3382
Sök

Hjälp att välja bra 18 års bil!

Skåning
739 Inlägg
20 december 2010
#121
Rquired skrev:
waakz skrev:
Ibanezman skrev:

Jag får nog faktiskt hålla med om det mesta här, men för en 18-åring som ska skaffa en bakhjulsdriven
bil så vågar jag nog rekommendera Volvo ändå.
Stel bakaxel som tål en krasch mot en refug samtidigt som den överlag släpper lättare än en bil
med individuell bakvagnsupphängning. Jag menar då det här fenomenet som kallas sladda smile

Men är det verkligen klass och bekvämlighet man söker när man är 18 och det ända man vill är ut o sladda? jag är lite osäker. men tror nog att volvo står högst på listan.smile

Får hålla med dig delvis Ibanezman, men är personligen på det planet att skulle man krocka en bil så illa att Mercedes eller Volvobakaxel spelar någon roll, då är den skrot i mina ögon. Sedan anser jag en bil i stil med Mercedes (Eller Bmw...) säkrare och mer konsekvent att sladda med, risken att hamna i ett räcke eller i ett dike är kort sagt lägre.

Problemet med att det krävs mer för att en sådan skall släppa har ett enkelt recept oavsett bilmärke, mer effekt! Man klarar sig med en 200e eller 230e (eller motsvarande Volvo), med en 260 eller 300e har man inte de problemen.

Waakz: I och med att det uppträder tryggare och mer konsekvent tycker jag det är precis det du bör eftersträva, sedan märker du förhoppningsvis att det finns mer än att sladda som är kul! smile

Håller med på nästan allt.
Det jag menade är att om man kanar in i exempelvis en refug med ett bakhjul med en
bil med delad bakvagn så blir det jobbigare än att exempelvis byta panhardstaget som då ryker
i en bil med stel bakaxel.
Av egen erfarenhet så är återställningen smidigare på en Volvo.
Men det är egentligen bara en skitsak smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

4 637 Inlägg
20 december 2010
#122
Rquired skrev:
det finns mer än att sladda som är kul! smile

Sladda är kul på typ en stor parkering där man kan göra en lång kontrollerad sladd på 3an och lätt varv på motorn. Att sladda runt bland refuger är bara jobbigt då man vet att risken finns.
Senast redigerat av EmilHammarlund (20 december 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2010
#123
Ibanezman skrev:
Rquired skrev:
waakz skrev:

Men är det verkligen klass och bekvämlighet man söker när man är 18 och det ända man vill är ut o sladda? jag är lite osäker. men tror nog att volvo står högst på listan.smile

Får hålla med dig delvis Ibanezman, men är personligen på det planet att skulle man krocka en bil så illa att Mercedes eller Volvobakaxel spelar någon roll, då är den skrot i mina ögon. Sedan anser jag en bil i stil med Mercedes (Eller Bmw...) säkrare och mer konsekvent att sladda med, risken att hamna i ett räcke eller i ett dike är kort sagt lägre.

Problemet med att det krävs mer för att en sådan skall släppa har ett enkelt recept oavsett bilmärke, mer effekt! Man klarar sig med en 200e eller 230e (eller motsvarande Volvo), med en 260 eller 300e har man inte de problemen.

Waakz: I och med att det uppträder tryggare och mer konsekvent tycker jag det är precis det du bör eftersträva, sedan märker du förhoppningsvis att det finns mer än att sladda som är kul! smile

Håller med på nästan allt.
Det jag menade är att om man kanar in i exempelvis en refug med ett bakhjul med en
bil med delad bakvagn så blir det jobbigare än att exempelvis byta panhardstaget som då ryker
i en bil med stel bakaxel.
Av egen erfarenhet så är återställningen smidigare på en Volvo.
Men det är egentligen bara en skitsak smile

Ok, jo sådana lättare smällar löser sig nog lättare med en (gammal) Volvo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Skåning
739 Inlägg
20 december 2010
#124
Rquired skrev:
Ibanezman skrev:
Rquired skrev:

Får hålla med dig delvis Ibanezman, men är personligen på det planet att skulle man krocka en bil så illa att Mercedes eller Volvobakaxel spelar någon roll, då är den skrot i mina ögon. Sedan anser jag en bil i stil med Mercedes (Eller Bmw...) säkrare och mer konsekvent att sladda med, risken att hamna i ett räcke eller i ett dike är kort sagt lägre.

Problemet med att det krävs mer för att en sådan skall släppa har ett enkelt recept oavsett bilmärke, mer effekt! Man klarar sig med en 200e eller 230e (eller motsvarande Volvo), med en 260 eller 300e har man inte de problemen.

