3451
Sök

Skrapa bort isen på rutorna!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 december 2010
kenth66 skrev:
christofer_k skrev:
kenth66 skrev:

då var de snälla!!!!!! och du svarade: näe, har bara varit lat:D

nae visste inte att de var snöiga  kom just från  en  låång sväng  från kemi smile

roll

brukar faktist skrapa av reggplåten  när jag rengör  rutorna  efter att man kommit in i en  annan kommun  lr om man stannar vid nån mack smile

Muttley
8 december 2010
thelaughingmadman skrev:
tkd_rille skrev:
ska man kunna se ut för bakrutan för? Man har väl sidospeglar.

För övrigt skrapar jag aldrig rutor de är för dåtidens människor, jag slänger igång dieselvärmaren på den tiden jag kommer ut i bilen och ska iväg. Borstar såklart av större snömängder från bilens övriga yta om de nu finnes det.

Kolla hur mycket du ser med speglarna jämfört med bakrutan, speciellt när det är mörkt och trångt - t.ex. en dåligt upplyst parkering på morgonkvisten...

Du kollar inte i döda vinkeln när du byter fil va? Jag menar, varför skulle man göra det? Man har ju sidospeglar...

Negativ du var då. Jag klarar mig helt galant ENBART med sidospeglar. Döda vinkeln så lägger man ju huvudet lite på sne bara. Jag vrider ju inte mig om helt och tittar bak.

Men hur klarar sig stora turistbussar ? De har ju inte sikt alls bakåt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 december 2010
tkd_rille skrev:
thelaughingmadman skrev:
tkd_rille skrev:
ska man kunna se ut för bakrutan för? Man har väl sidospeglar.

För övrigt skrapar jag aldrig rutor de är för dåtidens människor, jag slänger igång dieselvärmaren på den tiden jag kommer ut i bilen och ska iväg. Borstar såklart av större snömängder från bilens övriga yta om de nu finnes det.

Kolla hur mycket du ser med speglarna jämfört med bakrutan, speciellt när det är mörkt och trångt - t.ex. en dåligt upplyst parkering på morgonkvisten...

Du kollar inte i döda vinkeln när du byter fil va? Jag menar, varför skulle man göra det? Man har ju sidospeglar...

Negativ du var då. Jag klarar mig helt galant ENBART med sidospeglar. Döda vinkeln så lägger man ju huvudet lite på sne bara. Jag vrider ju inte mig om helt och tittar bak.

vi backar på känn med bussar haha smile

näe då backspelarna fungerar skapligt
iof förbannat stora på bussarna
dock händer det att man får studsa ut och kolla läget innan man backar smile

jag skrapar bara sidorutorna fram och vindrutan

problemet vissa dagar är att man efter 100meter har en isig vindruta igen

och man får inte tongångsköra bilen mer än 1minut hur fan ska man kunna åka lagligt vintertid

igår fick jag skrapa om rutan efter 300meter då såg jag inte ett skit och kunde inte ens stanna direkt eftersom jag kom så illa

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
8 december 2010
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
thelaughingmadman skrev:

och man får inte tongångsköra bilen mer än 1minut hur fan ska man kunna åka lagligt vintertid

igår fick jag skrapa om rutan efter 300meter då såg jag inte ett skit och kunde inte ens stanna direkt eftersom jag kom så illa

Alla som kör stora fordon har en talang att känna sig fram wink.
Men även om man har stora backspeglar på en buss eller en lastbil så ser man fortfarande inte bakom fordonet. Utan man kollar såklart om de finns hinder innan man backar.

Nej men tomgångskörning 1 minut går inte när de är 20 minus. Man ska inte köra direkt efter man startat bilen kall utan köra den lite varm iallafall. Så de struntar jag i smile.

Därför är värmare riktigt bra så man har en varm bil när man börjar smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 december 2010
tkd_rille skrev:
Growe skrev:
tkd_rille skrev:

Men även om man har stora backspeglar på en buss eller en lastbil så ser man fortfarande inte bakom fordonet. Utan man kollar såklart om de finns hinder innan man backar.

Nej men tomgångskörning 1 minut går inte när de är 20 minus. Man ska inte köra direkt efter man startat bilen kall utan köra den lite varm iallafall. Så de struntar jag i smile.

backamror är trevliga tyvärr inte lagstadgat på varken bussar eller lastbilar
hade stor nytta av den härom dagen när jag fick backa in på en väg när jag var själv i bussen och det var RIKTIGT fucking trångt

men att backa med en buss är nästan enklare att backa med än en bil just pga man ser så bra i backspeglarna och ingen jävel törs att störa en buss eller lastbil som backar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
8 december 2010
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

backamror är trevliga tyvärr inte lagstadgat på varken bussar eller lastbilar
hade stor nytta av den härom dagen när jag fick backa in på en väg när jag var själv i bussen och det var RIKTIGT fucking trångt

men att backa med en buss är nästan enklare att backa med än en bil just pga man ser så bra i backspeglarna och ingen jävel törs att störa en buss eller lastbil som backar ;-)

Ja de är bra saker men man kan ju klara sig utan med med lite jobb.

Ja roligt är att folk springer gärna bakom en personbil men så fort en stor buss eller lastbil backar då springer de iväg.

4 767 Inlägg
8 december 2010
Dieselvärmare med veckokalender samt eluppvärma backspeglar, framruta och bakruta is the shit.. wink

Och måste man skrapa rutorna så tar det ju knappa en minut att göra det, den tiden kör man lätt igen genom att se vart man kör..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Muttley
8 december 2010
Erick skrev:
Dieselvärmare med veckokalender samt eluppvärma backspeglar, framruta och bakruta is the shit.. wink

Och måste man skrapa rutorna så tar det ju knappa en minut att göra det, den tiden kör man lätt igen genom att se vart man kör..

