3001
Sök

Konvertera Honda Prelude H23 till Turbo

133 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#1
Ska bygga om min Honda prelude från sug motor till Turbo motor nu till sommaren förhoppningsvis!cool

och har hittat detta Kit:
http://www.treadstoneperformance.com/pr … Turbo+Kit.

Tycker det var ett bra pris på det! så tänkte slå till snarast!

Men vill höra med er innan jag gör detta!

1.Är detta kit något att ha?

2.vad måste jag mer byta? t,ex, spridare , topplocks packning?

3. kommer det funka bra på min motor som gått 19000 mil?

Mvh Jocke

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 december 2010
#2
2.vad måste jag mer byta? t,ex, spridare , topplocks packning?

beroende på komp och bränsle kan du behöva kompsänka, sen är det ju aldrig fel att renovera upp motorn om man är osäker, men det beror ju på hur seriöst bygget ska vara.

sen kommer du åka på att byta spridare, beroende på effekt så kan du behöva byta bränslepump, samt annat styrsystem/piggyback eller chip, men det är också en budget samt kunskapsfråga.

kopplingen kommer du troligtvis också behöva uppgradera till värre saker.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

133 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
2.vad måste jag mer byta? t,ex, spridare , topplocks packning?

beroende på komp och bränsle kan du behöva kompsänka, sen är det ju aldrig fel att renovera upp motorn om man är osäker, men det beror ju på hur seriöst bygget ska vara.

sen kommer du åka på att byta spridare, beroende på effekt så kan du behöva byta bränslepump, samt annat styrsystem/piggyback eller chip, men det är också en budget samt kunskapsfråga.

kopplingen kommer du troligtvis också behöva uppgradera till värre saker.

okej tanken är väll att jag vill få ur lite mer hästar ur bilen och inte någon värsting, så 300 hk skulle räcka!,

jag vill fortfarande kunna använda bilen som bruksbil på sommaren bara att jag vill få ut mer effekt ur den, så en renovering kommer det att bli på samma gång, som t,ex, kamremsbyte osv,

och ang kopplingen, är det verkligen nödvändigt att byta om den nu är i toppskick och om jag ska ha en " begränsad" effekt i den max 300hk?

Mvh Jocke

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

8 Inlägg
11 december 2010
#4
Tja Jocke,

Angående original kopplingen, försök att ta reda på hur mycket vrid (Nm) den står pall för. Det är vridet som är intressant för drivlinan. ej hästkrafterna.

Kan finnas en risk att den börjar slira med tiden och ännu värre att den smäller i tusen bitar om vriden blir alldeles för mycket. Så det är absolut värt att ta reda på. Kan bli förödande konsekvenser annars. typ hål i motorblocket osv. inte kul sad

Sen var det nån som svarade att det kunde vara värt att renovera motorn för att vara på den säkra sidan. Och då tror jag att han menade att byta alla lager i motorn plus packningar samt kanske även kolvringar. Och byter du kolvringar så står honing av cylinderloppen på tur för att ringarna ska hålla tätt i loppen.

Och separerar man topplocket från blocket så kan den även behövas riktplanas för att den ska vara rak mot blocket sen. Planing är ej något trim det gör man enbart för att toppen ska vara 100% rak och hålla tätt smile

Det enklaste du kan göra är att försöka hitta nån som har turbokonverterat samma spis som du har och använda samma trimrecept. 

Efter att allt trim är monterat så står mappning på tur för att få allt att lira ihop. Så ta reda på om det går att mappa Preludes original sprut/databox annars är det eftermarknads standalone datasprut som gäller.

Räkna med att det kommer att kosta skjortan med allt smile Men kul blir det!


Sök