Åkte idag en sträcka på ca 3mil 2+1 väg med hastighetsbegränsning mellan 70-100. På 13 ställen var vajerräcket i mitten trsigt pga att någon kört in i de.
Att man kör in i de när det är halt ute beror enligt min mening på att folk inte förståt de här med att anpassa hastighet efter väglag.
Min fråga är vem betalar det trasiga räcket? # Staten (skattebetalarna) # Försäkringsbolagen # Personen själv som körde in i de (alltså om det inte täcks av trafikförsäkring)
Jag är inte säker på om det är skattebetalarna eller försäkringsbolagen, det är iaf inte bilägaren. Jag körde i vajerräcke med min V70 o behövde inte betala något, bilen var iofs helförsäkrad. Snackade lite med bärgaren som hämtade min bil o han sade att dem har 2 eller 3 timmar på sig att fixa vajerräcket men har sett på vissa ställen att det tar längre tid än så.
Åkte idag en sträcka på ca 3mil 2+1 väg med hastighetsbegränsning mellan 70-100. På 13 ställen var vajerräcket i mitten trsigt pga att någon kört in i de.
Att man kör in i de när det är halt ute beror enligt min mening på att folk inte förståt de här med att anpassa hastighet efter väglag.
Min fråga är vem betalar det trasiga räcket? # Staten (skattebetalarna) # Försäkringsbolagen # Personen själv som körde in i de (alltså om det inte täcks av trafikförsäkring)
Har jag missförstått dig rätt, men om jag ligger och håller 90 på en 90 väg och får sladd åker in i ett räcke. Räcket är väl till där för att "ta emot mig" lr ska man undvika räcket för att inte förstöra det?
Åkte idag en sträcka på ca 3mil 2+1 väg med hastighetsbegränsning mellan 70-100. På 13 ställen var vajerräcket i mitten trsigt pga att någon kört in i de.
Att man kör in i de när det är halt ute beror enligt min mening på att folk inte förståt de här med att anpassa hastighet efter väglag.
Min fråga är vem betalar det trasiga räcket? # Staten (skattebetalarna) # Försäkringsbolagen # Personen själv som körde in i de (alltså om det inte täcks av trafikförsäkring)
Har jag missförstått dig rätt, men om jag ligger och håller 90 på en 90 väg och får sladd åker in i ett räcke. Räcket är väl till där för att "ta emot mig" lr ska man undvika räcket för att inte förstöra det?
Bara en fråga så att jag förstår dig rätt
Sladd på bilen får man väl inte utan vidare i 90?
sladd får man om vägen är hal och hastiga rörelser med ratten. anpassar man hastigheten och manövrering efter väglaget så kan man undvika sladd. 90 på skylten betyder inte att man ska köra 90
om alla kör enlig väglaget behöver vi ju inga räcken.. Sen de kan inte vara att plogarn råka köra in i räcket då? Förmodligen är det ju staten som betalar.. dvs skattebetalarna..
[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
Åkte idag en sträcka på ca 3mil 2+1 väg med hastighetsbegränsning mellan 70-100. På 13 ställen var vajerräcket i mitten trsigt pga att någon kört in i de.
Att man kör in i de när det är halt ute beror enligt min mening på att folk inte förståt de här med att anpassa hastighet efter väglag.
Min fråga är vem betalar det trasiga räcket? # Staten (skattebetalarna) # Försäkringsbolagen # Personen själv som körde in i de (alltså om det inte täcks av trafikförsäkring)
Har jag missförstått dig rätt, men om jag ligger och håller 90 på en 90 väg och får sladd åker in i ett räcke. Räcket är väl till där för att "ta emot mig" lr ska man undvika räcket för att inte förstöra det?
Bara en fråga så att jag förstår dig rätt
Sladd på bilen får man väl inte utan vidare i 90?
sladd får man om vägen är hal och hastiga rörelser med ratten. anpassar man hastigheten och manövrering efter väglaget så kan man undvika sladd. 90 på skylten betyder inte att man ska köra 90
sen är det inte lagligt att köra och hindra trafiken heller
Vissa vägar ägs av kommuner och andra av staten. De flesta sköts i kommunal regi så det är kommunalskatten som betalar underhållet i 9 fall av 10.
De flesta vägar 2+1 med räcke ägs väl av staten. är det inte så att riksvägar ägs av staten och gator ägs av kommunerna?
Helt riktigt, men stora leder genom kommuner sköts av kommunerna. Det är därför så många kommuner bråkar och sätter sig emot statliga beslut att de ska bygga ut genomfartsleder då det är kommun som får betala det.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Åkte idag en sträcka på ca 3mil 2+1 väg med hastighetsbegränsning mellan 70-100. På 13 ställen var vajerräcket i mitten trsigt pga att någon kört in i de.
Att man kör in i de när det är halt ute beror enligt min mening på att folk inte förståt de här med att anpassa hastighet efter väglag.
Min fråga är vem betalar det trasiga räcket? # Staten (skattebetalarna) # Försäkringsbolagen # Personen själv som körde in i de (alltså om det inte täcks av trafikförsäkring)
Har jag missförstått dig rätt, men om jag ligger och håller 90 på en 90 väg och får sladd åker in i ett räcke. Räcket är väl till där för att "ta emot mig" lr ska man undvika räcket för att inte förstöra det?