Waakz: I och med att det uppträder tryggare och mer konsekvent tycker jag det är precis det du bör eftersträva, sedan märker du förhoppningsvis att det finns mer än att sladda som är kul! smile

Håller med på nästan allt.
Det jag menade är att om man kanar in i exempelvis en refug med ett bakhjul med en
bil med delad bakvagn så blir det jobbigare än att exempelvis byta panhardstaget som då ryker
i en bil med stel bakaxel.
Av egen erfarenhet så är återställningen smidigare på en Volvo.
Men det är egentligen bara en skitsak smile

Ok, jo sådana lättare smällar löser sig nog lättare med en (gammal) Volvo.

Kuriosa smile
http://www.youtube.com/watch?v=EZd9k_5nOYY

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

4 637 Inlägg
20 december 2010
#125
Ibanezman skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=EZd9k_5nOYY

Volvos säkerhetshistoria är inponerande. De bästa på sin tid.

Skåning
739 Inlägg
20 december 2010
#126
EmilHammarlund skrev:
Ibanezman skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=EZd9k_5nOYY

Volvos säkerhetshistoria är inponerande. De bästa på sin tid.

Med risk för att bli idiotförklarad så kan jag erkänna att jag har lyckats smälla
med både det ena och det andra, och i vissa fall så är jag glad att jag inte
har kört en Renault 5 smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Jobbig person
66 Inlägg
20 december 2010
#127
Mercedes w123 innan 81.. (Diesel såklart) Billig (skattebefriad) att äga, bakhjulsdriven, snygg, och tål stryk.

Lita på mig, jag ljuger

Skåning
739 Inlägg
20 december 2010
#128
Skylin3 skrev:
Mercedes w123 innan 81.. (Diesel såklart) Billig (skattebefriad) att äga, bakhjulsdriven, snygg, och tål stryk.

Är man inte tvungen att stå på gasen med en sådan vagn?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Jobbig person
66 Inlägg
20 december 2010
#129
Ibanezman skrev:
Skylin3 skrev:
Mercedes w123 innan 81.. (Diesel såklart) Billig (skattebefriad) att äga, bakhjulsdriven, snygg, och tål stryk.

Är man inte tvungen att stå på gasen med en sådan vagn?

Nejdå, händer ändå inget, man glider med bilen, och vill man kunna spänna sig lite så kastar man i en turbo i sin 300D smile

Lita på mig, jag ljuger

Skåning
739 Inlägg
20 december 2010
#130
Skylin3 skrev:
Ibanezman skrev:
Skylin3 skrev:
Mercedes w123 innan 81.. (Diesel såklart) Billig (skattebefriad) att äga, bakhjulsdriven, snygg, och tål stryk.

Är man inte tvungen att stå på gasen med en sådan vagn?

Nejdå, händer ändå inget, man glider med bilen, och vill man kunna spänna sig lite så kastar man i en turbo i sin 300D smile

Aha, men vad drar en 300D per mil?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Jobbig person
66 Inlägg
20 december 2010
#131
Ibanezman skrev:
Skylin3 skrev:
Ibanezman skrev:
Är man inte tvungen att stå på gasen med en sådan vagn?

Nejdå, händer ändå inget, man glider med bilen, och vill man kunna spänna sig lite så kastar man i en turbo i sin 300D smile

Aha, men vad drar en 300D per mil?

mja, inge märkvärdigt, pressar man på drar den väl en liter milen , med turbo kan jag inte yttra mig om smile

Lita på mig, jag ljuger

709 Inlägg
20 december 2010
#132
ingen volvo förfan!  har en 740tic (som tydligen är för ointresant för garaget) och den jäveln drar MINST 1,5 liter milen...   audin på 100hästar mer drar betydligt mindre soppa. så fort den blir såld ska jag aldrig mer äga en volvo! thats a promise

Merca är fina bilar!

Eller va vettig på en gång och köp en audi 90 20v quattro wink  174hk och fyrhjuls åka är fint de.
Dessutom är ju komforten bättre än någon volvo!


Japanese Engineering
690 Inlägg
20 december 2010
#133
Wilsgaard skrev:
skulle inte rekomendera Volvo! Lite fel forum kanske att våga vägra volvo, men är de bakhjulsdrift du är ute efter så varför inte en BMW 5-serien E34, Ford sierra, Opel omega?

Kan kanske vara en bra idé att testa annat än Volvo 740/940 som förstabil?

Sierra Cosworth grym bil, Men en vanlig Sierra är inget att rekommendera en av de värsta bilarna. Opel Omega är heller ingen bra bil. Däremot är BMW E34 en grym bil eller varför inte E36? Går att hitta billiga 325or E36.

Mitt första val skulle vara Volvo 940 Turbo men hittar du en bra E36 så är det ännu bättre.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Jobbig person
66 Inlägg
20 december 2010
#134
1EVOXIN1 skrev:
Wilsgaard skrev:
skulle inte rekomendera Volvo! Lite fel forum kanske att våga vägra volvo, men är de bakhjulsdrift du är ute efter så varför inte en BMW 5-serien E34, Ford sierra, Opel omega?

