Jag får nog faktiskt hålla med om det mesta här, men för en 18-åring som ska skaffa en bakhjulsdriven bil så vågar jag nog rekommendera Volvo ändå. Stel bakaxel som tål en krasch mot en refug samtidigt som den överlag släpper lättare än en bil med individuell bakvagnsupphängning. Jag menar då det här fenomenet som kallas sladda
Men är det verkligen klass och bekvämlighet man söker när man är 18 och det ända man vill är ut o sladda? jag är lite osäker. men tror nog att volvo står högst på listan.
Får hålla med dig delvis Ibanezman, men är personligen på det planet att skulle man krocka en bil så illa att Mercedes eller Volvobakaxel spelar någon roll, då är den skrot i mina ögon. Sedan anser jag en bil i stil med Mercedes (Eller Bmw...) säkrare och mer konsekvent att sladda med, risken att hamna i ett räcke eller i ett dike är kort sagt lägre.
Problemet med att det krävs mer för att en sådan skall släppa har ett enkelt recept oavsett bilmärke, mer effekt! Man klarar sig med en 200e eller 230e (eller motsvarande Volvo), med en 260 eller 300e har man inte de problemen.
Waakz: I och med att det uppträder tryggare och mer konsekvent tycker jag det är precis det du bör eftersträva, sedan märker du förhoppningsvis att det finns mer än att sladda som är kul!
Håller med på nästan allt. Det jag menade är att om man kanar in i exempelvis en refug med ett bakhjul med en bil med delad bakvagn så blir det jobbigare än att exempelvis byta panhardstaget som då ryker i en bil med stel bakaxel. Av egen erfarenhet så är återställningen smidigare på en Volvo. Men det är egentligen bara en skitsak
"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Sladda är kul på typ en stor parkering där man kan göra en lång kontrollerad sladd på 3an och lätt varv på motorn. Att sladda runt bland refuger är bara jobbigt då man vet att risken finns.
Senast redigerat av EmilHammarlund (20 december 2010)
Men är det verkligen klass och bekvämlighet man söker när man är 18 och det ända man vill är ut o sladda? jag är lite osäker. men tror nog att volvo står högst på listan.
Får hålla med dig delvis Ibanezman, men är personligen på det planet att skulle man krocka en bil så illa att Mercedes eller Volvobakaxel spelar någon roll, då är den skrot i mina ögon. Sedan anser jag en bil i stil med Mercedes (Eller Bmw...) säkrare och mer konsekvent att sladda med, risken att hamna i ett räcke eller i ett dike är kort sagt lägre.
Problemet med att det krävs mer för att en sådan skall släppa har ett enkelt recept oavsett bilmärke, mer effekt! Man klarar sig med en 200e eller 230e (eller motsvarande Volvo), med en 260 eller 300e har man inte de problemen.
Waakz: I och med att det uppträder tryggare och mer konsekvent tycker jag det är precis det du bör eftersträva, sedan märker du förhoppningsvis att det finns mer än att sladda som är kul!
Håller med på nästan allt. Det jag menade är att om man kanar in i exempelvis en refug med ett bakhjul med en bil med delad bakvagn så blir det jobbigare än att exempelvis byta panhardstaget som då ryker i en bil med stel bakaxel. Av egen erfarenhet så är återställningen smidigare på en Volvo. Men det är egentligen bara en skitsak
Ok, jo sådana lättare smällar löser sig nog lättare med en (gammal) Volvo.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Får hålla med dig delvis Ibanezman, men är personligen på det planet att skulle man krocka en bil så illa att Mercedes eller Volvobakaxel spelar någon roll, då är den skrot i mina ögon. Sedan anser jag en bil i stil med Mercedes (Eller Bmw...) säkrare och mer konsekvent att sladda med, risken att hamna i ett räcke eller i ett dike är kort sagt lägre.
Problemet med att det krävs mer för att en sådan skall släppa har ett enkelt recept oavsett bilmärke, mer effekt! Man klarar sig med en 200e eller 230e (eller motsvarande Volvo), med en 260 eller 300e har man inte de problemen.
Waakz: I och med att det uppträder tryggare och mer konsekvent tycker jag det är precis det du bör eftersträva, sedan märker du förhoppningsvis att det finns mer än att sladda som är kul!
Håller med på nästan allt. Det jag menade är att om man kanar in i exempelvis en refug med ett bakhjul med en bil med delad bakvagn så blir det jobbigare än att exempelvis byta panhardstaget som då ryker i en bil med stel bakaxel. Av egen erfarenhet så är återställningen smidigare på en Volvo. Men det är egentligen bara en skitsak
Ok, jo sådana lättare smällar löser sig nog lättare med en (gammal) Volvo.
Volvos säkerhetshistoria är inponerande. De bästa på sin tid.
Med risk för att bli idiotförklarad så kan jag erkänna att jag har lyckats smälla med både det ena och det andra, och i vissa fall så är jag glad att jag inte har kört en Renault 5
"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
ingen volvo förfan! har en 740tic (som tydligen är för ointresant för garaget) och den jäveln drar MINST 1,5 liter milen... audin på 100hästar mer drar betydligt mindre soppa. så fort den blir såld ska jag aldrig mer äga en volvo! thats a promise
Merca är fina bilar!
