3364
Sök

Knackande ljud Seat ibiza 2,0 16v

70 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Tjena jag har en Seat Ibiza GTI (cupra) från 98.

Idag när jag stog brevid bilen när den va på hörde jag ett "knackande" ljud från motorn. Jag tycker det verkar komma någonstans vid hjulhuset på pasagerarsidan, Ljudet kommer när bilen stått på en liten stund. Stänger du sen av den o startar om låter det inget på någon minut. sen kommer det sakta igen. När jag hörde det första gången lät det ganska högt. hörde det när jag stog några meter ifrån bilen.
Ljudet hörs bäst somsagt i höger hjulhus.

oljenivå är korekt så troligen inte det som spökar.

Kan det va vattenpumpen?

Mvh Jonas

102 Inlägg
9 januari 2011
följer knackande ljudet med varvtalet?

138 Inlägg
10 januari 2011
byggisboy skrev:
Tjena jag har en Seat Ibiza GTI (cupra) från 98.

Idag när jag stog brevid bilen när den va på hörde jag ett "knackande" ljud från motorn. Jag tycker det verkar komma någonstans vid hjulhuset på pasagerarsidan, Ljudet kommer när bilen stått på en liten stund. Stänger du sen av den o startar om låter det inget på någon minut. sen kommer det sakta igen. När jag hörde det första gången lät det ganska högt. hörde det när jag stog några meter ifrån bilen.
Ljudet hörs bäst somsagt i höger hjulhus.

oljenivå är korekt så troligen inte det som spökar.

Kan det va vattenpumpen?

Mvh Jonas

Har du kommit på va det va?

70 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare

Nej! Har inte kollat mer på det, har du liknande ljud? Såg att du också körde en cupra och har även läst om en annan som hade exakt samma problem, så detta kanske är något ljud som är väldigt vanliga på curpor?
Hoppas någon kunnig kikar in i tråden och ger ett bra svar!

138 Inlägg
10 januari 2011
byggisboy skrev:

Nej! Har inte kollat mer på det, har du liknande ljud? Såg att du också körde en cupra och har även läst om en annan som hade exakt samma problem, så detta kanske är något ljud som är väldigt vanliga på curpor?

Exakt samma ljud. Ljudet kommer från hjulhuset på passagerar sidan. Jag var oxå inne på att det kunde vara vattenpumpen.

Ända skillnaden är att mitt knackande kommer och går, det låter vissa gånger vissa gånger hör man inget. När den väl låter så behöver jag bara varva upp bilen lite och ljudet försvinner.

Du får hojta till om du lyckas få svar på vad knackande kan bero på.
Senast redigerat av Slickk_dude (10 januari 2011)

70 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Slickk_dude skrev:
byggisboy skrev:

Exakt samma ljud. Ljudet kommer från hjulhuset på passagerar sidan. Jag var oxå inne på att det kunde vara vattenpumpen.

Ända skillnaden är att mitt knackande kommer och går, det låter vissa gånger vissa gånger hör man inget. När den väl låter så behöver jag bara varva upp bilen lite och ljudet försvinner.

Du får hojta till om du lyckas få svar på vad knackande kan bero på.

Skumt! Men vem vet detta kanske är ett ljud som hör till cuprorna?  Eller så kanske vattenpumpen börjar bli sliten, hur många mil har din gått och har du testat byta något?

138 Inlägg
10 januari 2011
Min har ba rullat 12740 mil...Fast det här ljudet uppstod i början av vintern. Jag har inte bytt något än så länge...

Ditt knackande, hörs det hela tiden?

70 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Slickk_dude skrev:
Min har ba rullat 12740 mil...Fast det här ljudet uppstod i början av vintern. Jag har inte bytt något än så länge...

Det hörs när motorn gått en stund, när den är varm. Men ibland hörs det inte även om motorn är varm, stänger man av motorn när man hört ljudet och sedan startar upp den igen dirrekt så tar det en liten stund innan ljudet smygande kommer tillbaka först tystare för att sedan öka och låta högre.

138 Inlägg
10 januari 2011
byggisboy skrev:
Slickk_dude skrev:

Det hörs när motorn gått en stund, när den är varm. Men ibland hörs det inte även om motorn är varm, stänger man av motorn när man hört ljudet och sedan startar upp den igen dirrekt så tar det en liten stund innan ljudet smygande kommer tillbaka först tystare för att sedan öka och låta högre.

Jaha okey, knackandet på min bil hörs typ inte alltid någon gång då och då. Hur långt har din gått?

Sök