Halloj!
Har inte ens gjort en projekt tråd här så nu får det väl komma!
Min bil är alltså en Ford Thunderbird från 1988 med 5.0L v8 som original hade HISKELIGA 165 åsnekrafter! Avundsjuk?
Dock nu sitter det en lite små trimmad 5.0L v8 som är min fars gamla. Den har bland annat special slipad kam, portade insug och avgas kanaler, FRPP headers osv.
Tomat-lådan (automat) är preppad original AOD låda med shiftkit och lite förstärkningar.
Bakaxeln är en diffad Ford 8.8" från en Mustang.
Avgas systemet är 2.5" rostfritt hela vägen med race kisse-missar från Magnaflow och ljuddämpare från Flowmaster. Låter som att det är mer krut i bilen än vad det egentligen är
Inredning är instrument panelen utbytt ifrån digitala instrument vilket är jordens mörker till analoga. Detta betydde då att jag fick bygga om i princip hela elsystemet runt instrumentpanelen och det allra sista fick jag till idag (puh!).
Störst fokus på bilen har varit rosten.
Bilen har genomgått en hel renovering och det enda som är kvar på bilen att göra efter detta är innergolvet vilket jag kommer slipa ner nästa vinter och fixa till. Sedan är bilen helt renoverad vilket är ett ganska stort jobb för en bil från 1988 som är värd ett paket tuggummi
Från början var det en rost hög. Inget nytt finns till bilen så allt som var ruttet vilket var mycket är handknackat.
Lite bilder då
Bilen hemma hos oss. Inte illa för en 14 åring som jag var när jag fick bilen
Såg rätt frisk ut men var väldigt rutten.
Original kraftpaketet! Eller mja ... Inte så värst kraftigt
Då hoppar vi framåt tills nu! Bilen har stått i garaget i 3.5 år ungefär (4 i påsk men ska ut innan dess).
Motorutrymmet nu, mattsvart! Skit bilder jag vet, taget med mobilen
Renslipad huv (gjordes igår).
Huslåset före och efter
Framtidsplaner?
Inte mycket faktiskt.
Första är att nästa vinter börja på med att fixa innergolvet.
Byta stolar då dessa väger hiskeliga 25 kilo styck.
Sedan är motorn som sitter i just nu byggd för överladd. Så får se om det tillkommer en kompressor eller två stycken små turbos i framtiden
Allt för just nu!