Tjenare!
Hört att vissa använder SAAB 9000 motorer i sina "locost" bilar (superseven kopior), och då använder dom växellådor från Opel Omega som tydligen ska passa direkt på. Så jag tänkte om man kunde dra ner en SAAB 9000 motor ner i Omegan istället
Växellådorna som jag har hört ska passa heter "R25", "R28" och "R25-R28". Men tydligen ska dessa finnas med två olika bultmönster ändå så... "CiH" och "(D)OHC" ska tydligen finnas, där "(D)OHC" är det mönstret som passar direkt.
I vilka Opel Omegor finner man dessa lådor? Och hur vet man vilket bultmönster som finns på den lådan i den bilen?
Hittade lite information på en annan sida;
__________________________________________
"Opel Omegas lådor ha följande beteckning med tillhörande motor:
2.0 8V (C20NE), 2.0 16V (C20XE), 2.4 8V sitter ihop med R25 låda
2.6 12V (C26NE), 3.0 12V (C30NE) sitter ihop med R25-28 låda
3.0 24V (C24SE), 3.0 24V V6 (X30XE) sitter ihop med R28 låda
sen finns de även 2 olika bultmönster, CiH och (D)OHC, CiH passar ej på Saab Motorn.
dom som passa kommer från Omega 2.0 8V och 16V (16V ha hydralkoppling) och V6an.
Lådan från en 2litare är lättare att få tag i."
__________________________________________
Någon som kan bekräfta den?
Och lite övriga frågor:
Skulle en 9000 motor få plats i en Omega, med tanke på oljetråget och så som kan ta i framvagnsbalken?
Hur blir det med elektronik och sådant i bilen?
Motorfästen och sånt får man ju fixa eget.
Vad är era tankar, kan detta funka?