Det är svårt att uttala sig om vilka som är ledande inom fyrhjulsdrift, både Subaru och Audi är duktiga men båda har svåra konkurrenter. Både Mercedes och Bmw är lika duktiga, i det senaste testet jag läste klarade MB och Bmw sig bättre än ovanstående.
Det varierar och alla system har sina starka och svaga punkter, men för dig spelar det nog ingen större roll då "alla" är tillräckligt för dina behov.
Är i alla fall mycket nöjd med Bmw´s xDrive, upplever det konsekvent och duktigt på att få ner kraften i backen. Drog senast en fullastad trailer genom halvmeterdjup snö (Smal skottad väg, hade inte tid/ork att backa hela vägen...) utan några som helst problem.
Dessutom har Bmw ett antisladd-system med olika lägen, helt inkopplat är det vad många skulle beskriva som "tryggt understyrt", det går in tidigt för att häva sladden och bilen kommer inte med några överraskningar. Nästa läge är DTC, då uppträder bilen mer bakhjulsdrivet och det är inga problem att få ut bakänden eller få bilen att styra. Mitt favoritläge, det går att köra riktigt fort med mycket glädje utan risken att bilen sätter av rakt fram som många fyrhjulsdrivna bilar annars gör (Tex. framtunga Audi) och du har ändå systemet som en extra säkerhetslina även om det griper in lite senare. Det tredje läget är helt avstängt, kul att ha ibland.
I och med att Bmw nyss lanserat en ny X3 som enligt recensionerna skall vara grymt bra (Och enligt många klassledande) tror jag du skall ta dig en titt på den, annars är GLK en riktigt kompetent och mysig bil som verkligen känns som en Jeep och ingen SUV.
Jag rekommenderar dessutom en högre bil, tex. en stadsjeep. Dagens modeller är som en personbil att köra och att bara köpa en 4WD personbil känns ett halvt steg. Skall du ändå släpa runt på fyrhjulsdrift kan du lika gärna ha markfrigången att utnyttja det ordentligt.