3877
Sök

Köpråd: Bakhjulsdriven bil med potential för att går brett

Thedriftking
16 december 2010
Trådstartare
#1
tja!

börjar närma sej att köpa bil, bara ett år kvar till körkort och dags för att börja bygga på förstabilen.
men har beslutsångest vad man ska köpa för nått,
har som "krav";
- Bakhjulsdrivet
- 0-40k (då är allt inräknat, trim + bil + hjulupphängning osv)
- manuell
- trim vänlig
- mycket reservdelar/lätt att få tag på delar


har tittat på dessa bilar;

volvo 740/745 8v/16v/turbo
bmw e30 325
bmw e36 325
mercedes 190e
ford sierra doch


vilken rekommenderar ni? har som mål att få ut MINST 250hk, men gärna mera, har erfarenhet av att byta kam, stakar osv. eller är det nån annan bil ni rekommenderar? har den inte turbo org, bygger jag det.

bilen kommer som sagt gå på bana (drift) och även första bil på gatan,

Mvh

"Unloaded"
1 557 Inlägg
16 december 2010
#2
BMW E36 325 får du för såna pengar, men absolut inte klartrimmad och banredo. E30 325 ligger nog närmre isåfall och då har du en lägre startvikt att utgå ifrån, fast sämre motor. Allt beroende på iofs hur seriös du ska vara.

"When innovation meets passion!"

175 Inlägg
16 december 2010
#3
940 LTT? Går att få tag i billigt, lättrimmade. Vilket du antagligen vet smile
Går att åka riktigt brett

Thedriftking
16 december 2010
Trådstartare
#4
Mechanimal skrev:
BMW E36 325 får du för såna pengar, men absolut inte klartrimmad och banredo. E30 325 ligger nog närmre isåfall och då har du en lägre startvikt att utgå ifrån, fast sämre motor. Allt beroende på iofs hur seriös du ska vara.

okej, har suttit o räknat lite, det som kommer göras med bilen är nog iaf, byta stakar, sprut, turbo, spridare, lmm osv och även porta toppen.

men en e30 325 med "budget" turbo bygge, och lite av pengarna lagda på coilovers kanske borde duga i början? sen senare bygga om motorn värre.
alltså först det vanliga, turbo, ic, andra spridare, lmm, koppling, sen ladda 0,5-0,8bar.

767 Inlägg
16 december 2010
#5
Skulle nog bytt ut 740 mot 940 i det här fallet. Vet inte hur dom är på bana men en fräsh 940/945 Ltt får man för skapliga pengar och du får en bra peng över till trim och väghållning. Och 250 kusar ska väl inte vara så svårt att krama ur den med lite chip och höjt ladd.
Finns ju många här på garaget som kan med bilarna också. Och reservdelar finns det ju till en uppsjö smile


72 Inlägg
16 december 2010
#6
Ford Sierra. Men då ska du köpa en med Pinto motorn, alltså inte DOCH, det är stryktåliga grejer wink
Senast redigerat av fakuoka (16 december 2010)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
16 december 2010
#7
Thedriftking skrev:
Mechanimal skrev:
BMW E36 325 får du för såna pengar, men absolut inte klartrimmad och banredo. E30 325 ligger nog närmre isåfall och då har du en lägre startvikt att utgå ifrån, fast sämre motor. Allt beroende på iofs hur seriös du ska vara.

okej, har suttit o räknat lite, det som kommer göras med bilen är nog iaf, byta stakar, sprut, turbo, spridare, lmm osv och även porta toppen.

men en e30 325 med "budget" turbo bygge, och lite av pengarna lagda på coilovers kanske borde duga i början? sen senare bygga om motorn värre.
alltså först det vanliga, turbo, ic, andra spridare, lmm, koppling, sen ladda 0,5-0,8bar.

Antingen så håller du på och strular med turbo-konvertering och lägger all fokus där, i mitt tycke, på en seriöst konverterad E36:a sen lägger du cash allt eftersom på banåka-delar. Eller så skippar du turbo-konvertering, köper en fräsch 328 och byter insug och grenrör samt lättar så mkt du kan, och investerar i bra coilovers och bussningar och diffbroms smile

Tror inte det skiljer mkt pengar mellan en fräsch 940 turbo och en fräsch E36 325, eller? Står inte 940:n rätt högt?

"When innovation meets passion!"

