3440
Sök

Funderingar kring trimning av en Saab 900 T8 1988

740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, jag är nyregistrerad här och även ganska nybliven ägare av en Saab 900 T8 Turbo.
Självfallet är man ju intresserad av att klämma i några fler hästar och målet är att komma så nära 200 som möjligt utan att behöva spendera en förmögenhet.
HK orginal är 155, så det är ju inte så farligt långt ändå!
Planerna som jag har nu är att:
-Ställa upp tryckvakten, gå från 0,4bar upp till 1 bar(till att börja med, för säkerhets skull:rolleyes:)
-Införskaffa ett trimpaket från Speedparts. Öppet luftfilter och ett trimchip.
- Byta från 8-ventilig till 16-ventilig topp.

Nu har jag ju såklart funderingar och det rör mestadels toppbytet.
T.ex, klarar man toppbytet utan att behöva byta/modda kamkedja?
Vad säger elektroniken och insprutet i övrigt om toppbytet?
Sedan säger Speedparts att chipet uppgraderar APC'n, så är en tryckökning i turbon att förvänta av  chipet?
För i så fall antar jag att man ska skruva lite försiktigare på tryckvakten!

Sen såklart är jag jätteglad om jag får lite övriga tips & trix och andra idéer på hur man ska gå tillväga!
//Calle


573 Inlägg
7 januari 2011
#2
Tryckvakten skruvar man bara på för att d ska bli möjligt att ladda mer innan d slår ifrån, höjer laddet gör man i apc boxen, speedparts löder om apcn (gör så inte laddet svajar upp o ner) o när detta e gjort får man justera in laddet själv genom att skruva på potten i apc boxen.

Ang 16v topp ed nog lättare o byta till 16v motor me tillhörande elektroniskt sprut helst.

Här finns lite tips o trix wink  http://popeye.rty.nu/trimtips.htm

MSCR

740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#3
Okay, tackar för hälpen!smile


83 Inlägg
7 januari 2011
#4
Ja som du säkert förstått av popeys sida så är det skitmkt jobb att byta topp på en T8, till T16. Komplett motor med elhärva är det som gäller. Då kan du ju även chippa bilen, vilket är omöjligt på en t8 pga mekaniska insprutet K-Jetronic. Det du kan göra på en original T8 är ju att bygla tryckvakten (eller justera tryckgränsen på den som du själv föreslagit!) samt höja trycket på APC boxen. På en 1988 är detta relativt lugnt då du inte har avgaskrav. Om du har en T8 kat så rekommenderar jag att ge fan i att röra den då många har gått vilse och fått en risig motor istället. Men på en bil utan kat kan man höja trycket ganska ostraffat, inom rimliga gränser såklart.

Om du höjer laddet och gasar glatt kommer du få en härlig förbrukning för övrigt, bensinbolagen kommer gilla dig. En T16 går bra mkt snålare pga elektroniska sprutet.

Lycka till med bilen!

740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#5
Hehe, den tråkiga nyheten är ju att det är just en kat.
Men Speedparts säljer ju ett kit med grejor till T8 kat, så jag antar ju att det borde fungera.
Kan länka in det här, vore ju trevligt med en liten förklaring!smile

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 … 175hk.html
Är det grejor som man lika gärna kan ställa om på apc'n original eller hur ligger det hela till?

Tillägger även modellkoden här:
SAAB 900 T8 AD55S-SR-KAT
Senast redigerat av Callez0r (7 januari 2011)


83 Inlägg
7 januari 2011
#6
Det kitet innefattar att man skruvar på två skruvar i APC boxen, en för att öka laddet så att bilen ger 175hk, en annan för att bibehålla laddet på höga varvtal. Exakt hur detta funkar står allt om på Popeye, exakt hur speedparts gör får du fråga dom om. Luftfiltret är enligt mig skit samma, ger absolut nada effekt.

Fördelen med att låta Speedparts göra detta är dom kollar ju tändning troligen också, grundladd tryck på turbon, gör en liten koll att allt lirar innan trimmet. De angivna hästarna är mer ett riktvärde, en T8 kat med några mil på mätaren kan ge ungefär vilka hästar som helst och ha en helvetes massa problem. Ledsen om jag låter negativ om bilen men på 900klubben och stcs är det måååånga trådar om struliga T8kat. Nu är det inte jätteblodigt på din eftersom det är en 1988 och dom inte mäter avgasvärdena på BP, det är ju där det brukar strula. Och din bil kanske är klockren och funkar fint innan?
I princip kan du göra deras trim själv med en stjärnmejsel för att öppna APC boxen och en liten rak instrumentmejsel för att ställa potarna, men som sagt så är det bra att vara påläst och kunna lite innan. Risken att man velar bort sig och i panik börjar skruva på andra grejor är stor. Och om din tändning står fel, GLT är för lågt/högt, någon slang läcker, tändkablarna är dåliga och stör APCn mm så kommer du inte få nån större effektskillnad.