Kan kanske vara en bra idé att testa annat än Volvo 740/940 som förstabil?

Sierra Cosworth grym bil, Men en vanlig Sierra är inget att rekommendera en av de värsta bilarna. Opel Omega är heller ingen bra bil. Däremot är BMW E34 en grym bil eller varför inte E36? Går att hitta billiga 325or E36.

Mitt första val skulle vara Volvo 940 Turbo men hittar du en bra E36 så är det ännu bättre.

Om han nu har "mellan 20-25k" varför köpa en bil som är dyr att skatta, försäkra och drar mycket bensin? känns inte som en bra första bil enligt mig smile

Lita på mig, jag ljuger

stukförebruk
153 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#135
1EVOXIN1 skrev:
Wilsgaard skrev:
skulle inte rekomendera Volvo! Lite fel forum kanske att våga vägra volvo, men är de bakhjulsdrift du är ute efter så varför inte en BMW 5-serien E34, Ford sierra, Opel omega?

Kan kanske vara en bra idé att testa annat än Volvo 740/940 som förstabil?

Sierra Cosworth grym bil, Men en vanlig Sierra är inget att rekommendera en av de värsta bilarna. Opel Omega är heller ingen bra bil. Däremot är BMW E34 en grym bil eller varför inte E36? Går att hitta billiga 325or E36.

Mitt första val skulle vara Volvo 940 Turbo men hittar du en bra E36 så är det ännu bättre.

Det blir en 945 turbo som första sen får vi se om det blir bmw eller mercedes.
Men tack för alla tips smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
20 december 2010
#136
waakz skrev:
Andromeda skrev:
NITROUS skrev:
mögelvit, alternativt kalsongblå 740 GL

osthyvel på skuffluckan
blå alternativt gröna neonrör lite överallt
ett par slutspelade 69or dunkandes med scooters "faster,harder,scooter"
"Volvotuning" board i framrutan,"käften svensson din dotter kan ligga bak" på bakrutan
3 tumsystem utan dämpare och sportfilter
ESAB dunderdiff
blå dioder där dom får plats
kolfiberfilm i instrumentpanelen
14" plåtisar runtom

där har du receptet för en lyckad 18årsbil.

Det låter som det skulle vara i samma stuk som din 740, fast du har en turbo istället för en GL wink

haha men han har ju lite rätt. många 18års bilar ser ut så men det var ett väldigt onödigt inlägg då jag vänder mig till er äldre för tips inte smutskastning smile

Jojo, jag tyckte bara att han kastade stenblock i glashus när jag tittade på hur han så "smakfullt" stylat sin egen 740 smile


stukförebruk
153 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#137
Andromeda skrev:
waakz skrev:
Andromeda skrev:

Det låter som det skulle vara i samma stuk som din 740, fast du har en turbo istället för en GL wink

haha men han har ju lite rätt. många 18års bilar ser ut så men det var ett väldigt onödigt inlägg då jag vänder mig till er äldre för tips inte smutskastning smile

Jojo, jag tyckte bara att han kastade stenblock i glashus när jag tittade på hur han så "smakfullt" stylat sin egen 740 smile

Lite sanning i det du säger smile


731 Inlägg
20 december 2010
#138
Jag hade satsat mina pengar på antingen en 318is cupe. 325 cupe eller en 525. Vill du inte ha bmw är de inge fel på audi quattros


314 Inlägg
20 december 2010
#139
Wilsgaard skrev:
waakz skrev:
Wilsgaard skrev:
skulle inte rekomendera Volvo! Lite fel forum kanske att våga vägra volvo, men är de bakhjulsdrift du är ute efter så varför inte en BMW 5-serien E34, Ford sierra, Opel omega?

Kan kanske vara en bra idé att testa annat än Volvo 740/940 som förstabil?

Bmw är ju riktigt snygga med speciellt e34:an.. men vet inte riktigt vi har haft 3st nu så är ganska trött på dom. Ford eller Opel har varken jag eller pappa någon erfarenhet av tyvärr. Är det svår skruvat? svårt att få tag i delar?

Mvh

Nej de är absolut inte svårt att hitta delar, speciellt till Ford! Finns en hel del på skrioten osv.. men Opel vet jag inte riktigt, kanske kan vara lite svårare. Finns många andra fina äldre BMW modeller smile

Annars är väl en Nissan 200sx S13 en skojig förstabil!

Ett tips är också att inte köpa bil för alla pengar du sparat, utan ha en liten budget kvar så du kan köpa delar osv om något händer. Men de har du säkert hört förr wink

Skulle tokrekomendera 200sx S13 isåfall, roligare bil får du inte för de pengarna!


Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
20 december 2010
#140
MB, roligare, bättre å bekvämare bil kan du int få!

----------------Våga Vägra Volvo----------------


Sök