Thedriftking
16 december 2010
Trådstartare
#8
okej, men tycker mer om 740ins design än 940ins,
men bmw är ett val, men vet inte hur tight det blir i en e36, alltså när man ska montera bort allt inför bes, måste man plocka ut motorn elr kan man ta det underifrån när man höjt upp bilen med lyft? (alltså turbon monterad "neråt"

767 Inlägg
16 december 2010
#9
Thedriftking skrev:
okej, men tycker mer om 740ins design än 940ins,
men bmw är ett val, men vet inte hur tight det blir i en e36, alltså när man ska montera bort allt inför bes, måste man plocka ut motorn elr kan man ta det underifrån när man höjt upp bilen med lyft? (alltså turbon monterad "neråt"

En 945 är ju i stort sett samma bil som 745 av senare modell så nära som på lyktorna och grillen smile
Sen har ju 940n en lite snyggare inredning.
Fast smaken är ju som baken big_smile


Putsar Cosworth
195 Inlägg
17 december 2010
#10
Sierra med Pinton är riktig busig. Mycket roligare än 740/940. Både lättare och smidigare.
Med en sån bra budget kan du skrämma upp en Sierra rätt rejält. Men om du vill trimma ska du inte ha DOHC. Då ska du ha SOHC (Före -90). Efter -90 blev alla DOHC. Billig i inköp och billig i drift. Kvalitetsmässigt är det inte heller några problem.
Har du kunskap är det bara att börja.
http://www.youtube.com/watch?v=LjzxiqRI2jY
Kolla in Skogenracing, dom har sysslat mycket med Sierra Turbos.

Audi hatare.

Hemlös
321 Inlägg
17 december 2010
#11
Nissan 200sx eller liknande (vet inte vad modellerna heter) kanske kan vara något?

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

Darth Vader
1 644 Inlägg
17 december 2010
#12
M_Broberg skrev:
Annars finns ju 525 E34 med M50 som kostar en bit mindre att köpa än 325an.

Och med 10k kan du med en turbo skrämma upp den i över 250hk utan större problem smile. E34 är en otroligt skön kaross att åka brett med.

Braaaaap?

Meister
6 763 Inlägg
17 december 2010
#13
M_Broberg skrev:
fantomen skrev:
Sierra med Pinton är riktig busig. Mycket roligare än 740/940. Både lättare och smidigare.
Med en sån bra budget kan du skrämma upp en Sierra rätt rejält. Men om du vill trimma ska du inte ha DOHC. Då ska du ha SOHC (Före -90). Efter -90 blev alla DOHC. Billig i inköp och billig i drift. Kvalitetsmässigt är det inte heller några problem.
Har du kunskap är det bara att börja.
http://www.youtube.com/watch?v=LjzxiqRI2jY
Kolla in Skogenracing, dom har sysslat mycket med Sierra Turbos.

absolut bäst ur trimsynpunkt är ju dock 2.9an (om man ska ha sierra)

Precis. 2.9 med turbo är de bästa. Bara att kolla på Mikael_s här på garaget. Bromsade 377 med en hel oöppnad maskin och använde den som bruksbil. Annars är de en s13 som jag skulle satsa på. Funkar även i högsta divisionerna i drifting


9 108 Inlägg
17 december 2010
#14
Omega 3000 (12V har 156hk och 24V har 204hk) kanske hade varit något. Dem är lite mer udda, går att få till bra pris, lamelldiff original och fruktansvärt lättkontrollerade på ställ. Jag har haft ett par stycken smile

Har du kunskaper om turbokonvertering kan det även fungera med en 2,6 på 150hk, dock har den ingen lamelldiff original.


Thedriftking
17 december 2010
Trådstartare
#15
många bra förslag och tips!
kollade in skogenracings sierror, dom verkade gå bra + såg bra ut!

SKANK Performence
272 Inlägg
17 december 2010
#16
Jag skulle råda till en 940 ltt eller 740 turbo... Hyffsat biligt, enormt mycket delar, enkelt att hålla på med osv.

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Thedriftking
17 december 2010
Trådstartare
#17
ah, men mest sugen på 740 isåfall, tkr om dom mera ^^
nån som vet hur stor skillnad det är mellan en 8v med turbo och en 16v med turbo?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 december 2010
#18
535 E34 måste väl vara bra? Inte långt till 250 hk på en sån och ett + för stor slagvolym, alltid bra när man vill åka på bredden. Måste även hålla med om att Opel Omega är ett alternativ, lättkörda som fan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

SKANK Performence
272 Inlägg
18 december 2010
#19
Jag skulle inte köpa 16v... Ska tydligen va mer problem med dom och dom är kännsligare... Har ingen personlig erfarenhet av dom men det är vad jag hört av vänner som byggt på dom:p

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Thedriftking
18 december 2010
Trådstartare
#20
aha, kanske bättre o köra på 8v då med portad topp o annan vass kam? smile


Sök