha xenon. smile sen måste den ha högtrycksspolning!


2 624 Inlägg
30 november 2010
#28
Garfield skrev:
martinn skrev:
Garfield skrev:

Mjae? Då konverterar du ju för att få det snyggt. wink
4300K ger mer ljus än 6000K.

ja men hur mycket skillnad är det då? den lilla skillnaden får jag väll leva med isåfall tongue

En snabb googling gav 4300K ca 3200Lumen, 6000K ca 2900 så man tappar ca 10%.

såpass ändå? isåfall blir det nog 4300 och möjligtvis 5000K..


1 749 Inlägg
30 november 2010
#29
mk2_power skrev:
patrikke skrev:
Vad bestämmer vad som är snyggt då?

Det är väl vad man vill ha själv som betyder något?
Och så lagen då förstås om att du inte får konvertera halvljuset...

lagen säger att du får konvertera halvljuset om du använder automatisk nivåreglering

Och att du reg besiktar den hmm

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 624 Inlägg
30 november 2010
#30
patrikke skrev:
mk2_power skrev:
patrikke skrev:
Vad bestämmer vad som är snyggt då?

Det är väl vad man vill ha själv som betyder något?
Och så lagen då förstås om att du inte får konvertera halvljuset...

lagen säger att du får konvertera halvljuset om du använder automatisk nivåreglering

Och att du reg besiktar den hmm

och för att kunna göra det måste du ha högtrycksspolning också smile

sen vet jag inte helt hundra om du måste ha en lykta som är byggd för xenon också? tror det ialafall.
Senast redigerat av martinn (30 november 2010)


1 749 Inlägg
30 november 2010
#31
martinn skrev:
patrikke skrev:
mk2_power skrev:

lagen säger att du får konvertera halvljuset om du använder automatisk nivåreglering

Och att du reg besiktar den hmm

och för att kunna göra det måste du ha högtrycksspolning också smile

sen vet jag inte helt hundra om du måste ha en lykta som är byggd för xenon också? tror det ialafall.

Vad innebär helbilsgodkänd....
GODKÄND E-märkning? roll

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#32
har jag föresten "Canbus" på Saaben ?

Saab

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 december 2010
#33
Robban98422 skrev:
har jag föresten "Canbus" på Saaben ?

Som sagt, köp två 55W-kit så får du äckligt bra lyse och slipper bry dig om lampvarningar...

Jag har 55W xenon i både hel- och halvljus (dvs totalt 220W) och det lyser som faen tongue

5000K är vad du ska ha om du vill ha "vitt med blått stick", 6000K skulle jag snarare kalla "blåaktigt".


Och nej, 9-5 har inte canbus.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#34
Okej härligt !! smile

får bli lite meck nu under vintern kanske

Saab

Inte farten som dödar, utan dom snabba stoppen!
35 Inlägg
1 december 2010
#35
Hej.

Jag har 3st xenon kitt i min 9-5 -98.
Jag har inte hört att det är olagligt att konvertera till Xenon.
Men för att få kovertera Xenon till halvljus måste du ha automatisk nivåreglering
På besiktningen får du INTE ha halvljuset koverterat, men på hel går det bra. Jag har även kopplat in dimljusen så det går med helljuset.
Har 35w på halv och 55w på hel/dimljus.

Jag har aldrig haft någon lamp varning på min, men är det så att det dyker upp så finns det en grej som tar bort det.

Jag har också H7, och det är inte alls nå problem att koppla in tycker jag.
Beställer du ett kitt med H7 sockel så passar det såklart. dock får du lossa fjädern/hållaren till lampan och trä den över kablarna. sen pluggar du bara in strömen till kablarna till ballasten.

Mvh. Micke
Senast redigerat av maajk (1 december 2010)


26 Inlägg
4 januari 2011
#36
Heej robban mej känner du nog haha tongue Under 6000 K e ingen ide om du bara ska ha de för utseendet å helljuset e ju skitsam å ha de i för hur ofta har du på heljuset på sommarn. Om du kommer ihåg hur starkt de e i dimljusen på jockes v70 så e de ju jävligt snyggt å han har 8000 K har jag förmej om de inte e 10 tom. själv hade jag tänkt å satsa på desamma i dim & halvljusen på min te våren smile allt för å retas & sticka ut vettu wink


Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#37
haha känner allt te dig wink

precis, hans e ju väldigt blått, vi får hjälpas åt te sommarn smile

Saab

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 januari 2011
#38
6000k är det du ska ha. Det är olagligt för dit att konvertera till halvljuset och dimljuset men helljus samt extraljus är godkänt.


1 749 Inlägg
4 januari 2011
#39
Funkiee skrev:
6000k är det du ska ha. Det är olagligt för dit att konvertera till halvljuset och dimljuset men helljus samt extraljus är godkänt.

Hupp, länge var 4300k det blåaste som var godkänt inom eu, senare blev det 5000K. Är det 6000K nu?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 januari 2011
#40
Du vår ha vilken färg/styrka du vill på hel/extraljus, o halv som redan har xenon vet jag inte, men 6000k lyser skönare än 5000k tongue



Sök