Slingrig väg med vrålande motor när man kör ur från kurvan och bromsar in inför nästa lite längre bort. När man åker mot havet för att ta ett dop eller bilträff. Medans solen värmer en långt in på nattens timmar ^^
Solnedgång när man färdas på en glest trafikerad motorväg omgiven av det öppna landskap Sverige är så känt för. Forden på Cruise-control i 110KM/H med Bob Seger's "Against the Wind" spelandes i sådär lagom volym, och man känner hur bilen bara flyter fram över ojämnheterna i vägen samtdigt som det enda man hör är musiken då bilen är så väl isolerad. Det är körglädje enligt mig, underbart.
Det finns inget goare:P
There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Eller efter en riktig åkning som gett dig en rejäl kick så slår man på musik från MUSTASCH låtval nr 1 BLACK CITY Lyssna på texten den handlar om streetrace och förnedring av motståndaren. Går mkt väl att applicera på landsvägsåka..
BMW'n en stekhet sommardag, bak med takluckan, ner med rutorna och glida runt på fina sköna kurviga "70" vägar. Helt otroligt härligt. Annars samma väg mitt i vintern med full värme på fläkten och fullt ställ i varje kurva.. Om man bara hade diffbroms och lite mer mos under huven...
"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
körglädje för mig är då bilen rullar klockrent ev pysventil och till det viktigaste da att den drar beroeende på gaspedalen, kroppen ska tryckas mot sätet då man gasar dt kallar jag körglädje:D
Körglädjen för mig börjar redan när jag vrider om nyckeln och v8an mullrar igång. Att få slänga i en bra skiva i stereon, höra ståbasen i bakgrunden som komplement till motorljudet, doften av gamla doftgranar, läder, bensin och den där gammelbilsdoften som jag antar beror på både mögel och intorkad öl i baksätet.
Att styra ut kärran på riksvägen, cruisa fram i sånt där lagom tempo, utan stress, utan nåt speciellt mål (no particular place to go), veva ner rutan och hänga ut vänsterarmen, känna solen värma och varma vindar som fläktar in genom rutan. Läder som klibbar fast mot huden och känslan av backelitratten som så många händer hållt i genom åren.
Min bil är körglädje för mig - varje gång, varje dag, varje liten sekund jag sitter bakom ratten på den så mår jag sååååå jävla bra.
En varm sommardag, en lång raksträcka. Ner med rutorna, gasen i botten och ljudet av en vrålande V8 när man trycks ner i sätet. Då känns det jävligt bra
Körglädje för mig är när man känner att man har kontakt med bilen. Man kan provocera men ändå veta vart hjulen styr. Man har kontroll, även fast det går på bredden. När man har nära till skrattet. Då är det körglädje.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jag gillar känslan utav att bara glida runt och få se folk blickar om de uppskattar bilen en riktigt skön sommardag. Det är väl olika för alla vilken bil man uppskattar.
Aktiv körning med mycket motor lite väghållning, Då mår jag som bäst när man känner att man ändrar riktning på 2 ton när man vrider ratten. lättkörda bilar är enligt mig skittråkiga .. Jag vill känna att jag kör bil jag vill känna att jag har kontrollen och inte förlita mig på någon hjälpsystem.
Aktiv körning med mycket motor lite väghållning, Då mår jag som bäst när man känner att man ändrar riktning på 2 ton när man vrider ratten. lättkörda bilar är enligt mig skittråkiga .. Jag vill känna att jag kör bil jag vill känna att jag har kontrollen och inte förlita mig på någon hjälpsystem.
Jag vill nog ha mycket väghållning!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Vi uppfattar saker olika Det är ju dendär kicken av att ligga på gränsen och få lite darr i knäna som ger mig körglädje Det kan man få med alla bilar fast i olika hastigheter
Att hitta just den rätta hastigheten, just den rätta låten, och just den perfekta vägen att lugnt o sansat glida fram på en varm dag i den svenska högsommaren. Det är en sorts körglädje. En annan sorts körglädje är när man får pressa en kvick liten bil runt en riktigt kurvig väg, att få ligga precis på gränsen där greppet försvinner.
Att hitta just den rätta hastigheten, just den rätta låten, och just den perfekta vägen att lugnt o sansat glida fram på en varm dag i den svenska högsommaren. Det är en sorts körglädje. En annan sorts körglädje är när man får pressa en kvick liten bil runt en riktigt kurvig väg, att få ligga precis på gränsen där greppet försvinner.
