19 december 2010
Trådstartare
Tjena, har köpt mig en vinterbil som börjar bli lite jobbig. Motorn är den lite större gl motorn (b230fb) på 131 hk.
Det hela började med att den inte ville starta en morgon. Efter x antal försök gick han igång. Trodde att det var vatten i bensien då den hade inte varit körd med på länge (lite bensin i tanken). Jag körde till macken och tankade, först hällde jag i k-sprit. Efter detta gick bilen bra, inte alls orklös. Samma kväll skulle vi åka till en fest. Lastade bilen med 7pers och så dör skiten halvvägs. Lambdalampan börjar lysa, fick igång den och kunde köra dit. Åkte hem till en kompis och bytta lambdasond. Lambdalampan i instrumentpanelen lös fortfarande men bilen gick bra. Känner en kille som servar mina bilar billigt så han fick kolla lite på den. När jag fick tillbaka den lös inte lambdalampan längre. Bilen gick bra men blev ganska orklös efter ett tag igen.
Igår när jag var ute och sladdade lite så började den blöddra lite och orklös på 3ans växel men går ok på 2ans växel på höga varv. Stannade för snacka med en kompis och tomgången började vandra och bilen dog. Startade om den och dog tre gånger. Sen gick den bra och kunde köra 30min utan problem. Imorse kör jag till jobb, bilen går bra. Efter jobb så kör jag hem, tänkte testa om den gick bättre och går upp på ställ på 2an och den börjar hacka och när jag trycker på gasen så bara "sackar" den som om den stryps. Luktar konstigt, som den får för mkt soppa. bränslefilter bytt precis. Sen dör den lite längre fram och lambdalampan börjar lysa igen. Lyckas köra hem den med ingen ork alls, trycker på gasen så går den dåligt.
Någon som känner igen sig? Vet vad som kan vara fel?
Jag har bytt tändstift,olja,oljefilter, bränslefilter, lamdasond för kanske 2 veckor sen.
Kanske kan va LMM?
Kom gärna med förslag, behöver min brukis:(
Mvh Niklas