Labbz0re skrev:
Tjenare alla ljud älskare!
Eftersom jag är helt ny inom bil och ljud så har jag nån liten fråga till er!
1. Jag har bestämt mig för att köpa 2st Incriminator Audio Death Penalty Series 21'' dom är väll riktigt bra? jag lyssnar mäst på house/electro och sånt, typisk sånt som går på krogen om man säger så
LÄNK TILL DESSA :
http://www.soundsolutionsaudio.com/stor … ml#reviews2.
MEN, eftersom jag är helt okunnig inom ljud så vettja'fansen inte vad jag behöver till dem som tex vad för slutsteg? vet ju inte vad jag ska kolla på allt dedära med watt och kanaler och så.. Så jag undrar om ni kan länka det jag behöver för att kunna njuta av dessa två till !? behöver jag ett eller två slutsteg?
3. Läser på flera sidor&forum där folk skriver att man behöver ett riktigt kvalete märke, bra slutsteg till sin bas för att man ska få ut det bästa av den och många säger att man inte måste ha det bästa bara de stödjer det basen behöver.. (ni fattar nog vad jag menar) vad tycker ni ?
4. ser på vissa youtube videos där folk även har ett bilbatteri i backluckan med, kopplat till basen/slutsteget? i have no idea, behöver jag det med? om det nu änns är ett batteri? hehe lulz.
5. Och om jag även ska köpa nya sånna högtalare som sitter i bilen på dörrarna och så måste jag veta det tills jag köper slutsteg eller kopplas det inte ihop? så jag kan köpa det senare altså. sånna diskant högtalare eller vad det nu kallas. där orginal högtalarna sitter.
Det var mina frågor svara gärna i på detta vis " 1. : (svar..) " så det blir lättfattat för mig hehe ;D
vet ännu inte vilken bil jag ska köpa och haljudet i men det gör nog inget. ska första köpa bil innan jag bygger lådan så jag vet måtten och de.
Tack till alla som svarar! riktigt sjyst med lite hjälp!
får säkert svar på dessa om jag läser runt på forumet men vill göra så jag fattar det lättare bara
/Labbz0re.
Är detta ditt första ljudbygge?
1: Incriminator Audio är bra grejer! Finns dock importör i sverige,
http://bilstereoonline.se/index.php?pag … mp;lang=sv2: Du behöver ett eller två monoblock,för att ge dig en liten idé på vad du gett dig in på kan vi säga så här,om du köper bas för 1000kr ska du kika på steg som kostar det dubbla. Det är en oskriven regel!
3: Ja du ska ha ett steg som matchar basen/basarna effektmässigt och impedans mässigt.
Dvs om basen har dubbla 4ohms spolar och du ska ha två stycken basar så kopplar du dom så det blir ett ohm då ska du ha ett steg som levererar mycket effekt i 1ohm tex detta:http://www.audio-control.se/art-1.asp?id=407&iPageID=66 så ska du se att de blir fart på dina 21"
4: Ja du det finns en oskriven regel om detta med! 1st extra batteri per 1000rms.. Om vi leker med tanken att du skulle handla det steget jag länka som levererar ca8000rms vid 1ohms last skulle du alltså behöva 8st batterier minst,ström är en sån sak man aldrig kan få för mycket av..
5: Du får kika i bilen du ska montera ljudet i vad du ska ha för mått på högtalarna tex 5.25" eller 6.5" mm..
Jag skulle nog dock tipsa dig om att köpa lite billigare grejer och testa först,för det kommer dra iväg med pengar riktigt riktigt rejält med ett sånt här bygge! för att ge dig en liten vink av vad det handlar om
2st IA death penalty 20.000:-
1st Monoblock 25.000:-
8st Batterier 20.000:-
Diverse Kablar 4000:-
så runt 80.000kr kommer det gå lös på om du ska köpa nytt,billigare om du kan tänka dig köpa beg!
Sen tillkommer massa dämpmatta mm också....
kan ju också tillägga att detta är stereobygge på HÖG nivå,inget jag skulle rekomendera om det är ditt första bygge,inte som andra bygge heller för den delen....