3440
Sök

Köpråd: Volvo s40 T4

Streetracer
53 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
#1
Eftersom man inte kan lägga in ny tråd på Köpråd så va detta det närmaste jag kunde komma.

Ska köpa mig en s40 T4.
Har hört att det skiftar mellan kvaliten på motorn m.m beroende på årsmodell.

Vissa säger att -00 är lättast att trimma upp.
Andra säger att -00 har sämsta motorerna och att man ska satsa på över -02.

Sen gillar jag den silver metallic färgen som inte började göras förens -01.
Så egentligen är ju frågan, ska man ta en -01 eller -02, eller är det någon skillnad?

Någon som vet nogot om detta?

Även om det är något annan jag ska tänka på innan jag lägger pengarna på bordet?

Tacksam för svar!

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

643 Inlägg
20 juli 2006
#2
fas 2 skulle jag ha satsat på om jag skulle vilja ha en S/V40. .  smile helst med lucka wink. . dom är ovanliga men jäla fina big_smile


6 Inlägg
20 juli 2006
#3
Min kanske är till salu.

1 639 Inlägg
20 juli 2006
#4
Håller med  ovan... Definitivt FAS2 som gäller, bra mycket bättre kvallitet, rostskydd.. Dessutom snyggare instrumentering och bakljusen har klarare glas !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

684 Inlägg
20 juli 2006
#5
bakljus är bara o byta till de nyare inget vidare dyrt o gillar man inte interiören är inte den svår o byta till nyare ihäller

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Kaffeknarkare.
135 Inlägg
20 juli 2006
#6
T4R skrev:
Min kanske är till salu.
Ska du sälja bilen får du allt ta o plocka av vingen så köper jag den direkt tongue

Bästa ställningen måste ändå vara bakifrån. Fast spegelvänt.

Streetracer
53 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
#7
T4R skrev:
Min kanske är till salu.
Vad släpper du den för i så fall?

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Fortkörare
99 Inlägg
20 juli 2006
#8
Köp en T4 -03...bästa bilen utan tvekan

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

STI TypeR Driver
191 Inlägg
20 juli 2006
#9
Kolvar och stakar i Fas2 motorerna håller inte lika bra som i Fas1. Vissa säger att det räcker med att chipa så finns det risk för att smälta kolvar.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

6 Inlägg
21 juli 2006
#10
freddp skrev:
T4R skrev:
Min kanske är till salu.
Vad släpper du den för i så fall?
Har igentligen inga planer på att sälja den, men rätt bud så kanske...

Solfilmsmontör
947 Inlägg
22 juli 2006
#11
vettvilling skrev:
Kolvar och stakar i Fas2 motorerna håller inte lika bra som i Fas1. Vissa säger att det räcker med att chipa så finns det risk för att smälta kolvar.
Kan hända alla bilar... Min kusin skruva upp laddtrycket på sin nissan 200s14 med 0.3 bar ungefär (vet inte hur mkt högre laddtryck man får med chip men men...) och han smällte ettans kolv ungefär en kvart innan vi skulle lämna helsingborg och köra upp till elmia. Så det var ganska tråkigt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Volvo-driver
91 Inlägg
23 juli 2006
#12
Rekomenderar att satsa på en 01< dvs. fas 2 eller fas 3. Många förbättringar från tidigare fas, för att slippa barnsjukdomar. Själv är jag jätte nöjd med min, en fas2. Hoppas du hittar någon fin!

Volvo till folket!

1 639 Inlägg
23 juli 2006
#13
Finns väll även något man skulle kunna kalla Fas3 med den nya instrumentpanelen där tank och tempmätare sitter på vasin sida, vet inte vad det är för övriga förändringar... Någon som vet när denna kom ???

