3538
Sök

Olika extraljus!

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag funderar på att inköpa extraljus till bilen.

Det är nämligen så att jag pratade med en kompis, han berättade för mig att det finns olika sorter, och då menar jag inte märken.

Enligt han så fanns det lampor som lyser längre frammåt och vissa som lyser lite bredare?
Han tyckte att man skulle ha 3st, dom två på sidorna som lyser brett och ett i mitten som lyser långt.
Då undrar jag om detta stämmer, samt vad dessa som lyser långt heter.

Det är även så att jag har en sånhär liten extraljusramp som tänds då jag sätter på heljus, kan jag fortfarande ha denna och även 3 nya extraljus?

Tack på förhand!
Ha en trevlig lördagkväll!

70 Inlägg
22 januari 2011
#2
japp det är en mkt bra ljuskombo med ett pencil i mitten och två fjärr på kanterna,
Jo du borde kunna ha kvar den rampen, dock beroende på hur stor generator du har:)


Mr_Aira
105 Inlägg
22 januari 2011
#3
går bra att ha kvar den rampen, du kan dra styrströmmen till reläna till dina 3 extraljus som du ska ha på bilen,

det finns breda lysten (flod)
det finns långa lysen (pencil)

om du går in någon stans där dom säljer extraljus så hjälper dom dej med detta, hade kört på 3långa, men vanligast är 2bred på sidan och 1 lång i mitten

hade hella rallye 3003 som var både lång och bred på samma gång.

mvh micke


Quattro - bar å åk
621 Inlägg
22 januari 2011
#4
Jag har 3st xtraljus 2st flod och 1st pencil. Alla med xenon och det blir bra ljus!!
Kör med NBB alpha 175

http://forumbilder.se/images/492201161355P8af5.jpg
Senast redigerat av p-nyhlen (22 januari 2011)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#5
Mr_Aira skrev:
går bra att ha kvar den rampen, du kan dra styrströmmen till reläna till dina 3 extraljus som du ska ha på bilen,

Har en TOYOTA COROLLA 1,3, menar du att jag kan på nått vis koppla in mina nya relä/n, till det som ljusrampen sitter på?

Har inte tänkt göra detta själv, men det kan ju vara bra med förslag smile


Tack alla andra för era svar!

Mr_Aira
105 Inlägg
22 januari 2011
#6
elsmurfo skrev:
Mr_Aira skrev:
går bra att ha kvar den rampen, du kan dra styrströmmen till reläna till dina 3 extraljus som du ska ha på bilen,

Har en TOYOTA COROLLA 1,3, menar du att jag kan på nått vis koppla in mina nya relä/n, till det som ljusrampen sitter på?

Har inte tänkt göra detta själv, men det kan ju vara bra med förslag smile


Tack alla andra för era svar!

dom tänds ju förhoppningsvis med ett relä eller 2 vet ej, men säkert går det att följa bak trådarna till relät och ta startströmmen från det. fast dra strömkablar och jord måste du iaf,


Forummoderator
18 011 Inlägg
22 januari 2011
#7
Mr_Aira skrev:
elsmurfo skrev:
Mr_Aira skrev:
går bra att ha kvar den rampen, du kan dra styrströmmen till reläna till dina 3 extraljus som du ska ha på bilen,

Har en TOYOTA COROLLA 1,3, menar du att jag kan på nått vis koppla in mina nya relä/n, till det som ljusrampen sitter på?

Har inte tänkt göra detta själv, men det kan ju vara bra med förslag smile


Tack alla andra för era svar!

dom tänds ju förhoppningsvis med ett relä eller 2 vet ej, men säkert går det att följa bak trådarna till relät och ta startströmmen från det. fast dra strömkablar och jord måste du iaf,

Vad har du för generator på den? 45A? Inte helt otroligt. Den laddar på pappret 540 watt.
Fram och bakljus vill ha ca 130 w vid helljus. Kupefläkt vettefan men gissat på 70w. Övrig åtgång? 20w?

Utan att nu ens tänkt på värmesäten eller elbaktuta eller torkarna (motorer och värmetrådar vill ha massor av kräm)  så har du 320w över till ljusen. Om du inte har nån stereo på alltså... Tänk dig för vid val av ljus då det känns som du närmar dig gränsen för vad bilen orkar ladda. Dessutom ska batteriet laddas upp efter start och kallt väder osv....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#8
okej okej, men då kanske jag ska skrota ljusrampen?
Ska ta och kolla vid tillfälle vad min generator ligger på, detta bör stå på den eller i "boken" till bilen?

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 januari 2011
#9
elsmurfo skrev:
okej okej, men då kanske jag ska skrota ljusrampen?
Ska ta och kolla vid tillfälle vad min generator ligger på, detta bör stå på den eller i "boken" till bilen?

Tekniska data vanligen sist eller först i boken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#10
Dieselsmurfen skrev:
elbaktuta

En sån skulle jag vilja se. wink

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 januari 2011
#11
Drönirettab skrev:
Dieselsmurfen skrev:
elbaktuta

En sån skulle jag vilja se. wink

Kompressorhorn kopplat till bakruteknappen? ;-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#12
ska ut och kolla nu då jag ska på affären vad som står i manualen smile

Återkommer

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#13
Har tittat igenom hela manualen två gånger nu, även teknisk data delen, står ingenting om generator där

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#14
Kolla på generatorn om det står någonting där. smile

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#15
får bli imorgon, usch så kallt:P

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#16
Ähh, är ju bara runt 13 grader här iaf. wink

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#17
-21 här... smile

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#18
Är det "bojn" du menar så förstår jag, där är det ju alltid kallt. wink

Har en tångamperemeter om du vill ha hjälp, men det beror ju på vart du håller till.

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#19
hehe jo det är kallt här i bojn smile
Om vi leker med tanken att generatorn är på 45A, orkar den inte med 3 extraljus då?

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#20
Det beror ju bla på hur många watt som rampen drar totalt och även vilken effekt du väljer på de andra extraljusen, kolla effekten på rampens lampor och skriv också hur många lampor rampen har.

Jag vet inte hur mycket ström din bil drar normalt sett, min 240 med B230E drar iaf ca 23 A med endast halvljuset igång. Om din bil drar typ 20 A så blir det alltså 25 A över, men när du slår på fläkten och eventuellt elsitsar så är min gissning att generatorn börjar svika om motorn bara går på tomgång.

Har rampen tex 3 st 55W lampor så drar de teoretiskt 12,6 A räknat på 13 V, elsitsar kan dra 30 W per element och med enbart förarstolen blir det 4,6 A (också 13 V). Sätter du 3 st nya extraljus på 55 W per lampa så går generatorn back direkt, absolut. smile

Jag har själv inte haft ljusramp på någon av mina bilar, men skulle jag ha en så hade den plockats bort direkt när vanliga extraljus sattes dit. Jag ser ingen anledning till att ha kvar en sån när "riktiga" extraljus används, men det är ju jag det.
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2011)


Sök