2959
Sök

Fiesta + 75m stål + 1x18" bas = 163.4dB. dB Drag Racing Extreme 1

Bygget av en extrem ljud-Fiesta. Europa trea på dB Dragracing em 2004. En 18" bas, 4800Wrms, tio batterier, 7.5cm tjocka rutor och 75m fyrkantsprofil = 163.4dB.

Team dBAkuten!
195 661 Visningar
Uppdaterades senast 5 december 2013
Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#101
falkon93 skrev:
så ni hade bara 1 18" å spelade 163,4db:Oyikesyikesyikesyikes

Stämmer bra wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 679 Inlägg
11 januari 2011
#102
intressant att läsa detta smile


343 Inlägg
11 januari 2011
#103
ExtraKim skrev:
falkon93 skrev:
så ni hade bara 1 18" å spelade 163,4db:Oyikesyikesyikesyikes

Stämmer bra wink

fy f.nmadmad

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#104
Allt handlar inte om stereon, bilen gör det mesta. Hade vi fått lite mer tid med bilen innan det gick som det gick så hade det inte varit omöjligt att göra 170dB med samma prylar.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

SVK Customs
1 639 Inlägg
11 januari 2011
#105
Vad fick ni för resonansfrekvens i karossen?
AnNtar att ni stämde av porten till den?


45 Inlägg
11 januari 2011
#106
ExtraKim skrev:
När vi köpte bilen så hade den varit avställd sen 1996, det året då Johan Deiber och Jonte (tror jag han heter) byggde bilen från första början. Det är de som sänkte golvet, lackade om den och fixade kjolarna o.s.v.
Ska be Johan ta en titt i tråden och så kanske han kan komma med lite kul info.

Även Claes Nord hade ett finger med i spelet då bilen från början hade Rockford Fosgate prylar, därav namnet "Rockforden".

Ett förtydligande: Vi köpte INTE bilen av Johan & Jonte, utan det var av två bröder i Finspång. Så det som fanns kvar från Johan & Jonte´s tid var nog enbart den plastade instrumentpanelen.

Så här såg det ut förr, dvs på min tid : ) Även Rockforden avbildad...
http://home.swipnet.se/~w-18435/caraudio/final97.html


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#107
Det var trial and error som gällde, vi gjorde inga beräkningar överhuvudtaget.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

451 Inlägg
11 januari 2011
#108
Sportvagnskonsult skrev:
Vad fick ni för resonansfrekvens i karossen?
AnNtar att ni stämde av porten till den?

Poängen med bygget väl att karossen INTE skall vibrera? D.v.s. man vill inte stämma av till resonans i väggar och tak. Jag börjar undra om jag missuppfattat hela konceptet. Jag bör nog i så fall stoppa in en solox-18 i en 745 och stämma av till takets egenresonans - det blir nog grymt tryck! roll
Sjukt bygge! älskas
Senast redigerat av Rigan (11 januari 2011)

9 117 Inlägg
11 januari 2011
#109
bogart skrev:
ExtraKim skrev:
När vi köpte bilen så hade den varit avställd sen 1996, det året då Johan Deiber och Jonte (tror jag han heter) byggde bilen från första början. Det är de som sänkte golvet, lackade om den och fixade kjolarna o.s.v.
Ska be Johan ta en titt i tråden och så kanske han kan komma med lite kul info.

Även Claes Nord hade ett finger med i spelet då bilen från början hade Rockford Fosgate prylar, därav namnet "Rockforden".

Ett förtydligande: Vi köpte INTE bilen av Johan & Jonte, utan det var av två bröder i Finspång. Så det som fanns kvar från Johan & Jonte´s tid var nog enbart den plastade instrumentpanelen.

Så här såg det ut förr, dvs på min tid : ) Även Rockforden avbildad...
http://home.swipnet.se/~w-18435/caraudio/final97.html

Det var klass på prylarna på den tiden ni! Nu för tiden är det bara lackad plast eller högtalartyg som gäller verkar det som.


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#110
Helt rätt, det man strävar efter är att det enbart är basen som ska röra på sig, allt annat som rör sig i kupén tar energi som skulle inneburit högre ljudtryck om det inte hade rört sig.

Mer bilder från innan vi köpte Fiestan kan hittas här: http://picasaweb.google.com/smtsolution … OCKFORDEN#

Samt en del från tiden efter vi hade den då den fanns i Danmark, bilderna från när kupén är blå och neråt är från Danmark.

En guldgruva för de som vill kolla bilstereo:
http://picasaweb.google.com/smtsolution … l=true#100

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

45 Inlägg
11 januari 2011
#111
ExtraKim skrev:
Helt rätt, det man strävar efter är att det enbart är basen som ska röra på sig, allt annat som rör sig i kupén tar energi som skulle inneburit högre ljudtryck om det inte hade rört sig.

