Haha, så du köper en etanolbil, kör ej på etanol, pga att nackdelarna med etanol är större än fördelarna... Så varför köper du en etanolbil? Miljöbil my ass, på pappret kanske, men utsläppsraten bestäms när motorn körs på etanol. Tankar du 95 ökar du utsläppen, dvs man är en stor fet hycklare om man köper en E85 bil för miljöns skull, sen tankar man 95.
Nej, vill man vara miljölmedveten idag är det endast ett drivmedel som gäller tyvärr, och det är diesel. Volvos Driv-e dieslar ligger bra till där.
Haha, så du köper en etanolbil, kör ej på etanol, pga att nackdelarna med etanol är större än fördelarna... Så varför köper du en etanolbil? Miljöbil my ass, på pappret kanske, men utsläppsraten bestäms när motorn körs på etanol. Tankar du 95 ökar du utsläppen, dvs man är en stor fet hycklare om man köper en E85 bil för miljöns skull, sen tankar man 95.
Nej, vill man vara miljölmedveten idag är det endast ett drivmedel som gäller tyvärr, och det är diesel. Volvos Driv-e dieslar ligger bra till där.
Satsa på en sån istället Rquired
Vem bryr sig om utsläppen? Visst bryr jag mig om miljön men jag tror inte på växthuseffekten och vid köpet av den firmabilen var det inte prioriterat överhuvudtaget. Miljöbil "på pappret" innebär däremot andra fördelar rent ekonomiskt jämfört med en bensinbil tex.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tjenixen igen. Till slut så verkar valet falla på en 2.4 140 hk... Tråkigt, ja... Men vi är rätt kräsna vad gäller utrustning osv samt att firman gav bra för inbytet...
Så jag funderar på att skaffa ett chiptrim till bilen men fick mig en funderare som jag inte hittade något svar på hos säljarens hemsida. Det gäller BSR´s PPC eller vad det hette.
Det ingår ju två års supportavtal där även fria uppdateringar av PPC´n ingår, därefter kostar det 600 kr/år att förlänga supportavtalet. Generellt sett så antar jag att man inte behöver uppdatera PPC´n så ofta men är det inte så att Volvo uppgraderar bilens programvara vid service och att trimmet då försvinner. Om jag då pluggar in en PPC som inte är uppdaterad, "förstör" jag då volvo´s uppdatering???
Om så är fallet så får man ju lägga 600 kr/år för trimmet, vilket känns lite trist...
EDIT: Läser man här http://sv.bsr.se/support-agreement/ så framgår det att supportavtalet egentligen handlar om att få nya trimfiler. Men då kanske frågan istället är, Uppdaterar alltid Volvo styrenheten vid alla servicar?
Jo, det vet jag att man kan göra. Men blir trimmet gammalt om styrenheten blir uppdaterad utan att PPC´n blir uppdaterad?
Du får en såpass uppdaterad version av trimmjukvaran (Som är baserad på nyare/nyaste Volvomjukvaran) så du kommer inte behöva uppdatera igen. Dom små, om ens några uppdateringar görs idag till V70N är inget du märker av och behöver.
Skit i PPC, spara pengar och betala bara för mjukvaran, varför ska du hålla på att ladda i och ur mjukvaran ? Är bilen på Volvo för service och ska uppdatera mjukvaran så säg bara att dom inte kör in någon ny mjukvara för motorstyrningen, resten av bilen går ju bra att uppdatera.