3192
Sök

Svetsning med batteri inkopplat..

15 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#1
svetsade traktorn innan med batteriet inkopplat, och efter det startar den inte.
fullladdade batterier men ändå inte tillräckligt med ström, knackar lite fårn startmotorn inte mer, knappt lamporna orkar lysa....
Vad kan ha hänt ?
Traktorn i fråga är en gammal mf 35.

375 Inlägg
12 december 2010
#2
Säker på att batteriet är helt?

Eftersom lampor knappt lyser så har du ingen kräm.
Så om du har TUR så är det bara några celler som gått sönder i batteriet och bara byta det.
Prova med multimeter på batteripolen och se att den visar 14.7V


Smålänning
7 883 Inlägg
12 december 2010
#3
Andreas_ace skrev:
Säker på att batteriet är helt?

Eftersom lampor knappt lyser så har du ingen kräm.
Så om du har TUR så är det bara några celler som gått sönder i batteriet och bara byta det.
Prova med multimeter på batteripolen och se att den visar 14.7V

Nja, 14,7 kanske dne itne visar i denna tempen, men bara den visar över 12 volt bör den starta, dock får dne inte sjunka under 10 när du startar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

375 Inlägg
12 december 2010
#4
twin_cam skrev:
Andreas_ace skrev:
Säker på att batteriet är helt?

Eftersom lampor knappt lyser så har du ingen kräm.
Så om du har TUR så är det bara några celler som gått sönder i batteriet och bara byta det.
Prova med multimeter på batteripolen och se att den visar 14.7V

Nja, 14,7 kanske dne itne visar i denna tempen, men bara den visar över 12 volt bör den starta, dock får dne inte sjunka under 10 när du startar.

Då det beskrivs att det är med full laddade batterier så antar jag att battieret är i värme, därav svaret.
Ett batteri som visar ca 12,5v har väldigt svårt att få igång en motor, så man bör enl mig vara över 13v för att få något at starta


375 Inlägg
13 december 2010
#5
Bullet--- skrev:
Andreas_ace skrev:
twin_cam skrev:

Nja, 14,7 kanske dne itne visar i denna tempen, men bara den visar över 12 volt bör den starta, dock får dne inte sjunka under 10 när du startar.

Då det beskrivs att det är med full laddade batterier så antar jag att battieret är i värme, därav svaret.
Ett batteri som visar ca 12,5v har väldigt svårt att få igång en motor, så man bör enl mig vara över 13v för att få något at starta

har haft igång motorer med strax under 12  volt utan problem,men ett batteri ska ligga runt ca.12,4v i vilospänning och 13,6 och uppåt i laddning.
Batteriet är antagligen kortslutet då han inte kopplade bort det innan han svetsade.

sniddi: Prova att låna en elektronisk batteritestare så du vet hur många kallstartampere du har i det, alternativt låna ett friskt batteri och provstarta.

Är vilospänningen under 12,5 volt så är SOC (State Of Charge) under 50%. Då börjar batteriet sulfatera.


612 Inlägg
13 december 2010
#6
Om batteriet är fullt men grejer ändå inte fungerar kommer strömmen uppenbarligen inte fram dit den ska. Börja kolla batteripoler, kabelanslutningar, jordpunkter o.s.v. så dom inte är lösa eller oxiderade.

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#7
Jag skulle tro att du skjutit säkringar.. Gjort samma sak en gång big_smile Ska ju finnas säkringar av versionen grövre någonstans i röran smile Annars banka te starten me en slägga ifall den hängt sig.  Funkar detta inte är de bara å mäta iväg på alla nödvändiga kablar. Som tur är så e de inte allt för många big_smile

Brum

21 761 Inlägg
13 december 2010
#8
Andreas_ace skrev:
Ett batteri som visar ca 12,5v har väldigt svårt att få igång en motor, så man bör enl mig vara över 13v för att få något at starta

Jag törs nog säga att i princip inget batteri har över 13 V i vilospänning när det sitter i en bil som körs "som vanligt", det är snarare mer vanligt att det är 12,5 V i så fall. Någon enstaka batterimodell ska enligt modellspecen ha över 13 V i vilospänning när batteriet är helt fräscht, exempelvis Optima YT, men annars ligger vilospänningen någon tiondel lägre. smile

Hur det är på de modernaste dieselbilarna vet jag inte, men tar man en lite äldre bensinare så är det absolut inga problem att få igång bilen vid kallstart i vintertemperatur med 12,5 V i vilospänning på batteriet.

