3457
Sök

Volvo 945 -94 fråga om egr

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#1
tjena! jag har en fråga som är lite halvknasig enligt mig själv, det är så att jag har köpt en 945a med rasad topp, fick den för ett billigt pris så va bara tacka å ta emot då,


men nu till min stora förvåning så sitter egr utagen i toppen på den här bilen, och sånna toppar var tydligen inte dom lättaste att hitta, så nu till frågan, kan man plocka ur EGRen eller plugga igen hålen till den?

och vad säger svenska bilprovningen om det? tacksam för svar


mvh Oliver nilsson

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#2
kom igen någon borde ju veta om det går eller inte???? big_smile

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Unknown Örebro
291 Inlägg
2 januari 2011
#3
tror du kommer få fel avgasvärde då ev lamda oxå.....en kompis gjorde så och det vart inte så bra tuvärr


54 Inlägg
2 januari 2011
#4
Egr påverkar inte avgasvärden, den måste sitta där men inte funka

MVH Andreas


1 290 Inlägg
2 januari 2011
#5
Tog bort den på min Smart och pluggade hålet.... tror inte att besiktningen kommer anmärka på det...

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#6
tack för alla svar:) då får man nog igång bilen imorgon då!big_smile

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 januari 2011
#7
Det är inge svårt att fixa en EGR topp wink

Motor du har är en b230FD, en helt vanlig F med egr somsagt. Toppen är en vanlig 530 med egr uttag, nästan exakt samma topp som sitter på en b230A ( en förgasartopp ) som även den har EGR:uttag. Enda du behöver göra är att flytta över alla givare, och plugga förvärmarhålen under insuget.

Men du behöver inte ha egr:en somsagt. Dom på besiktningen kan bli sura men du kan ju hänga dit delarna bara för syns skull.


Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#8
okej okej smile jag har ju en topp redan smile så jag kör på det istället;)

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#9
jag har tagit bort min tongue funkar skit bra faktist:P

besiktningen vet jag inte vad dom säger, ska prova besikta den på måndag så får vi se vad dom säger då:P

men jag tänker ju dock tanka i etanol i tanken så jag får mindre avgasvärden smile

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

5 710 Inlägg
11 januari 2011
#10
lechen_volvo skrev:
Egr påverkar inte avgasvärden,

Jodå...det är det som är hela tanken. Dock mäter man inte så noga/de värdena på besiktningen.

MVH Jonas
..............

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 januari 2011
#11
Är det en "äkta" FD topp så ska den ha uttag under avgaskanalerna i toppen


Skåning
739 Inlägg
11 januari 2011
#12
Är det inte Pulsair-uttagen i toppen som ni menar?
EGR-uttaget brukar sitta i bakkant av grenröret.

Jag provade att plocka bort både och på min 740 GLE 86:a,
första gången jag besiktigade utan avgasrening så var det ingen som sa något,
andra gången så blev det en tvåa, det blev bara att skruva tillbaka grejerna.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

1 290 Inlägg
11 januari 2011
#13
jonTe skrev:
lechen_volvo skrev:
Egr påverkar inte avgasvärden,

Jodå...det är det som är hela tanken. Dock mäter man inte så noga/de värdena på besiktningen.

Är det inte bara när motorn är kall som värdena påverkas?

Skåning
739 Inlägg
11 januari 2011
#14
Exsicco skrev:
jonTe skrev:
lechen_volvo skrev:
Egr påverkar inte avgasvärden,

Jodå...det är det som är hela tanken. Dock mäter man inte så noga/de värdena på besiktningen.

Är det inte bara när motorn är kall som värdena påverkas?

Vad jag vill minnas så är pulsairsystemet alltid aktivt på vissa motorer,
andra öppnas med en vakuumventil, medan EGR-systemet inte är aktivt när motorn är kall.

På de gamla E-motorerna så aktiverade en termoventil EGR-systemet när motorn blev varm,
samt det aktiverades av en vakuumventil som endast öppnade när man körde lugnt.
På tomgång och på fullgas är inte systemet aktivt.

På nyare motorer så är EGR-systemet elektroniskt styrt med en elektrisk ventil.
Funktionen är säkerligen densamma som på de äldre motorerna.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#15
jo det är puls air system vi menar tongue

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Skåning
739 Inlägg
11 januari 2011
#16
olivernilsson skrev:
jo det är puls air system vi menar tongue

Tänkte väl det, annars så har Volvo gjort en specialare som jag aldrig har sett smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 januari 2011
#17
2ooSX skrev:
Bensinskallen skrev:
Är det en "äkta" FD topp så ska den ha uttag under avgaskanalerna i toppen

ok, tackar..då kan man alltså aldrig veta utan att se direkt på toppen då

Om du är osäker köper du en 530 förgasartopp annars. Förgasartoppar har "puls-air" uttagen och ser i övrigt exakt likadana ut som F-toppar ( 530 ). Det enda du ska behöva göra är att flytta över temperaturgivarna från din originaltopp till den nya. Jag är inte 100% säker men det måste finnas ett uttag för systemtempgivare även på förgasartopparna, bara att dom är pluggade.


Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#18
kan säga såhär att dom kollar inte igenom det där på besiktning min gick igenom idag.

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Skåning
739 Inlägg
12 januari 2011
#19
olivernilsson skrev:
kan säga såhär att dom kollar inte igenom det där på besiktning min gick igenom idag.

Vissa har tur big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#20
haha ja tur och tur:P påvägen hem från bes så gickbilen sönder ^^,

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)


Sök