2944
Sök

Köpråd: Billigt och bra

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Lesliey skrev:
caromania skrev:
Inte karosserna, men hjulupphängning/chassie/motor/växellåda på många modeller, inte alla dock.

Vad jag hoppas vi kan enas om är att en Rover 620si är en Honda Accord rakt igenom, förutom att den har mycket mer utrustning och kostar hälften så mycket.

För övrigt påminner jag om det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd; svenskar är extremt okunniga.

Blir ingen rover, ser ut och vara en fin bil men verkar bökigt om det är svårt att få tag på reservdelar.

Det baserar du på vad? roll
Självklart ska du köpa det du vill, men det är synd att även du tror och påverkas av allt tjat om att det inte finns reservdelar. Alla reservdelar finns. Jisses.

Finns inte heller särskilt många ute på annons.. Jag bor i Sthlm och åker inte ner till Malmö för att kolla på en enda Rover för 15 000 smile Inte riktigt värt det!

KHRacing
8 januari 2011
caromania skrev:
Inte karosserna, men hjulupphängning/chassie/motor/växellåda på många modeller, inte alla dock.

Vad jag hoppas vi kan enas om är att en Rover 620si är en Honda Accord rakt igenom, förutom att den har mycket mer utrustning och kostar hälften så mycket.

För övrigt påminner jag om det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd; svenskar är extremt okunniga.

Njae.. Honda Concerto är ju en Rover, Rover 620 är ju en Accord..

har jobbat som Hondamekaniker i just den eran Rover/honda, så att påminna om okunniga svenskar just i det fallet var nog lite fel.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2011
Ska du köpa bil idag? Vänta du en vecka eller två så dyker det upp även här. Ofta skötta av äldre herrar med få ägare.

Självklart ska du kolla på flera bilmodeller, men glöm inte även denna. Det är ett vråltips från en som vet och kan ganska mycket om dessa bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
8 januari 2011
Några billiga japanska bilar med körglädje som är billiga i drift.
Nissan Sunny GTI ca 140hk,
Nissan Almera GTI ca 140hk,
Mitsubishi colt GTI ca 140hk,
Honda civic VTI ca 160hk,
Honda civic ESI ca 125hk
Honda CRX ca 100-160hk

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Ska du köpa bil idag? Vänta du en vecka eller två så dyker det upp även här. Ofta skötta av äldre herrar med få ägare.

Självklart ska du kolla på flera bilmodeller, men glöm inte även denna. Det är ett vråltips från en som vet och kan ganska mycket om dessa bilar.

Absolut ska jag ha tpset i bakhuvudet om det dyker upp någon. Problemet  är kanske att om det finns få ute på annons blir efterfrågan större. Skillnad med golf där det finns hur många som helst att välja på.

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Lalla78 skrev:
Honda civic ESI ca 125hk
Honda CRX ca 100-160hk

Låter lite roligare än t.ex. jettorna med 85 hk. Dessa är ju mindre också.

Säga vad man vill men japanarna är inte snygga i designen direkt cool Ska kika runt. Inser att detta är en djungel!

Vad är vanlligaste felet på nissan och honda`?

EDIT: Jösses vad stylade alla dessa hondor är. Jag vill ha en som ser normal ut big_smile Vill heller inte ha något som en galen 20 åring gasat sönder.
Senast redigerat av Lesliey (8 januari 2011)

Självlärd
3 083 Inlägg
8 januari 2011
Lesliey skrev:
Lalla78 skrev:
Honda civic ESI ca 125hk
Honda CRX ca 100-160hk

Låter lite roligare än t.ex. jettorna med 85 hk. Dessa är ju mindre också.

Säga vad man vill men japanarna är inte snygga i designen direkt cool Ska kika runt. Inser att detta är en djungel!

Vad är vanlligaste felet på nissan och honda`?

EDIT: Jösses vad stylade alla dessa hondor är. Jag vill ha en som ser normal ut big_smile Vill heller inte ha något som en galen 20 åring gasat sönder.

