Hittade detta på ett forum, kan vara intressant att läsa!
Min personliga åsikt är att för 99% av fallen så funkar det utmärkt med en helt vanlig PVC-ventil som drar gaserna med begränsat flöde ur vevhuset efter nån form av baffling eller catchtank som skiljer av oljan. Och att det sitter en andra anslutning som drar in färskgaser i vevhuset via antingen ett enkelt litet filter, typ "moppe-bränslefilter", eller kanske en mer sofistikerad catchtank.
Detta funkar även vid höga effektuttag.
Att bara ha PVC-ventilen, är inte att rekommendera, då det försämrar kylningen och ger mer koncentrerade vevhusgaser att förbränna.
Att bara ha catchtank, utan att något cirkulerar gaserna, är inte helt smart. Men det fungerar någorlunda. Avgasvärdena brukar klart höga, och man bör investera i lite bättre olja och kanske en större oljekylare.
Att använda avgaspulserna för att evakuera/ventilera vevhuset är riktigt fiffigt.
Men nackdelarna är t.ex:
Extra syretillskott till avgaserna = samma effekt som hos en skärbrännare.
Kan ge konstiga effekter i avgasröret om det kommer in större mängder olja i avgasröret. Fast rök och eld är ju häftigt.
Sen kan man använda en luftpump driven av remmen, eller till och med en elmotor, och trycka in färkgaser i vevhuset, och låta överskottet gå in i motorn. En tveksam, komplicerad lösning med massor av möjligheter till krångel. Förutom huvudvärken att konstruera skiten om den inte satt på bilen från början. Besiktiga? Glöm det. Lika döfött som att besikta en bil med vevhusventilationen i avgasröret. (Om man inte kan gömma det på ett snyggt sätt )
Undvik helst att ansluta vevhusventilation före en turbo. Kommer det in oljeskvättar den vägen så är det en tuff utmaning för turbon som ju roterar med 80000-300000 rpm beroende på modell, och som släpper delar av impellerbladen för nåt så lite som en liten korksmula liten som udden på en tändsticka. Och om man ansluter vevhusventilation före turbon, så får man in stora mängder oljedimma i motorn på fulllast, vilket är rena döden för oktankänsliga motorer. Det är inte PVC-ventilens anslutning till insuget som är boven i dramat, utan den andra anslutningen som går in i insuget före turbon.
När volvo inte längre fick ansluta vevhusventilationen tidigt i luftfiltret, så att överskottsoljan droppade ut genom bottenventilerna på filterboxen (700), utan måste ansluta på ingasröret så insåg man att det var praktiskt med en liten avstängningsventil som stängde denna anslutning när turbon laddade, (900).
Mega-super-duper-lösningen är att bygga om till torrsump, och få bättre oljekylning, vattenavskiljare och kontrollerat vevhusvaccum på köpet. Men "köpet" är dyrt och krångligt att bygga.
Minst krångel, men med potentiellt besiktningsproblem är att montera en catchtank som ansluter motorn på två ställen, på ett sånt sätt att pulsationerna i motorn cirkulerar luften genom catchtanken och ventilerar ut genom ett litet filter.
Näst minst krångel, och som är klockrent i besiktningen, är att skaffa sig en liten PVC-ventil från nån japs-bil på skroten. Ansluta den till ventilkåpan efter lite baffling eller via en catch-tank, och sen in i insuget. Och sen ett luftfilter på en andra anslutning i vevhuset, alternativt en längre slang ner i en flaska.