3665
Sök

HD-kamera på bilen - ContourHD vs. GoPro HD Hero - Vilken är bäst?

349 Inlägg
28 januari 2011
Gopro används på "Vem kan slå Filip och Fredrik" också, pluss ett dussintal andra serier som jag lagt märke till, bland annat amerikanska "Ax Men" där dom även dyker med kamerorna.

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653

22 Inlägg
22 februari 2011
Någon med GoPro som skulle kunna slänga upp en svensk kvällsfilm? smile har nämligen beslutsångest över vilken man ska köpa! smile Är ruggit intresserad av GoPron, men finns det bättre alternativ så får man väl köra på det!!

Jag är din fotograf i gryningen!

Japansk
72 Inlägg
17 mars 2011
GoPro Hero HD med motorsportspaketet helt klart, linsen är kanon !
Kolla in GoPros egna youtube kanal så ser du kvaliteten.

http://www.youtube.com/watch?v=naZ60vXJVWI

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

22 Inlägg
20 mars 2011
Jo, har nu beställt en GoPro Motorsport, men ville jämföra lågljus kvalitén! kör mkt film med min canon 5D men vill ju inte rigga upp den! får la göra lite riktiga tester när jag får min smile

111 Inlägg
21 mars 2011
Är helnöjd med min GoPro med, det bästa med GoPro är att den kan användas till så mycket mer, dyka under vatten till 60m om jag inte minns helt fel, den använd bland många tv program(Ett bra tecken enligt mig)

Det finns mycket tillbehör, det kommer att lanseras en extern skärm till den imom kort om den inte redan är ute!

Bra batteri tid!

Här har du ett test mellan en GoPro HD och en "RIKTIG" HD Kamera

MVH
M2

Svetsare
3 150 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
M2 skrev:
Är helnöjd med min GoPro med, det bästa med GoPro är att den kan användas till så mycket mer, dyka under vatten till 60m om jag inte minns helt fel, den använd bland många tv program(Ett bra tecken enligt mig)

Det finns mycket tillbehör, det kommer att lanseras en extern skärm till den imom kort om den inte redan är ute!

Bra batteri tid!

Här har du ett test mellan en GoPro HD och en "RIKTIG" HD Kamera

MVH
M2

Skärmen har som du sa redan kommit  smile  Såg den först nu:

http://www.raidopower.se/Shop/Image/Article/lcd-bacpac.jpg

http://www.raidopower.se/gopro-lcd-bacpac/1070-0

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

193 Inlägg
23 mars 2011
Danne08a skrev:
Jag har en Contour 720 och är nöjd. Det är bara vindbruset som stör i högre farter. Jag köpte den först och främst för att ha på hjälmen i Afghanistan. Till det är den mycket smidigare. Har inte haft något problem med att den har stängts av för att det har vart för stötigt eller så. Absolut prisvärd med bilkittet!

Jag köpte den dyraste varianten av Countor, den funkade jättebra i ljusa förhållanden.. ett tag. Efter några timmars filmande så började bilden snurra runt av sig själv, den sa att det var slut på minne och batteri när det var ca 80% kvar till tomt. Jag lämnade in den och fick en ny, på denna så satt batteriluckan löst och bilden blev suddig i kanterna så jag lämnade in den igen och fick ytterligare en ny. Så fort det började vibrera så stängde den av sig själv, så jag lämnade in den igen. Nu är jag inne på min 4:e och den fungerar suveränt, än så länge. Det är väl bara en tidsfråga innan denna också går sönder..

Men visst, det är en bra kamera när den väl fungerar. Det häftigaste med kameran är att den filmar 60 bilder/sek i 720p, det blir riktigt fräckt att kolla på vurpor i slowmotion. Det enda jag saknar är ett uttag för extern mic och monitor.

Svetsare
3 150 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Stennert skrev:
Danne08a skrev:
Jag har en Contour 720 och är nöjd. Det är bara vindbruset som stör i högre farter. Jag köpte den först och främst för att ha på hjälmen i Afghanistan. Till det är den mycket smidigare. Har inte haft något problem med att den har stängts av för att det har vart för stötigt eller så. Absolut prisvärd med bilkittet!

Jag köpte den dyraste varianten av Countor, den funkade jättebra i ljusa förhållanden.. ett tag. Efter några timmars filmande så började bilden snurra runt av sig själv, den sa att det var slut på minne och batteri när det var ca 80% kvar till tomt. Jag lämnade in den och fick en ny, på denna så satt batteriluckan löst och bilden blev suddig i kanterna så jag lämnade in den igen och fick ytterligare en ny. Så fort det började vibrera så stängde den av sig själv, så jag lämnade in den igen. Nu är jag inne på min 4:e och den fungerar suveränt, än så länge. Det är väl bara en tidsfråga innan denna också går sönder..

