2728
Sök

Dåliga avgasvärden på Volvo 855. Varför då?

23 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1
Hej nu är det så här att jag har en Volvo 855 2.5 10V, åkte till besiktningen idag och fick ett par fel på värderna.


Besiktade  idag 2010-12-16

CO : 0.3           (0.5)
CO : 2500 9.0   (0.3)
HC : 120          (100)
LAMBDA : 0.76  (0.96-1,04)

Förra Besiktningen 2010-05-14

CO : 0.1           (-||-)
CO 2500 : 02    (-||-)
HC : 064          (-||-)
LAMBDA : 1.01 (-||-)

Hur kan det ha blivit så pass dåliga värden under sommaren?
Har läst lite forum och läst att det går fett och, kan även tillägga att dom sa på besiktningen att avgasröret var skålhet och dricker bensin.

tidigare i somras så började motorlampan lysa och byte lambdasonden och nollställde felkoderna men efter ca 5mil så börja lampan lysa igen.
Annars går bilen framåt utan större problem, värmetempen är bra osv.


så nu undrar jag om det kan vara katten som är körd? bilen har gått ca 32****mil om det nu hjälper nått
Senast redigerat av _Uski_ (17 december 2010)


23 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#2
kom just på att det är dåligt med värme i kupén, kanske hjälper nått?

samt att den luktar lite krut aktigt.
Senast redigerat av _Uski_ (16 december 2010)


Däcksvarvare
227 Inlägg
16 december 2010
#3
Dålig värme = dålig termostat, kanske även din katalystor är dålig, eller att någon ventil inte är tät.. man får felsöka som tusan :o

The legendary

681 Inlägg
16 december 2010
#4
låter som katten e sönder


5 198 Inlägg
16 december 2010
#5
tempen i motorn påverkar ju oxå värdena samt olja och filter och tänddelar.. se till att allt är fräscht

23 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#6
filter osv är rätt nyligt bytta


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2010
#7
låg lambda= motorn går fett.

tempgivare, lambdasond, LMM  kan vara möjliga felorsaker.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 december 2010
#8
som sagt lambda värdet är toklågt=går fett som f-n
så katen klarar inte av att rena mer

så katen kan man nog utesluta eftersom värdet bara överstiger vid co2500 och då pallar inte katen att rena längre

vad är det för sond du monterat?
är det inte orginal utan någon påskarvad biltema sond så råder jag dig till att börja med att skaffa en orginal sond

vad är det för felkod du får efter 5mil?

är skapligt säker att lambdasonden är ditt problem eller något bränslerelaterat

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#9
Growe skrev:
som sagt lambda värdet är toklågt=går fett som f-n
så katen klarar inte av att rena mer

så katen kan man nog utesluta eftersom värdet bara överstiger vid co2500 och då pallar inte katen att rena längre

vad är det för sond du monterat?
är det inte orginal utan någon påskarvad biltema sond så råder jag dig till att börja med att skaffa en orginal sond

vad är det för felkod du får efter 5mil?

är skapligt säker att lambdasonden är ditt problem eller något bränslerelaterat

inge biltema skit i alla fall, och håller på kikar på felkoderna nu återkommer


23 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#10
nu har jag varit ute i garaget och fått fram

A2

2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

________________________________________________________


A3 fick jag lite abs som jag vet sedan tidigare


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 december 2010
#11
återkommer någon felkod direkt efter nollning?
alltså innan du kört dom 5milen

på din har du bara främre lambda sond
men kan vara en gammal kod som ligger

som jag förstått finns det lite olika sonder till dom där så det gäller att man får tag i en som är i rätt färg misstänker att den är blå kontakt på din?

min har lagt felkod på lufttempgivarsignal ett antal gånger men aldrig tänt lambda lampan pga den signalen

verkar vara en kod som alltid finns där av någon märkligt anledning

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#12
Growe skrev:
återkommer någon felkod direkt efter nollning?
alltså innan du kört dom 5milen

på din har du bara främre lambda sond
men kan vara en gammal kod som ligger

som jag förstått finns det lite olika sonder till dom där så det gäller att man får tag i en som är i rätt färg misstänker att den är blå kontakt på din?

min har lagt felkod på lufttempgivarsignal ett antal gånger men aldrig tänt lambda lampan pga den signalen

verkar vara en kod som alltid finns där av någon märkligt anledning

sist jag kollade felkoder (innan förra) besiktningen så kom det bara felkoder på absen och inget lufttemgivarsignal,

efter nollning senast så kommer abs felen+dom jag tog fram sist
Senast redigerat av _Uski_ (17 december 2010)


Oturen själv
593 Inlägg
17 december 2010
#13
Kolla över eventuellt brott i kablarna från lambdan och kolla över kontackstycken till givare. LMM ?

Brum

23 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#14
såg att jag hade skrivit fel på HC 120 (100) ska det vara.


347 Inlägg
17 december 2010
#15
Tror att du monterat fel sorts lambdasond, då vet inte styrsystemet vad det är för bränsle/luftblandning och fettar därför på med bränsle.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
17 december 2010
#16
o_lindh skrev:
Tror att du monterat fel sorts lambdasond, då vet inte styrsystemet vad det är för bränsle/luftblandning och fettar därför på med bränsle.

tror jag oxå
är det en icke orginal alltså man får skarva och ha sig så är säkert just det som är problemet
för till just 10v verkar det vara en helt annan typ än turbon och glt

Kör fort så hinner inget hända...

347 Inlägg
17 december 2010
#17
Growe skrev:
o_lindh skrev:
Tror att du monterat fel sorts lambdasond, då vet inte styrsystemet vad det är för bränsle/luftblandning och fettar därför på med bränsle.

tror jag oxå
är det en icke orginal alltså man får skarva och ha sig så är säkert just det som är problemet
för till just 10v verkar det vara en helt annan typ än turbon och glt

Precis, det är titaniumlambdasond till 10v. Den arbetar på ett helt annat sätt jämfört med zirkoniumlambdasonden som finns på övriga modeller.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
17 december 2010
#18
o_lindh skrev:
Growe skrev:
o_lindh skrev:
Tror att du monterat fel sorts lambdasond, då vet inte styrsystemet vad det är för bränsle/luftblandning och fettar därför på med bränsle.

tror jag oxå
är det en icke orginal alltså man får skarva och ha sig så är säkert just det som är problemet
för till just 10v verkar det vara en helt annan typ än turbon och glt

Precis, det är titaniumlambdasond till 10v. Den arbetar på ett helt annat sätt jämfört med zirkoniumlambdasonden som finns på övriga modeller.

fick byta på min pga förvärmningen packade så där lagom skoj att slöa pengar på att inte sonden förvärmer sig =/

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#19
okej, vart kan man hitta en "titaniumlambdasond"? som ni nu säger


känns lite bättre och byta en lambda till än en katt tongue
Senast redigerat av _Uski_ (20 december 2010)


347 Inlägg
20 december 2010
#20
Bästa är väl att köpa en begagnad, kostar 200 kr på returbilen. Kolla så att det är en 10v du tar ifrån. En ny kostar 1600 på Volvo men det känns lite overkill för den gamla bilen.


Sök