Att batteriet börjar sulfatera när SOC ligger på runt 50% eller lägre håller jag med om, men där är ju tidsfaktorn viktig. Ser man till att batteriet inte har den laddstatusen under en lång tid så bryts sulfateringen normalt sett ner och batteriet "får tillbaka" det mesta av sin kapacitet. smile

Smålänning
7 883 Inlägg
13 december 2010
#9
Men nu är det ingen bil det handlar om... Det är en Massey Ferguson 35 från gissningsvis runt 65-70.

Den mest avancerade elen som finns på den är tändlåset...

Det ska till jävligt dåligt batteri innan en sån inte startar... När ett batteri är slut i en modern bil räcker det med råge till en veterantraktor...

Troligen är en cell trasig på något sätt, det är det enda riktigt troliga.

Prova att ta en skruvmejsel mellan + på starten och solenoiden, ifall det är dålig jord någonstans.

Är väll Lucas elsystem på en sån, kanske t.om med plusjord?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
13 december 2010
#10
Batteriet kollas nog enklast genom spänningsmätning på själva polerna vid startförsöket, då ser man ju direkt om spänningen sjunker rejält eller bara litegrann. smile

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#11
twin_cam skrev:
Men nu är det ingen bil det handlar om... Det är en Massey Ferguson 35 från gissningsvis runt 65-70.

Den mest avancerade elen som finns på den är tändlåset...

Det ska till jävligt dåligt batteri innan en sån inte startar... När ett batteri är slut i en modern bil räcker det med råge till en veterantraktor...

Troligen är en cell trasig på något sätt, det är det enda riktigt troliga.

Prova att ta en skruvmejsel mellan + på starten och solenoiden, ifall det är dålig jord någonstans.

Är väll Lucas elsystem på en sån, kanske t.om med plusjord?

True dat, Men rör sig starten inte alls är det ju ganska lätt åtgärdat på en gammel traktor. plocka starten å se så den snurrar ordentligt. isf har du ju inte brott i kablarna/Kablen? wink haha, då är det ju batteriet som är boven big_smile

Brum

Smålänning
7 883 Inlägg
14 december 2010
#12
Mreque89 skrev:
twin_cam skrev:
Men nu är det ingen bil det handlar om... Det är en Massey Ferguson 35 från gissningsvis runt 65-70.

Den mest avancerade elen som finns på den är tändlåset...

Det ska till jävligt dåligt batteri innan en sån inte startar... När ett batteri är slut i en modern bil räcker det med råge till en veterantraktor...

Troligen är en cell trasig på något sätt, det är det enda riktigt troliga.

Prova att ta en skruvmejsel mellan + på starten och solenoiden, ifall det är dålig jord någonstans.

Är väll Lucas elsystem på en sån, kanske t.om med plusjord?

True dat, Men rör sig starten inte alls är det ju ganska lätt åtgärdat på en gammel traktor. plocka starten å se så den snurrar ordentligt. isf har du ju inte brott i kablarna/Kablen? wink haha, då är det ju batteriet som är boven big_smile

Går att koppla 24v starthjälp också, får det oftast att snurra på bra wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 117 Inlägg
14 december 2010
#13
Pst......generatorn och laddningsrelä kan ta stryk när batteriet är inkopplat vid svetsning


15 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#14
Det var det jag tänkte på med ifall generatorn kunde tagit stryk.
Men det var bara dålig jord, hade nog inget med svetsningen att göra....
Tack för alla svar // Adam


Sök