3355
Sök

Claséns Rallycross Porsche // Motorn isatt nu!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#41
En liten update dåråå

Farsan har plockat bort grejerna och slipat och grundat.

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0106.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0105.jpg

själva ramen sitter med 4xM8, och låsblecken är gjorda av 2mm profiler jag snittat upp. På ena sidan med det lösa låsblecket så drar man fast det med 2xM8 och själva öronen är gjorda av 3mm vinkeljärn, så ja det håller ganska bra wink

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0104.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0103.jpg

Farsan la även på grund på profilerna i bilen.

Vill passa på att påpeka att det är farsan som gör det mesta av jobbet wink Jag svetsar och kapar mest, medan han gör skitgörat, så det inte låter som att jag tar åt mig all ära wink
Senast redigerat av Bensinskallen (19 december 2010)


227 Inlägg
17 december 2010
#42
Bensinskallen skrev:
KHRacing skrev:
Bensinskallen skrev:
Krav på de också? wink

Måste fan läsa reglerna själv.....

Tror inte det är  krav på det då batteriet sitter i ett avskiljt utrymme, men jag tänker på förarens säkerhet samt att det sitter precis intill tanken..... OM det händer något.
& så de små blecken du satt som batterihållare, sätt mkt hellre ett hålband runt hela batteriet. smile

Har fixat bild på hur fästet ser ut så ska ni få se att det inte är så klent wink

Men det sitter alltså stenhårt, är det något som går sönder är det i så fall plasten i batteriet som spricker för att det ska släppa. Pluspolen kommer täckas ordentligt förstås för säkerhet, kanske ordna ett lock för hela batteriet om vi kommer över något bra

Tyvärr räcker inte stenhårt, det ska vara indiotsäkert.
Hur stor är tanken? Tanklocket åker du på byta ut iaf.
Jag skulle även montera stålband runt tanken, dom små alu-flärparna är inte mycket att hänga i granen.



TR 5.21 Batteri
Batteri(erna) måste vara säkert fastsatt(a) och täckt(a) för att undvika kortslutning och läckage. Om batteri(erna) flyttas från sin originalplacering, ska det/de sättas fast i chassiet i en övre och en undre metallram förbundna med minst 2 st. 10 mm. bult. I chassiet ska underramen vara fastsatt med min 4 st. M8 bult. I varje skruvförband ska monteras en förstärkningsbricka med en tjocklek på min. 3 mm. och en yta på min. 20 cm2 Batteriet ska inneslutas i en låda av ej ledande material. Om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet (i de klasser där så tillåts) eller i bagageutrymmet på en tvåvolymsbil, är det endast tillåtet bakom bakre delen på framstolen(arnas) tänkta tvärlinje. I detta fall ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang som sträcker sig utanför kupéutrymmet, se skiss 255-10 och 255-11.

RC-T SN 3.2 Bränslesystem
Originaltank ska borttagas. När originaltank demonteras ska hål som uppstår täckas med plåt av
samma tjocklek som original golv eller max 2 mm. Säkerhetstank av typ FIA/FT3 eller FIA/FT3
1999 rekommenderas.
- Tekniska regler SUPER NATIONELL (SN) - SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Tekniska regler för klass Super Nationell - Utgåva: Oktober 2010 Sidan 6 av 15 ©
2010 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Bränsletank (max 20 liter) ska vara monterad utanför kupéutrymmet och minst 30 cm i sidled
och längdled från karossens yttersida.
Tanklocket ska vara av typ med gängor. Bränsletank får ej vara placerad i motorutrymmet.
Bränsleledningar i motor och bagageutrymme skall vara avsedda för bränsle och tåla minst 8 bar
i tryck, skarvar får vara fasta kopplingar eller med slangklämmor om slang används. Detta gäller
ej bilar med insprutningssystem.
Avskiljningsvägg mot kupéutrymmet ska vara vätsketät och inte vara av brännbart material.
Transparant vägg av polykarbonat är tillåten.
Bränsleledning som kan utsättas för mekanisk påverkan ska vara skyddad. I kupéutrymmet får
bränsleledning inte vara skarvad.
Bilens samtliga bränslepumpar får endast arbeta när motorn är igång utom vid själva
startögonblicket.
Spjällaxel ska i sin helhet vara påverkad mekaniskt.
Spjällaxel ska vara försedd med returfjäder som stryper gastillförseln vid fel på gasreglage.
Motorns luftintag får inte vara monterat i kupéutrymmet.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#43
O fyfan, bara att göra om ramen då roll