Har för mig att Honda CRX rostar väldigt mycket. Iaf dom äldre. Noter att jag skrev (HAR FÖR MIG) så onödiga påhopp om att det inte stämmer behövs inte.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
En till fråga angående rost generellt. Lite rost på en gammal bil kan man väl leva med? Vilka områden är det man ska passa sig för och hur mycket rost är okej?

huh?
10 427 Inlägg
8 januari 2011
"Kosmetisk" rost är nog vanligast (tex i skärmkanter, längs tröskellådor och underkant baklucka) och inte speciellt trevligt, men rost undertill där framvagn och bakvagn sitter fast i karossen vill man nog ej ha wink

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 januari 2011
O kom ihåg en sak, när säljaren heter Mustafa, Ibrahim,  BMW, VW eller något annat forn-nordiskt namn o hävdar att bilen e "röst fri" så bör du förvänta dig en bil där man helt enkelt målat över rosten utan att ens bry sig om att jämna till ytan. O för er som tycker att mitt inlägg är rasistisk så säger jag bara: Detta är min egna erfarenhet efter att ha letat efter bil i prisklass upp till 20" för 3 år sedan. Fruktansvärt irriterande när man ringer o frågar TRE gånger om bilen verkligen inte har nån rost på bakluckan då det är mycket vanligt, svaret var: Nej den har ej rost...Sen när man väl kommer dit så kan man trycka fingret genom plåten, rosten övermålad riktigt "snyggt". I mitt fall gav jag till slut upp o mailade/ringde på intressanta bilmodeller som låg helt fel i pris, oftast riktigt gamla annonser, det var så jag hittade min bil, prutade från 22" till 14", o det var ett marknadsmässigt pris just då iaf, jag var nöjd o säljaren var nöjd, passade honom bra då den nya bilen skulle komma vilken dag som helst...
O till sist: Köp inte bil av någon som ägt den i 1-2v endast, ofta kan det vara bilar som sålts billigt, "snyggats" till lite i syfte att tjäna några snabba kronor. Bra bilar brukar inte byta ägare varannan vecka...

PS: Ja e utländsk själv. Givetvis generaliserar jag grovt när jag påstår att alla med "nysvenska" namn beskriver bilarna felaktigt, men i den nämnda prisklassen så är det dessvärre rätt representativt. Visst kan svenska säljare var lika dåliga men inte lika vanligt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Jag tror att jag hittat en bil jag vill ha. Mazda MX3. Erfarenheter? Ingen som rekommenderat men den ser iaf snygg ut och verkar skoj att köra.

http://www.blocket.se/lund/Mazda_mx3_v6 … 10&w=0 Typ denna ser fin ut.

Angående att köpa bilar av "Muhammed" så tittar jag inte ens på annonser från dessa. Tyvärr, finns säkert folk som e bra men jag tar inte risken.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2011
Lesliey skrev:
Jag tror att jag hittat en bil jag vill ha. Mazda MX3. Erfarenheter? Ingen som rekommenderat men den ser iaf snygg ut och verkar skoj att köra.

http://www.blocket.se/lund/Mazda_mx3_v6 … 10&w=0 Typ denna ser fin ut.

Angående att köpa bilar av "Muhammed" så tittar jag inte ens på annonser från dessa. Tyvärr, finns säkert folk som e bra men jag tar inte risken.

Jag har aldrig kört någon sådan men jag vet att den under provkörningar på sin tid beskrevs med ordet "andtäppa". Intrycket jag fick var helt enkelt att motorn är trött och ovillig även om jag inte upplevt den själv, japanska tillverkare kan bygga fruktansvärt roliga och varvvilliga 4cyl. motorer och frågan är om inte en sådan blir roligare och billigare i drift? smile

Kuriosa: Modellen har dock världens minsta serietillverkade V6-motor!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
9 januari 2011
Vill du ha en bil med ett sportigare utseende för dom pengarna så finns ju även (men nu har jag ju gått ifrån bilar som är bränslesnåla. Förutom japanarna med en 4 cylindrig motor som är billiga i drift vid normal körning)

