4385
Sök

Saab 9000 CSE -97 Tjutande klimatanläggning

28 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har en Saab 9000 CSE -97 och har ett väldigt irriterande problem. Klimatanläggningen tjuter! Vet någon vad det kan vara för fel?
För att beskriva själva ljudet lite mer så är det en blandning mellan tjut och surr ungefär. Slutar omedelbart om man stänger av accn..

Tacksam för svar.

183 Inlägg
13 december 2010
Antar att det är själva sensorn
Det är en fläkt, den brukar bli dammig och skitig så gör man rent den låter den inget längre.
sitter över eller under stolsvärmen

28 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Okej tack!! smile Ska testa göra rent där. Jag glömde nog skriva att jag är helt borta när det gäller motorer och dylikt. Var ungefär ska jag leta?

183 Inlägg
13 december 2010
Defenestration skrev:
Okej tack!! smile Ska testa göra rent där. Jag glömde nog skriva att jag är helt borta när det gäller motorer och dylikt. Var ungefär ska jag leta?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … &ty=69

Där har du, den sitter under passagerarens sätersvärmare. Ta ut den, ta bort plasten blås rent med tryckluft sedan tar du lite WD-40 / 5,56 och smörjer med.

265 Inlägg
13 december 2010
"sitter över eller under stolsvärmen" som poont skrev
Defenestration skrev:

Rise and rise again, until lambs become lions!

2 271 Inlägg
13 december 2010
Som ovan skrivet är det vanligaste , dock tjöt min kupéfläkt nå förjävligt innan den skar ihop på
min gamla 9k. En liten förvarning om det inte är sensorn.

28 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Ska testa. Tackar! Ohfan lingua, tråkigt att höra. Får se om det lägger av efter lite rengöring!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
13 december 2010
Tror inte det är givaren. Den brukar mer surra och även ifall du stänger av ACC / Tändning så går den än.. Är det inte så att ACCn börjar tjuta ifall man accar eller ligger i typ 120 km/h. Det händer dock inte alltid.. Bara ibland. Har två vänner med det problemet..

Problem jag fortfarande söker en lösning på.. Återkommer när jag hittat ngt

Mvh

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

28 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Okej. Nej som sagt, stänger man av ACC så slutar det.
Jo det stämmer bra! Precis som du säger, när man accar låter det speciellt mycket. fast inte varje gång dock men oftast. 

Fan undrar vad det kan vara då. Ska i alla fall testa att göra rent givaren till att börja med. Den lär ju behöva det hur som helst..

Tack för svar. Jag skriver också om jag hittar en lösning på det.

Sök