3227
Sök

Däck made in China?

807 Inlägg
7 december 2010
steifan skrev:
drazen_gti skrev:
Brådhis skrev:

Sannolikt är det, likt dom flesta andra Kina-däck, livsfarligt skräp, tyvärr!

Kika i däcktesterna på www.automotorsport.se t.ex. så får du se hur pinsamt usla budget-däcken är på vintern...

//Brådhis

dom ska man inte lita på, köpta jävlar hela högen. Ett däck får asbra betyg i ett test o dåligt i ett annat.

Därför man läser flera tester och jämför däremellan. Nokian Hakkpelliitta 7 och Continental Ice Contact
är årets dubbdäck totalt sett. Sen räknar olika tidningar och därför kan det där nya nordiska friktionsdäcket
från Goodyear komma etta i Teknikens Världs test och på typ 14:e plats i Auto Motor & Sports test.

finns väll standarder på hur man testar däck? det ska inte diffa så mycket...

I'd rather die like a man, than live like a coward

huh?
10 427 Inlägg
7 december 2010
drazen_gti skrev:
steifan skrev:
drazen_gti skrev:
dom ska man inte lita på, köpta jävlar hela högen. Ett däck får asbra betyg i ett test o dåligt i ett annat.

Därför man läser flera tester och jämför däremellan. Nokian Hakkpelliitta 7 och Continental Ice Contact
är årets dubbdäck totalt sett. Sen räknar olika tidningar och därför kan det där nya nordiska friktionsdäcket
från Goodyear komma etta i Teknikens Världs test och på typ 14:e plats i Auto Motor & Sports test.

finns väll standarder på hur man testar däck? det ska inte diffa så mycket...

Det tror jag nog inte. De använder olika bilar och olika underlag.

Totalpoängen som man utser testvinnare på innehåller även en del subjektiva
mätvärden, som komfort eller känsla av grepp och annat lustigt.
Sen redovisar inte alla tidningar de riktiga mätvärdena heller utan
poängsättning som kanske inte visar hur små eller stora skillnaderna kan vara.

Men tycker tidningarna brukar vara duktiga på att förklara hur de går tillväg och
vad de värdesätter hos vinterdäck.
Extra beröm till Vi Bilägare (som visserligen anlitar en finsk tidning), brukar ge
ganska mycket fakta och bjuda på "riktiga" testresultat.

4 637 Inlägg
7 december 2010
Notte skrev:
Jag ville ha Pirelli Winter Carving Edge men den firman har inga stålfälgar, bara LM och vi vill gärna ha monterat komplett. En annan hade däck som heter Meteor och beg. fälgar. Jag såg bara lovord på nätet om dessa däck. Made in China står det på dom såg jag när ett par togs hem. Är det skräp och bör dom vara mkt billigre än ex. Pirelli, eller är allt från Kina nu?

Mina chinesdäck Starfire bullrar jävligt mkt mer än ett 30 år gammalt nödreservhjul. lyckligtvis tar de nog slut fort då de ser ut att vara av plast. skär sig färgmässigt med framhjulen som är nya halvmärkes då de är så blanka och så är dessutom glatta och hårda. inget kul att köra med dessa
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 december 2010)

5 111 Inlägg
7 december 2010
TobbeE_87 skrev:
Brådhis skrev:
TobbeE_87 skrev:
Körde på nordman 2 på förra audin, köpte dom nya av en kompis för 500kr/st, och de priset var dom helt klart värda. Tro de var ett gammalt hakkapelitta mönster, å efter 3 vintrar så var de fortfarande bra mönster och endast några enstaka dubb saknades...

Nordman är Nokians eget märke och dom använder som regel äldre Hakka-mönster på dom däcken!

http://www.nordmantyres.com/hem

//Brådhis

Ok, var de ja ville minnas, men vart osäker. Står iaf made in prc(china) på dom...

Det står det på mina "riktiga" Nokia (dock sommarsulor) också, men jag skulle vilja påstå att man rent generellt kan säge att det är skillnad på märkesdäck som sen råkas ha tillverkning utlagd i kina, vs. halvt okända King Kong-däck, för de funkar fint (till skillnad från samtliga budgetdäck med kinestecken på jag provat).

281 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Finns inga tester på mina däck och jag har bara hittat 2 säljare i hela världen. Gummigubben får nog behålla de 2 som är kvar och helst ta tillbaks de vi har så får vi leta efter annat.
Jag har hittat rätt fälgar och rätt däck på nätet på 2 olika ställen, återstår montering. Så det var frestande att få allt gjort på ett ställe. Men Kinadäck bör väl vara avsevärt billigare än Pirelli från TYskland?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

* Voff voff *
10 597 Inlägg
8 december 2010
Notte skrev:
Finns inga tester på mina däck och jag har bara hittat 2 säljare i hela världen. Gummigubben får nog behålla de 2 som är kvar och helst ta tillbaks de vi har så får vi leta efter annat.
Jag har hittat rätt fälgar och rätt däck på nätet på 2 olika ställen, återstår montering. Så det var frestande att få allt gjort på ett ställe. Men Kinadäck bör väl vara avsevärt billigare än Pirelli från TYskland?

Tveklöst!!!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 december 2010
Brådhis skrev:
Notte skrev:

Tveklöst!!!

//Brådhis

Håller med, max halva priset skulle man kunna betala.
Köper hellre begagnade märkesdäck än nya kinadäck.