Eller va vettig på en gång och köp en audi 90 20v quattro 174hk och fyrhjuls åka är fint de. Dessutom är ju komforten bättre än någon volvo!
skulle inte rekomendera Volvo! Lite fel forum kanske att våga vägra volvo, men är de bakhjulsdrift du är ute efter så varför inte en BMW 5-serien E34, Ford sierra, Opel omega?
Kan kanske vara en bra idé att testa annat än Volvo 740/940 som förstabil?
Sierra Cosworth grym bil, Men en vanlig Sierra är inget att rekommendera en av de värsta bilarna. Opel Omega är heller ingen bra bil. Däremot är BMW E34 en grym bil eller varför inte E36? Går att hitta billiga 325or E36.
Mitt första val skulle vara Volvo 940 Turbo men hittar du en bra E36 så är det ännu bättre.
"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
skulle inte rekomendera Volvo! Lite fel forum kanske att våga vägra volvo, men är de bakhjulsdrift du är ute efter så varför inte en BMW 5-serien E34, Ford sierra, Opel omega?
Kan kanske vara en bra idé att testa annat än Volvo 740/940 som förstabil?
Sierra Cosworth grym bil, Men en vanlig Sierra är inget att rekommendera en av de värsta bilarna. Opel Omega är heller ingen bra bil. Däremot är BMW E34 en grym bil eller varför inte E36? Går att hitta billiga 325or E36.
Mitt första val skulle vara Volvo 940 Turbo men hittar du en bra E36 så är det ännu bättre.
Om han nu har "mellan 20-25k" varför köpa en bil som är dyr att skatta, försäkra och drar mycket bensin? känns inte som en bra första bil enligt mig
skulle inte rekomendera Volvo! Lite fel forum kanske att våga vägra volvo, men är de bakhjulsdrift du är ute efter så varför inte en BMW 5-serien E34, Ford sierra, Opel omega?
Kan kanske vara en bra idé att testa annat än Volvo 740/940 som förstabil?
Sierra Cosworth grym bil, Men en vanlig Sierra är inget att rekommendera en av de värsta bilarna. Opel Omega är heller ingen bra bil. Däremot är BMW E34 en grym bil eller varför inte E36? Går att hitta billiga 325or E36.
Mitt första val skulle vara Volvo 940 Turbo men hittar du en bra E36 så är det ännu bättre.
Det blir en 945 turbo som första sen får vi se om det blir bmw eller mercedes. Men tack för alla tips
osthyvel på skuffluckan blå alternativt gröna neonrör lite överallt ett par slutspelade 69or dunkandes med scooters "faster,harder,scooter" "Volvotuning" board i framrutan,"käften svensson din dotter kan ligga bak" på bakrutan 3 tumsystem utan dämpare och sportfilter ESAB dunderdiff blå dioder där dom får plats kolfiberfilm i instrumentpanelen 14" plåtisar runtom
där har du receptet för en lyckad 18årsbil.
Det låter som det skulle vara i samma stuk som din 740, fast du har en turbo istället för en GL
haha men han har ju lite rätt. många 18års bilar ser ut så men det var ett väldigt onödigt inlägg då jag vänder mig till er äldre för tips inte smutskastning
Jojo, jag tyckte bara att han kastade stenblock i glashus när jag tittade på hur han så "smakfullt" stylat sin egen 740
Det låter som det skulle vara i samma stuk som din 740, fast du har en turbo istället för en GL
haha men han har ju lite rätt. många 18års bilar ser ut så men det var ett väldigt onödigt inlägg då jag vänder mig till er äldre för tips inte smutskastning
Jojo, jag tyckte bara att han kastade stenblock i glashus när jag tittade på hur han så "smakfullt" stylat sin egen 740
skulle inte rekomendera Volvo! Lite fel forum kanske att våga vägra volvo, men är de bakhjulsdrift du är ute efter så varför inte en BMW 5-serien E34, Ford sierra, Opel omega?
Kan kanske vara en bra idé att testa annat än Volvo 740/940 som förstabil?
Bmw är ju riktigt snygga med speciellt e34:an.. men vet inte riktigt vi har haft 3st nu så är ganska trött på dom. Ford eller Opel har varken jag eller pappa någon erfarenhet av tyvärr. Är det svår skruvat? svårt att få tag i delar?
Mvh
Nej de är absolut inte svårt att hitta delar, speciellt till Ford! Finns en hel del på skrioten osv.. men Opel vet jag inte riktigt, kanske kan vara lite svårare. Finns många andra fina äldre BMW modeller
Annars är väl en Nissan 200sx S13 en skojig förstabil!
Ett tips är också att inte köpa bil för alla pengar du sparat, utan ha en liten budget kvar så du kan köpa delar osv om något händer. Men de har du säkert hört förr
Skulle tokrekomendera 200sx S13 isåfall, roligare bil får du inte för de pengarna!