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

27 Inlägg
23 juli 2006
#14
Hallå! Jäkla trevlig bil du tänkt köpa.. Har inga direkta orsaker, men jag har hört att 2.0T ska vara lättare att få bättre klipp i än T4, har nån annan oxå hört det?  Många säger det, men nån direkt orsak snackas det mindre om..

Storleken har betydelse...

643 Inlägg
23 juli 2006
#15
krylle83 skrev:
Hallå! Jäkla trevlig bil du tänkt köpa.. Har inga direkta orsaker, men jag har hört att 2.0T ska vara lättare att få bättre klipp i än T4, har nån annan oxå hört det?  Många säger det, men nån direkt orsak snackas det mindre om..
det var väll för att 2,0T har en motor volym på 2,0 å T4:an har bara på 1,9 tongue


Fartygsingenjör
550 Inlägg
23 juli 2006
#16
krylle83 skrev:
Hallå! Jäkla trevlig bil du tänkt köpa.. Har inga direkta orsaker, men jag har hört att 2.0T ska vara lättare att få bättre klipp i än T4, har nån annan oxå hört det?  Många säger det, men nån direkt orsak snackas det mindre om..
Har inget med saken och göra, utan det handlar helt enkelt om hur mycket pengar du lägger ned på själva trimmningen sen om du väljer en fas1 eller fas2 spelar ingen större roll rent motormässigt, dock så är karosserna på fas2 kraftigt förbättrade vad det gäller rostskydd, barnsjukdomar etc.

Åter till topic så ska du ha en snabb orginal bil och inte tänka på försäkringar osv så ska du välja t4an annars en 2.0t och så chipar du den så har du ungefär samma effekt som i en t4 men med lägre skatt.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Streetracer
53 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
#17
wrapman skrev:
krylle83 skrev:
Hallå! Jäkla trevlig bil du tänkt köpa.. Har inga direkta orsaker, men jag har hört att 2.0T ska vara lättare att få bättre klipp i än T4, har nån annan oxå hört det?  Många säger det, men nån direkt orsak snackas det mindre om..
Har inget med saken och göra, utan det handlar helt enkelt om hur mycket pengar du lägger ned på själva trimmningen sen om du väljer en fas1 eller fas2 spelar ingen större roll rent motormässigt, dock så är karosserna på fas2 kraftigt förbättrade vad det gäller rostskydd, barnsjukdomar etc.

Åter till topic så ska du ha en snabb orginal bil och inte tänka på försäkringar osv så ska du välja t4an annars en 2.0t och så chipar du den så har du ungefär samma effekt som i en t4 men med lägre skatt.
Jo, men kollar man försäkringen på en t4a och en 2.0t så är det inte många 100lappar emellan.
Lite därför jag tar en t4a istället för en 93 aero tex.
Det ända svåra är att jag är jävligt kräsen att det ska se bra ut, det ända som gäller är ju en grå metallic, inte v40 (ser inte det snygga i dom, men ok den är praktisk). Sen vill jag inte ligga på 150 000 kr sträcket, räcker med en 100 000 för min plånbok.

Tack för alla svaren, finns ingen tvekan kvar om att det blir en s40 t4a, men nu gäller det bara att hitta rätt säljare och att chefen ger mig lite extra penning smile

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Chaufför
131 Inlägg
24 juli 2006
#18
mrcelica skrev:
Finns väll även något man skulle kunna kalla Fas3 med den nya instrumentpanelen där tank och tempmätare sitter på vasin sida, vet inte vad det är för övriga förändringar... Någon som vet när denna kom ???
Den kom 03 o kallades för Classic, utseendemässigt var förändringarna bla

Lackade lister
Svarta lycktor
Xc-grill
Vita sidomarkeringar
Kromad bagagelucke knapp


5 710 Inlägg
25 juli 2006
#19
Lade till Köpråd: i rubriken och flyttade till allmänt där tråden passar bättre.

MVH Moderatorn

MVH Jonas
..............

3 Inlägg
25 juli 2006
#20
min är till salu..



Sök