Det är "Stemec", stefan på verkstan bredvid Speedparts i uddevalla som gör trimmet, och han är djävligt grym på dessa bilar. Men så där jättemånga T8 skruvas det itne på längre där gissar jag. Om du vill vara säker på att det blir rätt så lämnar du in bilen där. Bor du inte där och kan lämna in den så skruvas väl boxen på distans gissar jag, men då har du alla ovan faktorer att räkna in och en erfaren Saabmeck är inte fel.

Kan tillägga kort att när jag köpte min första (och sista) T8 kat från 1989 så tänkte jag glatt "äsch det är ju bara några ventiler som skiljer". Blev lite paff när jag stod med byxorna nere och insåg att K-jetronic med kat funkade dåligt redan 1989 och att motorsystemet snabbt försvann från marknaden 1989 då kat-kraven kom... Den styr bränslemängden på order från avgasvärdena/lambda via en taktventil som återcirkulerar bränsleflödet så att det minskar mot spridarna. Låter enkelt, men är sådär.... Tids-styrda elektroniska spridare ala T16 är ju lite modernare och i princip det som fortfarande används på bilar. Dra dina egna slutsatser av detta. Jag fick skrota min T8 kat efter två års fruktlösa försök med bilhelvetet. Den gick aldrig igenom BP med avgasvärdena, men jag lärde mig massor på vägen. Kanske hade jag tänkt annorlunda idag och klarat det, men som nybörjare på Saab då gick det åt pipsvängen.

740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#7
Bilen har gått 18 tusen och den går väldigt fint faktiskt, dock har det hänt några gånger att turbon överladdar och APC'n ställer ifrån.
Hursomhelst låter det som att sprutet sätter den hel del gränser.
Har läst igenom en del sen innan på popeye men detta är min första Saab och min första turbobil så man är ju grön.
Det är ju tråkigt att man ska behöva lämna in den, men om man åker ner och får grejorna bytta och även slänger i ett nyss avgassystem känns ju det som att det borgar för att motorn ska fungera korrekt, eller vad tror du?
Men av vad du säger låter det verkligen som man från början borde köpa en T16-motor och stoppa ner, det tråkiga är bara att jag inte har något eget garage och det som är tillgängligt vill ha 100kr/h för att man ska vara där.
Bytte nämnligen växellåda på bilen i  december med hjälp av en kunnig och det blev några kronor i slutändan för bara verkstadskostnaden


83 Inlägg
7 januari 2011
#8
Att den inte gått mer och går fint är ju en bra start ändå. Överladdar? Det kanske tyder på att någon redan har pillat i APCn? Det är ju sjukt vanligt, svårt hitta en Saab og900 Turbo som är helt orörd nuförtiden. Kanske du skulle kolla tändningen, bygla tryckvakten, kolla om APC är skruvad och kanske det räcker ett tag?

740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#9
Ja, dessutom att den är extremt lättstartad gör inte saken sämre!
Förra ägaren nämnde något om magnetventilen men det verkar långsökt då det hänt mig ungefär 5ggr under tiden jag  haft den och jag har åkt en hel del.
Förutom dessa gånger ligger laddmätaren alltid i mitten i den gula zonen när man trycker på:)
Men jo, känns ju som man får kolla APC-boxen i vilket fall, varesig det är kontroll eller uppställning det handlar om...


53 Inlägg
17 augusti 2011
#10
Hyr går det med bilen? Du vet att du kan montera på elektronisk insprut utan större ingrepp, (ja förutom att montera bortt det gamla) kommer själv att byta till ett från en -93 jag skrotat. (vanlig sug 2.1L) det gör att du lättare får dit ett öppet luftfilter med.


740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#11
Ja det har gått bra faktiskt! Har satt på ett öppet filter, vilket blev lite special, fick kapa av snorkeln och sätta filtret på insugsröret, ingen större prestandaskillnad med tanke på att hela luftburken blev kvar men helt klart mer praktiskt när man vill byta filter(Vilket var ett h-vete när man skulle få ur det gamla).
Har varit uppe i 1kg ladd och motorn har tickat på hur fint som helst faktiskt, dock så misstänker jag att magnetventilen är paj, så ska se över den, blåsa i vakuumrören och se så den fungerar riktigt.
Så bilen går väl på 0,4kg nu ungefär, fullt landsvägsdugligt men inte roligt så en ny ventil lär behövas!
Förutom detta så har jag inte gjort något speciellt, bytt tändspole, tändstift & fördelarlock/rotor, vilket skulle ha gjorts för länge sen, går jämnt och fint nu!smile

Sista tiden har jag mest byggt vidare på ljudet faktiskt, blev nyss ett nytt slutsteg och batteri till skuffen!



Sök