Går ju att använda bottendelen i alla fall, bara lappa dit en övre ram då. Tycker det ändå är konstigt. Farsan tävlade i porsche sports cup med en 996 cup förut, och på den satt batteriet inte så överdrivet hårt precis. Visst, det är original placeringen, men det känns konstigt för en racingbil som ska vara god för att åka 300 på ringen....


10 287 Inlägg
17 december 2010
#44
Tänk så här istället: Står du på arschlet rätt ut i skogen så vill du väl inte sitta bakom ratten och fundera om det blev tillräckligt bra.

/Göran


Bensinskallen skrev:
O fyfan, bara att göra om ramen då roll

Går ju att använda bottendelen i alla fall, bara lappa dit en övre ram då. Tycker det ändå är konstigt. Farsan tävlade i porsche sports cup med en 996 cup förut, och på den satt batteriet inte så överdrivet hårt precis. Visst, det är original placeringen, men det känns konstigt för en racingbil som ska vara god för att åka 300 på ringen....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

227 Inlägg
17 december 2010
#45
Bensinskallen skrev:
O fyfan, bara att göra om ramen då roll

Går ju att använda bottendelen i alla fall, bara lappa dit en övre ram då. Tycker det ändå är konstigt. Farsan tävlade i porsche sports cup med en 996 cup förut, och på den satt batteriet inte så överdrivet hårt precis. Visst, det är original placeringen, men det känns konstigt för en racingbil som ska vara god för att åka 300 på ringen....

Varför reglerna ser ut som dom gör är för att även ett dåligt (men regelrätt) utfört ska vara tillräckligt säkert.
Rekommenderar att skriva ut och läsa igenom reglerna en gång ordentligt, sen ha dom pappren liggandes ute i garaget att titta i under byggets gång. Man sparar mycket tid på att göra rätt direkt.

Det du behöver är:
Gemensamma tekniska RC/RA/RY
Supernationella reglementet
Samt svealands/götalands klass 4 tillägg

203 Inlägg
17 december 2010
#46
Intressant bygge! smile Kommer slänga ett öga då o då...

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#47
Driftar_N skrev:
Bensinskallen skrev:
O fyfan, bara att göra om ramen då roll

Går ju att använda bottendelen i alla fall, bara lappa dit en övre ram då. Tycker det ändå är konstigt. Farsan tävlade i porsche sports cup med en 996 cup förut, och på den satt batteriet inte så överdrivet hårt precis. Visst, det är original placeringen, men det känns konstigt för en racingbil som ska vara god för att åka 300 på ringen....

Varför reglerna ser ut som dom gör är för att även ett dåligt (men regelrätt) utfört ska vara tillräckligt säkert.
Rekommenderar att skriva ut och läsa igenom reglerna en gång ordentligt, sen ha dom pappren liggandes ute i garaget att titta i under byggets gång. Man sparar mycket tid på att göra rätt direkt.

Det du behöver är:
Gemensamma tekniska RC/RA/RY
Supernationella reglementet
Samt svealands/götalands klass 4 tillägg

Aha ok, då ska jag ta en kik på dom när jag får tid.

Har i alla fall konstaterat att tanken är på 15 liter och bör vara "godkänd" i någon form så den ska få användas.

Får ge mig på batterifästet imorrn.

Kanske kommer någon liten teaser på motorn och bur också snart wink


2 419 Inlägg
18 december 2010
#48
Trevligt projekt!! kommer följas smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#49
Update!

Jag äter upp mitt hår om det här går sönder nu:

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0120.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0119.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0121.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0123.jpg

Slapp röra den gamla ramen, drar bara fast med en profil på undersidan.