Är det så att det står på hans hemsida som du köpte däcken av att han bara säljer däck som tillverkats i EU så är det bara att kräva pengarna tillbaka (inkl ev fraktkostnad). Det hade i alla fall jag gjort.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

140 Inlägg
8 december 2010
meteordäcken är så grymt plastiga enligt mig. har själv känt på dom och monterat dom på fälg.
jämför man med t.ex. michelins ice-x så är ju  meteordäcket hårdplast.

Har aldrig testat dom på bil dock smile

Allt som rör bilen, och lite till.

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 december 2010
S70-T5 skrev:
meteordäcken är så grymt plastiga enligt mig. har själv känt på dom och monterat dom på fälg.
jämför man med t.ex. michelins ice-x så är ju  meteordäcket hårdplast.

Har aldrig testat dom på bil dock smile

Känns de plastiga inne i en däckverstad där det i alla fall är plusgrader så skulle jag aldrig köpa dem. Hur tror du då att de blir i minus 10-15 grader då? Inte mjukare i alla fall wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

84 Inlägg
8 december 2010
Hade några GT Champiro på min Pug 106 med 262hk, dom satt på under gatmappning osv och dom slets aldrig trots konstant hjulspinn. Behöver jag säga att dom var hala i blött? Bakelitpuckarna finns kvar här om nån vill köpa billigt wink

Rekommenderar alltså INTE detta märket wink

Mvh//Tobbe

7 120 Inlägg
8 december 2010
Har Diamondback på min sportbil, sjukt billiga och greppar bra i torrt men det gäller att vara vaken när det är blött tongue

252life
8 december 2010
The_Dagger skrev:
Hade några GT Champiro på min Pug 106 med 262hk, dom satt på under gatmappning osv och dom slets aldrig trots konstant hjulspinn. Behöver jag säga att dom var hala i blött? Bakelitpuckarna finns kvar här om nån vill köpa billigt wink
Rekommenderar alltså INTE detta märket wink

Jag har också haft såna Champiro däck, riktigt läskiga däck i regn, hjulspin på 1,2, och 3:an, på en 90hk vento diesel automat! Absolut det sämsta däck jag kört på.
Har även provat Ling Long men dom gick inte att balansera trots 3 försök på olika verkstäder.
Sen har jag provat Good Ride, dom var mkt lättrullade, okej däck dock dåligt våtgrepp.

För att sammanfatta kan man säga att det är ojämn kvalitet, hård gummiblandning (bra miltal men sämre väggrepp)

281 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Fick tillbaks 2000 för våra 2 Kina-däck som inte passade, men han kollade noga, "Har du använt däcken, varför är det snö på däcket"?
"För att jag rullade det ur garaget, men borstade av det för att inte få snö i bilen, det andra bar jag in i bilen, lapparna sitter kvar orörda på slitbanan och det kan dom knappast om man kört".
"Hade det varit smuts här hade du inte fått lämna dom", sa han och och pekade på finmönstret.
"Så dum är jag inte att jag tror att man får prova däcken och lämna tillbaks, gör folk det?"
"Ja en del försöker"sa han.

Det kan vi väl tänka oss om det är Kina-däck?
Senast redigerat av Notte (12 december 2010)

Turbo260
12 december 2010
Meteor är ett märke tillverkat av Michelin och jag har dom som sommardäck på min Saab 900 Turbo. Fungerar mycket bra både i på torrt och blött väglag.

Väldigt tveksam till att Meteor skulle vara ett dåligt val av däck, då Michelin skulle få ordentligt med skit för det.

Tog en 70 graders kurva i 70 km/h på torrt väglag med dessa däck, inte en tillstymmelse till att däcken ville släppa eller ens ge ett ljud ifrån sig. Så det är inget kinaskräp.

281 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Turbo260 skrev:
Meteor är ett märke tillverkat av Michelin och jag har dom som sommardäck på min Saab 900 Turbo. Fungerar mycket bra både i på torrt och blött väglag.

Väldigt tveksam till att Meteor skulle vara ett dåligt val av däck, då Michelin skulle få ordentligt med skit för det.

Tog en 70 graders kurva i 70 km/h på torrt väglag med dessa däck, inte en tillstymmelse till att däcken ville släppa eller ens ge ett ljud ifrån sig. Så det är inget kinaskräp.

Michelin Made in China?

Detta gällde vinterdäck.

Vad vi läst funkar sommar dåligt när det är blött.

Men ska Meteor ha samma pris som tyska däck?

306 Inlägg
13 december 2010
Made in china säger väl allt kan man tycka tongue

* Voff voff *
10 597 Inlägg
13 december 2010
Notte skrev:
Turbo260 skrev:

Michelin Made in China?

Detta gällde vinterdäck.

Absolut inte!

//Brådhis

PS. Om du nu menar märkesdäck = tyska däck...?
Senast redigerat av Brådhis (13 december 2010)

281 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Brådhis skrev:
Notte skrev:
Turbo260 skrev:

Michelin Made in China?

Detta gällde vinterdäck.

Absolut inte!

//Brådhis

Pirelli Winter Carving Edge

* Voff voff *
10 597 Inlägg
14 december 2010
Notte skrev:
Brådhis skrev:
Notte skrev:

Michelin Made in China?

Detta gällde vinterdäck.

Absolut inte!

//Brådhis

Pirelli Winter Carving Edge

Då ska Meteor vara klart billigare, ja!

//Brådhis

281 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
Halva priset eller vad?

Sök