Mer bilder från innan vi köpte Fiestan kan hittas här: http://picasaweb.google.com/smtsolution … OCKFORDEN#

Samt en del från tiden efter vi hade den då den fanns i Danmark, bilderna från när kupén är blå och neråt är från Danmark.

En guldgruva för de som vill kolla bilstereo:
http://picasaweb.google.com/smtsolution … l=true#100

Kul -  Hittade bilder på mina bilar som jag aldrig sett tidigare : )
Tack för tipset.


45 Inlägg
11 januari 2011
#112
bogart skrev:
ExtraKim skrev:
Helt rätt, det man strävar efter är att det enbart är basen som ska röra på sig, allt annat som rör sig i kupén tar energi som skulle inneburit högre ljudtryck om det inte hade rört sig.

Mer bilder från innan vi köpte Fiestan kan hittas här: http://picasaweb.google.com/smtsolution … OCKFORDEN#

Samt en del från tiden efter vi hade den då den fanns i Danmark, bilderna från när kupén är blå och neråt är från Danmark.

En guldgruva för de som vill kolla bilstereo:
http://picasaweb.google.com/smtsolution … l=true#100

Kul -  Hittade bilder på mina bilar som jag aldrig sett tidigare : )
Tack för tipset.

http://picasaweb.google.com/smtsolution … 7794548290


45 Inlägg
11 januari 2011
#113
bogart skrev:
bogart skrev:
ExtraKim skrev:
Helt rätt, det man strävar efter är att det enbart är basen som ska röra på sig, allt annat som rör sig i kupén tar energi som skulle inneburit högre ljudtryck om det inte hade rört sig.

Mer bilder från innan vi köpte Fiestan kan hittas här: http://picasaweb.google.com/smtsolution … OCKFORDEN#

Samt en del från tiden efter vi hade den då den fanns i Danmark, bilderna från när kupén är blå och neråt är från Danmark.

En guldgruva för de som vill kolla bilstereo:
http://picasaweb.google.com/smtsolution … l=true#100

Kul -  Hittade bilder på mina bilar som jag aldrig sett tidigare : )
Tack för tipset.

http://picasaweb.google.com/smtsolution … 7794548290

Och min gamla Kadett som Elvis köpte av mig. http://picasaweb.google.com/smtsolution … 6773109410


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#114
Det är Classe Nords album, han har ju varit med ett tag nu smile

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

451 Inlägg
11 januari 2011
#115
Jag förstod inte riktigt anledningen (eller missade att läsa denna? yikes) till att betongen inte var en bra idé.
Sprack den?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#116
Helt fel uppbyggt, om man ska gjuta med betong och få det att funka bra så behöver man veta vad man gör och man behöver betong som inte krymper när den "bränner".

Prova att hoppa på ett betonggolv så är på andra våningen, det blir ganska grov resonans. Resonans vill man inte ha i en Extreme-bil.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

45 Inlägg
11 januari 2011
#118
ExtraKim skrev:
Det är Classe Nords album, han har ju varit med ett tag nu smile

Japp Clas har ju hållit i detta sedan urminnes tider och i början hette det Crank it Up. Min första tävling var redan 1988. Men allt slutade 1998 för min del : I


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#119
bogart skrev:
ExtraKim skrev:
Det är Classe Nords album, han har ju varit med ett tag nu smile

Japp Clas har ju hållit i detta sedan urminnes tider och i början hette det Crank it Up. Min första tävling var redan 1988. Men allt slutade 1998 för min del : I

Fel fel fel, du tog ett längre uppehåll 1998 wink

Själv så tävlade jag första gången på Emmaboda 2001, även om jag hade byggt en del redan ett par år tidigare.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

45 Inlägg
11 januari 2011
#120
ExtraKim skrev:
bogart skrev:
ExtraKim skrev:
Det är Classe Nords album, han har ju varit med ett tag nu smile

Japp Clas har ju hållit i detta sedan urminnes tider och i början hette det Crank it Up. Min första tävling var redan 1988. Men allt slutade 1998 för min del : I

Fel fel fel, du tog ett längre uppehåll 1998 wink

Själv så tävlade jag första gången på Emmaboda 2001, även om jag hade byggt en del redan ett par år tidigare.

Klart, man vet ju aldrig vad gubben Bogart kan hitta på smile
Men du ska veta, jag byggde baslådor och monterade stereo i bilar redan 1982 men då visste jag inte vart det skulla bära hän. Det var folk i branschen som tjatade på mig att börja tävla helt enkelt.
På något undrligt vis lyckades jag spela jäkligt högt med enkla grejer - spelade bl.a. högre än PM:s micra.
Sen arrangerade jag ljudtävlingar och utställningar på American Car Show redan 1992 i Norrtälje.
Bildade NBF och fick ett trettiotal medlemmar att ansluta sig.
Så jag börjar verkligen känna mig gammal i gemet : I

Jag eftersöker dock mer bilder från 90-talets början. Vet du någon mer länk?

Bogart



Sök