Tänkte ni skulle få se motorn nu också:

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0083.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0090.jpg

Getriebe:

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0082.jpg

De blir en 2,7 liters boxersexa med K-jet tills vidare. Är fullt medveten om att det är 600cc för mycket, men tanken är att motorn ska användas fram tills att bilen ska börja användas på allvar. Farsan var ett tag inne på att knåpa ihop en 2,1 liters boxersexa men delarna skulle gå på runt 200.000 så intresset svalnade lite wink


10 287 Inlägg
18 december 2010
#50
Byggstång??? Det är väl 4.4. Dvs något starkare än naturgummi....

Nu ska vi inte vara sådana. ..wink

Punkta stängerna nertill bara så att det inte släpper på fel ställe när man vill lossa på batteriet.

/Göran

Bensinskallen skrev:
Jag äter upp mitt hår om det här går sönder nu:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#51
Sharky skrev:
Byggstång??? Det är väl 4.4. Dvs något starkare än naturgummi....

Nu ska vi inte vara sådana. ..wink

Punkta stängerna nertill bara så att det inte släpper på fel ställe när man vill lossa på batteriet.

/Göran

Bensinskallen skrev:
Jag äter upp mitt hår om det här går sönder nu:


92,12% säker på att det stod 8.8 på lappen innan jag rev bort den, MEN ska man vara skitpetig så står det ju ändå inte vilken kvalité det ska vara på skruvarna i reglementet, bara 10mm roll Det är inte 4.4 i alla fall för det tar inte många sekunder med bågfil, tog betydligt mer tid med dessa tongue

På profilen undertill sitter det fastsvetsade muttrar på undersidan och på ovansidan ditdraget med ett par muttrar till så det inte ska snurra wink


1 290 Inlägg
19 december 2010
#52
Nått knas med bilderna tidigare i tråden... Kul tråd annars smile

1 051 Inlägg
19 december 2010
#53
Bensinskallen skrev:
Jag äter upp mitt hår om det här går sönder nu:

Så pass? wink En boxer sexa, de låter trevligt, hur många ponnys gömmer sig i den då?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#54
Exsicco skrev:
Nått knas med bilderna tidigare i tråden... Kul tråd annars smile

Arsle, såg det nu.... Flyttade om bilderna i albumet och tydligen ändras länken då mad

Bara göra om...

edit: klarrt, blev ett litet tillägg i länkarna när man flyttade om dom ( suck )
Senast redigerat av Bensinskallen (19 december 2010)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#55
Eleanor-Mannen skrev:
Bensinskallen skrev:
Jag äter upp mitt hår om det här går sönder nu:

Så pass? wink En boxer sexa, de låter trevligt, hur många ponnys gömmer sig i den då?

Vet faktiskt inte. Men nånstans över 200 strecket borde den ligga på. Den här ska även vara lite vässad av förra ägaren....


P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#56
Update!

Bur i BilN!

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0073.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0075.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0076.jpg

Certifierad bur, tror den kallas "toyotabur" eller något sånt.

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0077.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0118.jpg

Plåten till ratten fick kapas av i änden och så svetsade burbyggarna dit ett fäste i buren istället

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0125.jpg


10 287 Inlägg
19 december 2010
#57
Om jag har fattat det rätt så får man då inte ha mer än 2.1L. Vad går man då på för motor?
Bubblamotor? Subaru?
För en pannkaka skall det väl vara? Är ju onödigt att höja rullcentrum genom att stoppa in en högre motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
19 december 2010
#58
Subaru har ju 2.0 liters motorer både med och utan turbo

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#59
Folkasnurror är ju så jäkla slöa så en sån vill jag slippa.

Har inte kikat på subaru, låter ju inte helt fel, gäller bara att det ska finnas en tvåventilers modell? Får bara vara 2 ventilers 2150cc motor...

Funderade på en äldre boxersexa, finns ju 2 liters, men dom kanske är lite klena... Hoppas att det går att pilla ihop en 2,1 liters sexa tillslut för det blir så bökigt med en volvosnurra wink


1 051 Inlägg
19 december 2010
#60
Det går UNDAN, ha rni sponsorer eller så? Eller något speciellt datum då den ska vara klar?



Sök