Men visst, det är en bra kamera när den väl fungerar. Det häftigaste med kameran är att den filmar 60 bilder/sek i 720p, det blir riktigt fräckt att kolla på vurpor i slowmotion. Det enda jag saknar är ett uttag för extern mic och monitor.

Även GoPro HD kan filma 720p i 60fps  smile   Och 1080p/960p i 30fps.
Senast redigerat av ZonaX (23 mars 2011)

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

193 Inlägg
23 mars 2011
ZonaX skrev:
Stennert skrev:
Danne08a skrev:

Jag har fått känslan av att man får mer valuta för pengarna med GoPro:n, jag ska pröva en sådan när min rasar igen.

Svetsare
3 150 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Stennert skrev:
ZonaX skrev:
Stennert skrev:

Jag har fått känslan av att man får mer valuta för pengarna med GoPro:n, jag ska pröva en sådan när min rasar igen.

Det är även extrem vidvinkel när man filmar med, jag tror det är 720p eller 960p  smile  Fish-eye effekt  smile

Funderar faktiskt på att köpa den nu när lcd-skärm har kommit  smile  Det enda tråkiga är väll kanske ljudupptagningen som inte är det bästa kanske  hmm
Senast redigerat av ZonaX (23 mars 2011)

111 Inlägg
23 mars 2011
ZonaX skrev:
Stennert skrev:
ZonaX skrev:

Det är även extrem vidvinkel när man filmar med, jag tror det är 720p eller 960p  smile  Fish-eye effekt  smile

Funderar faktiskt på att köpa den nu när lcd-skärm har kommit  smile  Det enda tråkiga är väll kanske ljudupptagningen som inte är det bästa kanske  hmm

Ljudet beror helt på vilken baklucka du har till kamera case't, där finns en som är helt stängd samt en med hål för att fånga upp så mkt ljud som möjligt, oftast är filmerna på youtube filmade med den så kallade stängda luckan för att man är rädd att ifall de skulle skita sig så skyddar den mer.

Någon här som har några bra inställningar till GoPro HD? Det finns ju några inställningar man kan pilla på den men är inte riktigt med på noterna där, någon som har tips? film på youtube som förklarar?

MVH
M2

Svetsare
3 150 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
M2 skrev:
ZonaX skrev:
Stennert skrev:

Ljudet beror helt på vilken baklucka du har till kamera case't, där finns en som är helt stängd samt en med hål för att fånga upp så mkt ljud som möjligt, oftast är filmerna på youtube filmade med den så kallade stängda luckan för att man är rädd att ifall de skulle skita sig så skyddar den mer.

Någon här som har några bra inställningar till GoPro HD? Det finns ju några inställningar man kan pilla på den men är inte riktigt med på noterna där, någon som har tips? film på youtube som förklarar?

MVH
M2

Ok, för jag tänkte om man hade den lite som "allround-kamera" nu när det kommit skärm så kan man typ filma lite på Strippen, Elmia osv. Tråkigt dock om ljudet som sagt skiter sig, men det kanske duger då om man har den öppna luckan?

111 Inlägg
23 mars 2011
ZonaX skrev:
M2 skrev:
ZonaX skrev:

MVH
M2

Ok, för jag tänkte om man hade den lite som "allround-kamera" nu när det kommit skärm så kan man typ filma lite på Strippen, Elmia osv. Tråkigt dock om ljudet som sagt skiter sig, men det kanske duger då om man har den öppna luckan?

Du behöver inte använda skyddet, du kan ju filma med bara kameran i handen smile

MVH
Michael

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 mars 2011
Yttligare en tråd där man på 5 minuter går från att knappt veta att grejorna existerar till att nästan klicka på "köp". Tack för det wink

Helt plötsligt har man hittat utsäkter för att köpa en.

Jag skulle isåfall ha den med på fisketurer i båten. Ev att kunna sätta den upp under taket med vy ner i båten där man står och drillar fisk.

Men skulle även vilja ha möjligheten att ha den på mig för fräckare sekvenser. Kanske modifiera en keps med rätt fäste eller ha den som "pannlampa"

Känns nästan som Contour HD är bästa välet pga storleken och utformningen. GoPro blir väl på tok för klumpig att hitta lösningar på huvudet utan att ha hjälm?

Kommer nog även få hänga med på can-am:en och filma lite fräcka turer också. Då både hjälmmonterad och på maskinen.

Den kommer uteslutande användas i bra ljusförhållanden vilket verkar vara större nackdel på contour:en.
Vad gäller fisket så borde inte den lilla vinden störa ljudet märkbart som också verkar vara lite sämre egenskap.