Håller med!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Att köra bil är roligt och därmed bjuder allt från en skåpbil till en sportbil på körglädje, men riktig körglädje är när man faktiskt gör någon skillnad bakom ratten; Att köra fort rakt fram kan vem som helst göra och det är i princip vad för bil man kör som avgör. Men när vägen svänger kan en skicklig person bakom ratten på fel bil köra ifrån en mindre duktig förare i rätt bil.
Tänk på avsnittet när Sabine Schmitz kör en Transit på samma tid som Jeremy Clarkson kör en Jaguar S-type.
Nästa viktiga steg på min stege är en bil som uppträder korrekt, bilen skall fungera som en förlängning av en själv och man skall ha fokus på vägen och inte på att balansera bilen på vägen om ni förstår skillnaden. Detsamma gäller motorer, det skall finnas ett register och inte ett kort sådant man måste lägga fokus och balansera på.
Det ovanstående är skillnaden mellan en rolig bil, och en bil som får den roliga bilen att framstå som tråkig.
Du tycker alltså inte något är roligt då vem som helst kan göra det? Tråkigt liv du måste ha:)
För mig är körglädje när jag blir glad av att köra!
Detta måste delas upp i underdelar: det som beror på bilen, miljön, mig själv.
Det som beror på bilen som gör mig glad: ljudet(5 eller 8 cylindrar+turbo)!, accelerationen(snabbt och med en turbokick), väghållningen(styvt, exakt).
Det som beror på miljön som gör mig glad: de första turerna på våren, sommarkvällar, torr,slät och tyst asfalt, folk som vill spontanrejsa, när jag vinner ett race(speciellt mot Bmw), när folk kollar in bilen.
Det som beror på mig själv som gör mig glad: när jag råkat hålla rätt hastighet precis vid en poliskontroll.
Att köra bil är roligt och därmed bjuder allt från en skåpbil till en sportbil på körglädje, men riktig körglädje är när man faktiskt gör någon skillnad bakom ratten; Att köra fort rakt fram kan vem som helst göra och det är i princip vad för bil man kör som avgör. Men när vägen svänger kan en skicklig person bakom ratten på fel bil köra ifrån en mindre duktig förare i rätt bil.
Tänk på avsnittet när Sabine Schmitz kör en Transit på samma tid som Jeremy Clarkson kör en Jaguar S-type.
Nästa viktiga steg på min stege är en bil som uppträder korrekt, bilen skall fungera som en förlängning av en själv och man skall ha fokus på vägen och inte på att balansera bilen på vägen om ni förstår skillnaden. Detsamma gäller motorer, det skall finnas ett register och inte ett kort sådant man måste lägga fokus och balansera på.
Det ovanstående är skillnaden mellan en rolig bil, och en bil som får den roliga bilen att framstå som tråkig.
Du tycker alltså inte något är roligt då vem som helst kan göra det? Tråkigt liv du måste ha:)
För mig är körglädje när jag blir glad av att köra!
Detta måste delas upp i underdelar: det som beror på bilen, miljön, mig själv.
Det som beror på bilen som gör mig glad: ljudet(5 eller 8 cylindrar+turbo)!, accelerationen(snabbt och med en turbokick), väghållningen(styvt, exakt).
Det som beror på miljön som gör mig glad: de första turerna på våren, sommarkvällar, torr,slät och tyst asfalt, folk som vill spontanrejsa, när jag vinner ett race(speciellt mot Bmw), när folk kollar in bilen.
Det som beror på mig själv som gör mig glad: när jag råkat hålla rätt hastighet precis vid en poliskontroll.
Det står rakt upp och ner i den texten du citerar; "riktig" körglädje, eller om du så vill den mesta körglädjen, ligger i när man själv presterar något. Det betyder självklart inte att saker man gör gemensamt eller som alla kan göra inte kan vara roligt, det är din egna (fel)tolkning.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Syftet med tråden var ju just att körglädje kan vara vad som helst som man själv upplever i stunden enligt mig, och jag tror enligt många.
Jag känner grym körglädje bara av att gå ut i garaget nu på vintern med en whisky och sätta mig i min Austin Racer. Jag behöver inte ens starta motorn.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.