3339
Sök

Knepigt problem med nytt slutsteg och bas.

505 Inlägg
25 december 2010
#21
big-jepp skrev:
matheus skrev:
klart kondingen gör nytta? skaffa ett till batteri å en konding ist.. kondingen ger extraström till batteriet precis när basen ska slå så den slår hårdare  å massa andra nyttig info!!! big_smile om jag fått ordentligt och rätt info tongue

jo klart en kodning gör någon nytta men jag skulle inte skaffa en kondning för kanske 1000kr och uppåt, för så mycket nytta gör den inte;) det som är bra är att du ser volten, men resten fixar en bra batteri bank wink

Tänkte precis säga det!   Säljare tycker såklart att kondning det ska alla ha, bästa som finns!
Och jag vet av erfarenhet på 3 bilar att det inte funkar, hehe.

Klart du behöver ström snabbt, men det skulle bara betyda att utan kondningen blir det delay/försening i basslagen (rätta mig om jag har fel ni som kan) . Men en eller 10 kondningar kommer inte att få ditt ljus att sluta blinka, och inte heller få din bas att spela högre.   

Kondning är som evilaudio sa (om jag minns rätt) "kondning är bra att ha, OM man har ström"
Men jag vet inte en ända som tävlar i ljud som använder kondning (vet dock inte så många)
Det är ju som Big-jepp sa, du kan se volttalet på en display, vilket är bra och lite coolt kanske!

Lägg alla pengar på batteri och grova ström/jordkablar (50 eller 70mm2) smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 december 2010
#22
matheus skrev:
klart kondingen gör nytta? skaffa ett till batteri å en konding ist.. kondingen ger extraström till batteriet precis när basen ska slå så den slår hårdare  å massa andra nyttig info!!! big_smile om jag fått ordentligt och rätt info tongue

Ja vist gör en kondensator nytta! Om man har ström till den. wink Så har man ingen batteribank att hurra över så är det heller ingen vits med en kondensator. Jag själv har en kondensator i bilen nu, dock mest för att ha nåt att koppla vidare på och för att enkelt kunna se spänningen. Kan väl inte påstå att den gjorde någon direkt skillnad för ljudet dock, fler batterier & rejäla kablar däremot gjorde en hel del nytta!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

181 Inlägg
25 december 2010
#23
ChriZtoffer skrev:
matheus skrev:
klart kondingen gör nytta? skaffa ett till batteri å en konding ist.. kondingen ger extraström till batteriet precis när basen ska slå så den slår hårdare  å massa andra nyttig info!!! big_smile om jag fått ordentligt och rätt info tongue

Ja vist gör en kondensator nytta! Om man har ström till den. wink Så har man ingen batteribank att hurra över så är det heller ingen vits med en kondensator. Jag själv har en kondensator i bilen nu, dock mest för att ha nåt att koppla vidare på och för att enkelt kunna se spänningen. Kan väl inte påstå att den gjorde någon direkt skillnad för ljudet dock, fler batterier & rejäla kablar däremot gjorde en hel del nytta!

okej,  a ne men en konding hjälper ju batteriet å slutsteget att bibehålla sin puls? eller vad de nu va! men a kan inte så mycket om de där! jag vill bara ha mycket mycket ljud i min bil klart ljud å mycket bas om man vill!! smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 december 2010
#24
Nej.... En kodensator kan rena strömmen från "skräp" (växelström) & stabilisera spänningen något, men i sammanhanget så är skillnaden en kondensator gör rätt så betydelselös. Det som gör skillnad är att ha rejäl batteribank, rejäla kablar och BRA anslutningspunkter! Det spelar ingen roll om du har 10 kondensatorer, 5 rejäla batterier och grova kablar om du sen har dåliga kabelskor som du pressat med en polygrip och fäster dåligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

218 Inlägg
25 december 2010
#25
sry för ot. konding är som Nos.. Det går fortare och ser lite coolt ut big_smile  typ......


44 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#26
Aaa vad jag vet så va det kablarna i alla fall tongue Dom va rätt kopplade innan och det lät skit, bytte ifrån 1.5 kvadrat till 4 kvadrat och efter så spelade det fin fint. 1.5 kvadrat på 1000wrms blir inte så optimalt hur man än räknar på det.

Köper ny konding av industriell typ. Ny generator och batteri ifrån jobbet.