Tror ni contour är bästa valet för mig ändå?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

111 Inlägg
23 mars 2011
Martin 9-3 skrev:
Yttligare en tråd där man på 5 minuter går från att knappt veta att grejorna existerar till att nästan klicka på "köp". Tack för det wink

Helt plötsligt har man hittat utsäkter för att köpa en.

Jag skulle isåfall ha den med på fisketurer i båten. Ev att kunna sätta den upp under taket med vy ner i båten där man står och drillar fisk.

Men skulle även vilja ha möjligheten att ha den på mig för fräckare sekvenser. Kanske modifiera en keps med rätt fäste eller ha den som "pannlampa"

Känns nästan som Contour HD är bästa välet pga storleken och utformningen. GoPro blir väl på tok för klumpig att hitta lösningar på huvudet utan att ha hjälm?

Kommer nog även få hänga med på can-am:en och filma lite fräcka turer också. Då både hjälmmonterad och på maskinen.

Den kommer uteslutande användas i bra ljusförhållanden vilket verkar vara större nackdel på contour:en.
Vad gäller fisket så borde inte den lilla vinden störa ljudet märkbart som också verkar vara lite sämre egenskap

Tror ni contour är bästa valet för mig ändå?

Det finns ett pan lampe fäste till gopro HD här:
http://www.sportscam.se/se/art/gopro-he … -mount.php

Alla fästen och balla vinklar du kan tänka dig finns till GoPro wink

MVH
Michael
Senast redigerat av M2 (23 mars 2011)

207 Inlägg
24 mars 2011
Jag har för mig att även Mythbusters använder sig av GoPro HD, det ser iallafall ut som det om man tittar noga på kamerorna de använder som "expendables" i senaste säsongen smile

Jag har fått för mig att GoPro är bättre än CountourHD iaf, om man är snål kan man ju köpa en lite billigare variant som inte klarar 720p/60 eller 1080, bara 720/30 och jag TROR 960/30 smile Den kostar en femhunka mindre eller något? smile

Edit:
Tycker att det finns lite lite filmer där de har satt kameran på en bil dock, vanligt street use, plus att de flesta verkar undvika att använda kamerorna i mörker/skymning, antar att det också är ett tecken? big_smile
Det som jag skulle vilja ha, som jag inte vet om det finns på någon av dem (troligtvis inte) är låsbar exponering, vet inte hur det blir då men misstänker att kameran försöker kompensera för ljuset och så blir det bara slarvsylta av filmen tongue
Senast redigerat av Znurf (24 mars 2011)

22 Inlägg
24 mars 2011
SVT, BBC och TV4 osv har jag sett använder dom! så dom måste ju vara bra smile men ingen kamera e direkt "bra" i lågt ljus! kommer nog ta 5år innan det börjar dyka upp bra kameror som klarar av lågt ljus till en bra peng!

193 Inlägg
24 mars 2011
Patrik-C skrev:
SVT, BBC och TV4 osv har jag sett använder dom! så dom måste ju vara bra smile men ingen kamera e direkt "bra" i lågt ljus! kommer nog ta 5år innan det börjar dyka upp bra kameror som klarar av lågt ljus till en bra peng!

Vilken syftade du på?

Vi har en gammal Hi-8 Kamera från Sony som filmar suveränt i mörker! Inga gryniga bilder eller regnbågsfärgade flimmerprickar, jag ska se om jag kan konvertera om en film till digital form. Så tekniken finns ju, det är bara att tillverkarna håller tillbaka på utvecklingen.

22 Inlägg
24 mars 2011
ja, men det e på band! dagens CMOS sensorer e kassa i lågt ljus smile elr, aa betalar du runt 20k så får du en bra, stor, klumpig kamera som skulle klara av de hyfsat bra! smile

207 Inlägg
25 mars 2011
Ja om man ska se mer i mörker så måste ju slutaren per frame vara öppen längre och det leder ju till långsammare film, och det är ju useless att ha 720p/60 i dagsljus och 720p/10 + grynigt på kvällen (hög ISO?) tongue Sen som sagt kommer någon typ av ljuskälla in i bilden (ficklampa, framljus, gatulampa, månen) och vips så kastar kameran om sig till "dagsljusläge" (om man inte kan låsa det) för kameran föredrar ju ljus framför mörkt? big_smile Och filmen blir bara ett evigt omställande av ljus, grynighet och lagg tongue

Men nog om det nu, det är ju ganska offtopic på de här kamerorna smile
Och jag kan även ha fel "hur det funkar" i min text men det bjuder jag på tongue

Sök