Bara en fråga så att jag förstår dig rätt
Sladd på bilen får man väl inte utan vidare i 90?
sladd får man om vägen är hal och hastiga rörelser med ratten. anpassar man hastigheten och manövrering efter väglaget så kan man undvika sladd. 90 på skylten betyder inte att man ska köra 90
Det va de dummaste jag läst idag, kan inte en olycka hända utan att man är vårdslös eller vad snackar du om? har du inget viktigare för dig än att bekymra dig om vem som betalar vajerräcket, de gör vi nog alla med tanka på bilskatten alla bilägare för betala varje år. säkert nån gång har du förstört något i ditt liv som du sluppit betala? //henke
Har jag missförstått dig rätt, men om jag ligger och håller 90 på en 90 väg och får sladd åker in i ett räcke. Räcket är väl till där för att "ta emot mig" lr ska man undvika räcket för att inte förstöra det?
Bara en fråga så att jag förstår dig rätt
Sladd på bilen får man väl inte utan vidare i 90?
sladd får man om vägen är hal och hastiga rörelser med ratten. anpassar man hastigheten och manövrering efter väglaget så kan man undvika sladd. 90 på skylten betyder inte att man ska köra 90
sen är det inte lagligt att köra och hindra trafiken heller
Man hindrar inte trafiken om man inte kan köra fortare än 60 pga isbana. Om någon idiot påpekar att han gör en säker omkörning i 90 på så pass hal vägbana att man ej kan hantera sin bil längre. Den kan ju faktiskt stanna hemma. Så många av de olyckor som sker under vintern där de kör in i vajerräcken beror på för hög hastighet på för hal vägbana.
Har jag missförstått dig rätt, men om jag ligger och håller 90 på en 90 väg och får sladd åker in i ett räcke. Räcket är väl till där för att "ta emot mig" lr ska man undvika räcket för att inte förstöra det?
Bara en fråga så att jag förstår dig rätt
Sladd på bilen får man väl inte utan vidare i 90?
sladd får man om vägen är hal och hastiga rörelser med ratten. anpassar man hastigheten och manövrering efter väglaget så kan man undvika sladd. 90 på skylten betyder inte att man ska köra 90
Det va de dummaste jag läst idag, kan inte en olycka hända utan att man är vårdslös eller vad snackar du om? har du inget viktigare för dig än att bekymra dig om vem som betalar vajerräcket, de gör vi nog alla med tanka på bilskatten alla bilägare för betala varje år. säkert nån gång har du förstört något i ditt liv som du sluppit betala? //henke
du blandar ihop 2 saker nu. olycka med vårdslöshet.
Kör du i högre hastighet än vad väglaget tillåter och gör en hastig vridning på ratten för att tex göra en omkörning så är du som förare vårdslös.
om de är halt och du blir tex tvungen väja för ett djur och där med måste göra en hastig rattrörelse. som resulterar i en sladd. då är det en olycka.
orsaken till halkolyckor på vintern beror ofta på just hastighet.
Har jag missförstått dig rätt, men om jag ligger och håller 90 på en 90 väg och får sladd åker in i ett räcke. Räcket är väl till där för att "ta emot mig" lr ska man undvika räcket för att inte förstöra det?
Bara en fråga så att jag förstår dig rätt
Sladd på bilen får man väl inte utan vidare i 90?
sladd får man om vägen är hal och hastiga rörelser med ratten. anpassar man hastigheten och manövrering efter väglaget så kan man undvika sladd. 90 på skylten betyder inte att man ska köra 90
Det va de dummaste jag läst idag, kan inte en olycka hända utan att man är vårdslös eller vad snackar du om? har du inget viktigare för dig än att bekymra dig om vem som betalar vajerräcket, de gör vi nog alla med tanka på bilskatten alla bilägare för betala varje år. säkert nån gång har du förstört något i ditt liv som du sluppit betala? //henke
Han menar säkert på att de flesta olyckor är onödiga och kan undvikas genom att många som faktiskt kör in i vajerräcken kan undvika de genom att köra lugnare och faktiskt sänka farten kanske 10 km/h.
Och varför ska vi inte bekymra oss om vem som betalar? För ju mer pengar som går åt att laga räcken, ju mindre pengar går till vägunderhåll. Så du ska i princip inte gnälla till våren när alla hålen finns kvar på våra stora riksvägar. Något får lida för de många onödiga olyckorna som kommer.
Och sen till den som skrev att bärgaren hade sagt 2-3 timmar. Jag själv tror inte att reperatörerna är så sugna på att åka ut och laga räcken på en hal vägbana. För folk har tappat respekten för vägarbetare också så varför skulle de riskera ?
På en vägsträcka i Dalarna har man börjat med typ balk-räcken istället för vajerräcken för att de tydligen ska hålla bättre i längden och gör mindre skador på bilar. Det kom dem på först NU!
såna där har de mellan jönköping-habo. I början på de där "balk-räckena" är de ju en lutande balk som går ner i marken, hur i h#####e tänkte dom där ? De är ju som gjort för att en bil ska åka upp o volta på skiten ?
såna där har de mellan jönköping-habo. I början på de där "balk-räckena" är de ju en lutande balk som går ner i marken, hur i h#####e tänkte dom där ? De är ju som gjort för att en bil ska åka upp o volta på skiten ?
undrar om de är starka nog så de inte trycks sönder.
Senast redigerat av Seth (8 januari 2011)
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
De funkar rätt bra. De har satt upp sådana på sträckan gårdstånga-hurva. Dagen efter de var färdiga med första sträckan hade någon redan testat. Och de böjde sig såklart men de är bara för de att skruva lite så har de bytt.