Har fått ett nytt problem dock. Anslutningarna på baslådan blir varma så man bränner dig efter en tids basande. För klena dom också ???  Jag hoppas inte steget och basen är lika kass som lådan.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 december 2010
#27
matheus skrev:
klart kondingen gör nytta? skaffa ett till batteri å en konding ist.. kondingen ger extraström till batteriet precis när basen ska slå så den slår hårdare  å massa andra nyttig info!!! big_smile om jag fått ordentligt och rätt info tongue

Jo visst........när basen rent elektriskt sett är långsam?
Däremot kräver basen MER ström ja,och har man inte den från början så gör en kondensator NOLL nytta för den saken skull.
Den gör betydligt mer nytta för mellanregistretoch diskanten som är mkt mkt snabbare rent elektriskt sett.
Dock gör den även nytta om man tex. har rippelspänning (svagt flukturerande) som kan ge störningar.

Skall ta mig tid senare idag och leta rätt på Sharkys utlägg om beteendenra ur en ingergörs synvinkel och antingen bumpa tråden eller kopiera det hit wink

Edit:
Blev en copy-paste

Sharky skrev:
Det kondensatorer gör primärt om man nu sätter sig att räkna på det är att:

(OK, jag vet att ingen orkar läsa detta men kontentan är att kondensatorer "håller upp" spänningen kortvarit bättre än ett batteri (under vissa förhållanden) och att kondensatorer kan hjälpa till att få ut maximala prestanda från slutstegets nätdel och därmed indirekt max effekt ur slutsteget )

Vi startar.....

Låt oss anta att vi har ett välladdat batteri på 14V med en inre resistans på 10milliohm och sedan 4 meter 33kvmm kopparkabel till slutsteget. kabeln kommer då att ha 2 milliohm. För enkelhets skull bortser vi från resistans i jord (vi kan säga att den är inbakad i kabelns resistans). På detta har vi en kondensator monterad på kabelns ände. Om vi nu belastar likströmsmässigt med 100A så kommer spänningen på batteriet att vara 14 - (.01 x 100 ) = 13V och spänningen borta vid kondensatorn att vara 13 - (.002 x 100) = 12.8V. Detta är den högsta spänning vi kommer att få på kondensatorn om vi belastar kontinuerligt med 100A.

Men musik är inte kontinuerlig belastning - så i tysta partier kommer kondensatorn att laddas upp till batteriets spänning, dvs 14V och börjar vi då momentant att belasta med 100A så kommer kondensatorn under dom första millisekunderna att ge steget mera spänning än 12.8V.

Hur länge?
Vi räknar (förenkling för att slippa jävlas med riktig krångelmatte): Antag en kondensator på 5F. Vid 14V har den en energi på 490Ws och på 12.8V en energi på 410Ws. Vi har alltså 80Ws i området mellan 14 och 12.8V som vi kan mata steget med. Om kondensatorn har en inre resistans på 1milliohm (ESR) så kommer man genom att räkna vanlig strömdelning att kunna se att slutsteget kommer till >90% att matas från kondensatorn till dess att dess spänning har gått ner till 12.8V.
Steget drar 100A. Det har vi definierat förut. I princip allt kommer från kondensatorn (enligt ovan, dvs "> 90%"). Steget vill vid 13V ha 1300W per sekund => 80Ws i kondensatorn räcker i 60 millisekunder (under dessa 60 millisekunder kommer spänningen att sjunka successivt från 14 till 12.8V och möta batteriets spänning)
(Beräkningen ovan är en överslgaberäkning - dvs den ger ett begrepp om storleksordningar. Räknar man med exakta formler eller simuleringsprogram så kanhända man kommer fram till 40 eller 75 millisekunder. Men huvudsaken med en överslagsberäkning är att visa att det inte är en millisekund eller tio sekunder)

Notera att detta gäller under förutsättningen att det har varit helt tyst och så blir det direkt en last på 100A. Verkligheten ser inte ut så.

Notera också balansen mellan ESR hos batteri och ESR hos kondensator. Dvs ju sämre batteri och desto bättre (större och mindre ESR) kondensator - desto mera skillnad kommer man att märka på tex blinkande lampor i bilen.
(ESR = Inre resistans)

Dessutom kan vän av ordning notera att jag har tagit i rejält med en 5F kondensator till 1kW slutsteg. Dvs fem gånger rekommendation.