Man fryser ju om fingrarna om man skrapar smile jag är för snål för att köpa vantar wink

4 767 Inlägg
8 december 2010
Då är kupévärmare/bränslevärmare ditt ända alternativ wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 562 Inlägg
9 december 2010
Erick skrev:

haha tro ändå vantarna är billigare.

5 198 Inlägg
9 december 2010
Erick skrev:

Inge bra med kupe´värmare när det snöar... vantar is the shit

1 298 Inlägg
9 december 2010
Jag har ett skynke över framrutan så lyfter jag av det plus eventuell snö som ligger ovanpå. Skrapar framrutorna och sätter på värmen till speglarna. Skiter fullständigt i bakrutan, sätt er i en skåpbil utan sido och bakrutor så lär man sig köra utan bakruta. Dessutom tinar den upp av sig självt efter en stund.

Ock så doppvärmare i motorn på det så är det kalas.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

52 Inlägg
9 december 2010
Det är ju lite skönt med is på bakrutan så man slipper alla som ligger så jäkla nära med sina starka lampor och bländar!;P

Bilförsäljare
77 Inlägg
10 december 2010
Killen som backade på mig hade bara haft körkort i några månader så han var inte så erfaren tydligen.

957 Inlägg
10 december 2010
och vad har det med  erfarenhet att  göra  helt seriöst?? det  kan hända till alla  ovasett  hur  länge du har  haft körkort oh  kört   en kille  har  backat  och  kört   sönder en  mur som är  värd  70 000  och han  har  haft  körkort  över  20   år   så det  kan  hända  till ALLA:D
Dawk skrev:
Killen som backade på mig hade bara haft körkort i några månader så han var inte så erfaren tydligen.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
10 december 2010
Jag åkte bakom ett jävla rikspucko på väg till jobbet i veckan. Helt plötsligt rasade det ner is och snö från idiotens tak och kom studsandes emot mig och det rasslade till bra både på och under bilen.

Helt ärligt så borde man förlora körkortet för evigt om man inte kan sköta sig i trafiken. Att göra rutor och bil fritt från is och snö lite snabbt med skrapa och borste är inte så jävla mycket begärt. Klarar man inte av det så ska man fan inte sätta sig bakom en ratt.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

957 Inlägg
10 december 2010
lite  hårt straff var det va    snö kan man altid  ta  bort  men hur ska du  ta  bort  is  när den  är  fastklistrad  på  lacken  jag  skulel aldrig  skrapa  bort   om  den  siter  hårt  så   man  måste  ta  i  odentligt   illafall på lacken  turorna  är  helt anan femma
rickylicious skrev:
Jag åkte bakom ett jävla rikspucko på väg till jobbet i veckan. Helt plötsligt rasade det ner is och snö från idiotens tak och kom studsandes emot mig och det rasslade till bra både på och under bilen.

Helt ärligt så borde man förlora körkortet för evigt om man inte kan sköta sig i trafiken. Att göra rutor och bil fritt från is och snö lite snabbt med skrapa och borste är inte så jävla mycket begärt. Klarar man inte av det så ska man fan inte sätta sig bakom en ratt.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
10 december 2010
BadBoy89 skrev:
lite  hårt straff var det va    snö kan man altid  ta  bort  men hur ska du  ta  bort  is  när den  är  fastklistrad  på  lacken  jag  skulel aldrig  skrapa  bort   om  den  siter  hårt  så   man  måste  ta  i  odentligt   illafall på lacken  turorna  är  helt anan femma
rickylicious skrev:

Givetvis så kan man inte få bort 100% av allt som inte är lack, men att ha 2 dm snö på taket i tro om att det bara är snö är idiotiskt. Dra över hela bilen med handen, en borste eller vad som helst så att man får bort det mesta borde vara rent folkvett. Klarar man inte av det så bör man inte köra bil.

Det är inte ett hårt straff, hela trafiksystemet bygger på att enbart behöriga personer med något annat än köttfärssås innanför pannbenet sitter bakom ratten. Eller? smile

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

957 Inlägg
10 december 2010
jojo  det sant men  det  finns mkt  störe  problem än  bara   att  folk kör  med snö på taket:P
rickylicious skrev:
BadBoy89 skrev:
rickylicious skrev:

Givetvis så kan man inte få bort 100% av allt som inte är lack, men att ha 2 dm snö på taket i tro om att det bara är snö är idiotiskt. Dra över hela bilen med handen, en borste eller vad som helst så att man får bort det mesta borde vara rent folkvett. Klarar man inte av det så bör man inte köra bil.

Det är inte ett hårt straff, hela trafiksystemet bygger på att enbart behöriga personer med något annat än köttfärssås innanför pannbenet sitter bakom ratten. Eller? smile

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
10 december 2010
BadBoy89 skrev:
jojo  det sant men  det  finns mkt  störe  problem än  bara   att  folk kör  med snö på taket:P
rickylicious skrev:
BadBoy89 skrev:

Jag skulle kunna bränna ner hela Sverige och försvara det med "Det finns större länder som har förstörts". Att säga "det finns värre/större/farligare" osv är bara ett konstigt sätt att hitta på skäl för att få göra saker, bra eller dåliga. smile
I mina ögon så finns det bara ett sätt att rädda liv i trafiken, och det är att få bort alla idioter. Folk som inte borstar av igensnöade bilar, folk som ligger för nära, osv. Det finns INGA nackdelar med att ta bort körkortet för en person som inte gör det som krävs för att få behålla körkortet. Man räddar liv och skapar en tryggare bilresa för oss som kör som folk. Bara fördelar. smile

Sök