3442
Sök

Volvo 940 westgate och t- kors

Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#1
En fråga, har en polare som undrar vad de är för skillnad mellan å byta westgate och sätta t-kors eller y-kors från westgaten till turbon den korta slangen. så de kommer in mer luft i den slangen.? har ju testat å klippa slangen å sätta i ett kors så de kommer mer luft in där då blir de ju betydlig skillnad, men om man inte gör de och i stället bara byter westage, är det samma sak? tack på förhand skriv om jag inte förklarat mig för då skall jag försöka ändra de så gott jag kan. god (h)jul !
Senast redigerat av SsRs-RacinG (22 december 2010)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#3
de va inte frågan? va är skillnaden....


25 Inlägg
22 december 2010
#4
Westgaten har en fjäder i sig på den ena sidan ock lufttryck på en andra dom skills av ett gummi membran. Armen på westagen spänner mot locket å håller det stängt (fjädern)du får man laddtryck.När trycket blir högre så hjälper det till att skuta armen utåt å släpper"avgaser förbi turbon.Laddtrycket slutar att stiga å allt hänger på hur stark å hur förspännd armen är .Har man en spännd tryckdosa högre tryck mindre tryck mindre spänd dosa .det du gör då du sätter ett T stycke vid slangen är att du höjer laddtrycket till beroende på hur stor turbo eller hur stort hål du har i t stycket till det eventuellt turbons max (INTE BRA DÅ TURBON HAR EN FÖRMÅGA ATT GÅ SÖNDER SMÅBITAR SNURRA FÖÖÖÖR FORT)Köper du en ny tryck dosa med hårdare fjäder blir det samma sak men den fördelen att avgaserna inte blåser upp locket i turbon (bättre respons på gasen/snabbare laddtryck vid växling)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 december 2010
#5
SsRs-RacinG skrev:
de va inte frågan? va är skillnaden....

Vet inte du inte förstod min ironi, wastegate heter det och east (öst) var bara ett ironiskt svar på del felaktiga stavningen.

Huruvida det blir nån skillnad eller inte vet jag inte.. men det låter som nåt typiskt bonnmek i mina öron. Lycka till o god (h)jul på dig med smile


Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
25 Inlägg
22 december 2010
#7
Ja tryckdosan siter i hop med westgaten


Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#8
då kanske han skall satsa på en sådan. är det någon som har en? det är orginal snurra på den,


25 Inlägg
22 december 2010
#9
jo men undra vad han ska med den till ??


Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
25 Inlägg
22 december 2010
#11
För att en motor ska bli starkare behöfs mer luft mer bränsle bara mera luft blir alldrig bra .Då han troligen bränner kolar spikar hål på topp/ock kolvar ...Varför det ....Motorn är gjord att vara på X hk finns en marginal på kanske 5% uppåt å neråt då menar ja soppa/bränlse/tändning börjar han ladda högre tryck byggs massor med värme upp å det gär att det blir o täckt varmt i cylindern därav så anntänds bränslet då det komprimeras å blir o kontrolerat /spikar........ Mer luft=mera bränsle=mera hk

mera luft=samma bränsle=mera hk pluss (spränger motorn)


Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#12
nån som vet vart dom finns å köpa? vet bsr och dom e svin dyra. någon annan?


25 Inlägg
22 december 2010
#13
ska du ha tryckdosa finns det på sam motorsport


Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#15
http://www.samsteffansson.se/PRODUCTS.A … GE=SV#1185
Är det denna? Turbo tryck reglering, manuell. Sats inkl ventil och slangar.


25 Inlägg
22 december 2010
#16
95082503 Tryckdosa/wastgate Gr A för B21/B23/B230 ET    2695:-


Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#18
då va den tydligen billigare på bsr. 1500kr


25 Inlägg
22 december 2010
#19
oki doki ...Den ska va hårdare ??


Jänke och volvo fantast
176 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#20
aa, eller ställbar ska den va den e stel den som är på



Sök