Dom gör en annan sak också men det blir ännu djupare att reda ut än det ovan. Vi håller andan och dyker....


I ett slutsteg för bilbruk så sitter en switchad nätdel som gör om inkommade 12V till en högre dubbel spänningsförsörjning (tex +30 och -30V). Denna switchade nätdel består i princip av tex två snabba speciella switchtransistorer och en transformator. För att en sådan historia skall fungera så krävs att dessa switchtransistorer byter "state" mellan "på" och "av" inom loppet av en mikrosekund eller mindre. Gör dom inte det så kommer man att sänka prestanda (verkningsgrad) på omvandlaren och dessutom öka uppvärmingen av switchtransistorerna genom att man ökar ström-tidytan över transistorerna.

Boven i dramat som gör att transistorerna övergår långsamt mellan "på" och "av" heter induktans - "strömtröghet" och detta är en fysisk egenskap som finns tex hos alla ledningar och som INTE minskar även om man gör ledningen grövre. För att minimera denna induktans och därmed kunna göra switchen så effektiv som möjligt så lägger man en "påse" med snabb energi nära switchtransistorerna. Denna "påse" är en bank med kondensatorer.

Det man som konstruktör måste vara medveten om är att alla kondensatorer innehåller en egen induktans som blir större ju större kondingen är. Se tex:

https://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_DATA/06766273.pdf

Så ser man att den ekvivalenta serieinduktansen stiger från 12nH till 35nH när man går från 15000uF till 0.33F. Och så beter sig alla kondensatorer - ju mera kapacitans man vill ha - desto mera måste man mosa in i höljet och desto längre "slingor" blir det i burken och långa slingor är detsamma som ökad induktans.

Därför vill man ha flera ganska små kondensatorer och inte en stor i denna "påse" med energi som ligger nära switcharna.

Problem i samband med detta:

Snabba strömomkopplingar som det är i dessa switchar är det samma som en radiosändare. Och man vill inte spy ut dessa högfrekventa störningar bakvägen ut till bilens elsystem. För att undvika detta lägger man till en strömtröghet på slutstegets matningsingång i form av en induktans som blockerar dessa strörningar.

Konsekvensen av detta kan vara att en yttre monterad kondensator inte kan hjälpa nätdelen i dess switchprestanda. Men för att veta detta måste man göra avancerade mätningar inuti slutsteget. Detta är något som kan skilja från slutsteg till slutsteg.

Notera att den interna kondensatorbanken i slutsteget inte sitter där för att hålla upp spänningen över tid - utan för att säkerställa nätdelens prestanda när transistorerna switchar.

Dessa interna kondingar kanske totalt ligger på 100.000uF (någon får gärna skruva upp ett fett steg och kolla) och om vi räknar lite på det så ser vi att energiinnehållet vid 14V är 10Ws och vid 10V 5Ws. Dvs tillför man inte någon yttre energi så har man 5Ws på sig innan spänningen sjunker till 10V. Har man då ett steg som drar 100A vid 12V så slukar det 1200W per sekund dvs 5Ws räcker att försörja steget i 4 millisekunder. Då har man något slags hum om hur länge denna inre kondensatorbank räcker innan något yttre - en yttre kondensator eller batteri - måste leverera mera energi.


(Formel: Energin i en konding räknas ut som W = (C*U*U) / 2 , där W är energin i wattsekunder, C är kapacitans i farad och U är spänningen i Volt.)


Batteriers tröghet

När man pratar om batteriers tröghet så är det hastigheten på den kemiska processen som "släpper ifrån sig ström" i batterierna man diskuterar. Detta är jag ingen expert på men moderna batterier är mycket bättre än gamla och man bör definitivt notera att när det gäller energiförsörjningrn till en subbas så sker den per defibnition långsamt eftersom en subbas bara spelar låga frekvenser. Är man orolig för batteriernas snabbhet så kan det snarare vara så att man bör sätta kondensatorer på mid-steg och lyssna (objektivt...) på skillnader där.


--------------------------------------------------

/Göran
Senast redigerat av Lonefox (25 december 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

505 Inlägg
25 december 2010
#28
Det där var rena grekiskan, hehe!

Men man snappar ju upp lite här och var and it makes total sense!
Nu ångrar man att man bara läste matte A i skolan tongue


Sök