Ford probe V6 ca 164hk (är igentligen en mazda 626/mx-6 rakt igenom förutom karossen)
Mazda MX-6 ca 164hk (kan vara svåra att få tag på då dom är väldigt ovanliga i sverige)
Toyota celica GTI ca 156hk eller den nyare gt modellen på 175hk
hyundai coupe ca 138hk (fula som stryk tycker jag men det är upp till betraktaren)
honda prelude ca 160hk
Nissan 180zx ca 122hk (har turbo så det är lätt att trimma upp dom lite, är även bakhjulsdriven. Kan vara svåra att få tag på då dom är ovanliga i sverige)
Mitsubishi eclipse ca 150hk

Sedan har du ju några klasiska GTI vagnar som tex

Peugeot 205 GTI ca 122hk
Golf GTI ca 115-150hk
Opel kadett GSI ca 115-150hk
Opel Astra GSI ca 135-150hk

Sedan har du ju alltid Bmw`s 3-serie men det vet du ju redan. Men jag hade nog valt en 318is ca 140hk i den prisklassen. Välbalanserade bilar som det även är roligt att köra bankörning med.
Senast redigerat av Lalla78 (9 januari 2011)

560 Inlägg
9 januari 2011
Haha Rover är rena skiten, kan ju kort o gott säga att dom är inte skapta för Sverige !

Som någon sa tidigare, satsa på något från Tyskland... VW gör/gjorde riktigt bra bilar, typ Golf III eller en Skoda Octavia som är otroligt underskattad !

Mvh

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 januari 2011
Wilsgaard skrev:
Haha Rover är rena skiten, kan ju kort o gott säga att dom är inte skapta för Sverige !

Oh dear.
Vilken Rover menar du? Vad kan du om Rover 620si?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

560 Inlägg
9 januari 2011
caromania skrev:
Wilsgaard skrev:

Oh dear.
Vilken Rover menar du? Vad kan du om Rover 620si?

Först och främst rostar de värre en Mercedes, reservdelar kan vara ett problem då företaget inte finns längre. Går säkerligen att beställa från England dock...

Dålig kvalitet, tråkig motor, hög förbrukning och ful som stryk ! smile

Bara hört folk som har bekymmer med dem och de är inte billiga att reparera.

105 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Det blidde en 945a med 200hästar. Bra dragbil o bakhjulsdrift! Går som smort.

560 Inlägg
16 mars 2011
Härligt å veta, alltid kul när man får reda på att de blivit ett köp i slutänden smile

Langa upp bilder på den big_smile

105 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Wilsgaard skrev:
Härligt å veta, alltid kul när man får reda på att de blivit ett köp i slutänden smile

Langa upp bilder på den big_smile

Det kommer, men just nu är den bedrövligt skitig! :OÄr väl ingen skönhet direkt men som sagt pigg o rolig att köra!

551 Inlägg
26 mars 2011
Lesliey skrev:
Ska köpa mig en bil och vill inte lägga ner någon förmögenhet direkt. Tänker att när den går sönder skrotar jag den och köper upp mig på en bättre bil.

Jag kommer köra cirka 1300 mil per år.  Vill ha en liten bil, snål i bensinen men gärna någon som är det åtminstonde är lite gas i och rolig och köra. Nu är jag ingen hormonstinn 18-åring som vill leka på vägarna men jag vill ändå ha en bil som är roligare än en Ford KA...
Har blivit bortskämd och fått köra mammas bmw 530i från 07...roll
Far min säger att japanska bilar håller länge och har hyfsad kvalité, han pratar även gott om gamla volvos som bara går och går.

Jag tänker mig en bil i prisklassen 10000-2000 KR.  Har funderat på Mitsubishi Colt, VW Jetta/Bora/Golf, Audi A3. 

Har redan klurat ut att man får mer bil för pengarna om man köper en Jetta istället för Golf eftersom det är i princip samma bil men Golfen ligger högre i pris.

Vad har ni för tips och erfarenheter? Jag är rädd om mina grejer och kommer sköta bilen på bästa sätt men samtidigt vill jag ha en som inte packar ihop för minsta lilla..

Ska bara ha trafikförsäkring. Generellt, vilka märken/modeller är billigare än andra?

Kul att folk försöker hjälpa till och sen köper du ändå den största och törstigaste bilen!! hahahaha

You can't B serious, oh K

Sök